عصر بازار

احتمال کوچ موقت نقدینگی از بورس به بازار ارز

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه می گوید، با توجه به افزایش نرخ ارز، احتمال انتقال بخشی از نقدینگی بازار سرمایه به بازار ارز وجود دارد، اما این رخداد، به طور قطع کوتاه مدت و دارای ریسک زیادی خواهد بود.

احتمال کوچ موقت نقدینگی از بورس به بازار ارز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نرخ ارزهای عمده از جمله دلار در هفته های اخیر رشد جهشی در بازار آزاد تهران داشته است و در مقاطعی به 39 هزار ریال هم رسید.
    با توجه به ارتباط نزدیک بازار ارز با بازار سرمایه، سوالات زیادی در روزهای اخیر نسبت به تاثیر افزایش نرخ ارز بر شاخص بورس و نحوه فعالیت صنایع مختلف بورسی مطرح شده است.
    بازار ارز از گذشته، رقیبی جدی برای بورس به شمار می رفته و تجربه سال های گذشته نیز نشان داده رونق بازار ارز، سفته بازان و همچنین حجمی از نقدینگی را از بورس به سوی خود جذب کرده است.
    بهروز شهدایی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر افزایش قابل توجه نرخ ارز بر فعالیت بورس و احتمال کوچ سرمایه ها از این بازار به بازار سفته بازی ارز، گفت: امکان وقوع چنین موضوعی وجود دارد، اما به طور قطع کوتاه مدت و دارای ریسک زیادی خواهد بود.
    این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: ذات بازار ارز، زاینده نیست، بنابراین رشد قیمت ارز، پایدار نیست و پس از مدتی کوتاه به تعادل می رسد.
    شهدایی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که بانک مرکزی بر بازار ارز نظارت می کند و قادر است آن را تحت کنترل خود بگیرد و مانع اوج گیری بیش از حد نرخ ارز شود.
    کارشناس بازار بورس افزود: به نظر می رسد که اکنون، نرخ ارز در حال حرکت به سوی ترک نرخی شدن و واقعی سازی است.
    شهدایی درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر صنایع مختلف بورسی گفت: صنایعی که صادرات محورهستند از افزایش نرخ ارز، سود اصلی را می برند که از جمله آنها می توان به پتروشیمی ها و برخی شرکت های معدنی اشاره کرد.
    وی اضافه کرد: اما در مقابل با افزایش نرخ ارز هزینه واردات و تامین مواد اولیه برخی صنایع افزایش یافته و قیمت تمام شده محصولات آنها بالا می رود.
    شهدایی به مزیت های راه اندازی بازار آتی ارز اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که چنین بازاری راه اندازی شود، ریسک نوسانات نرخ ارز برای سرمایه گذاران کاهش می یابد.
    این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در صورت راه اندازی بازار آتی ارز، ظرفیت استفاده از اعتبارات و تسهیلات بین المللی برای شرکت های تولیدی فراهم می شود، گفت: هر چند بدون بازار ارز نیز می توان از اعتبارات بین المللی استفاده کرد، اما مساله این است که در صورت دارا بودن بازار مبادلاتی و آتی ارز، ریسک سرمایه گذاری شرکت ها کاهش می یابد.
    شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته ای که گذشت (سه شنبه) با 392 واحد رشد به کانال 80 هزار واحدی بازگشت و در جایگاه 80 هزار و 18واحدی قرار گرفت.
    در معاملات روز سه شنبه 755 میلیون و 473 هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 2 هزار و 575 میلیارد ریال در 60 هزار و 629 نوبت خرید و فروش شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو