عصر بازار

فشار اقتصادی بر عربستان، عامل اصلی توافق اوپک بود

عصر اعتبار- فایننشال تایمز در مقاله ای با اشاره به تبعات شوک آور افت شدید قیمت نفت در طی ۲ سال گذشته برای عربستان، فشار اقتصادی وارد آمده بر ریاض را عامل اصلی دستیابی اوپک به توافق کاهش تولید دانست.

فشار اقتصادی بر عربستان، عامل اصلی توافق اوپک بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، روزنامه فایننشال تایمز در مقاله ای با اشاره به تبعات شوک آور افت شدید قیمت نفت در طی 2 سال گذشته برای عربستان، فشار اقتصادی وارد آمده بر ریاض را عامل اصلی دستیابی اوپک به توافق کاهش تولید دانست.
    این گزارش حاکی است، نفت زیر 50 دلار موجب آسیب دیدن بازار بورس عربستان شده، در حالی که میزان هزینه های بخش خصوصی این کشور کاهش یافته و برنامه های سخاوتمندانه دولت ریاض برای هزینه کردن در بخش های عمومی متوقف شده است.
    محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان برای دستیابی به اهداف تعیین شده در طرح چشم انداز 2030 عربستان در ماه های اخیر بار دیگر ایده تاثیرگذاری مجدد عربستان بر قیمت های نفت را مطرح ساخته و موضع عدم دخالت در بازار را کنار گذاشته است.
    هرچند محمد بن سلمان پسر مورد علاقه ملک سلمان است، اما وارث تاج و تخت او نیست. پسر عموی مسن تر وی یعنی شاهزاده محمد بن نایف بر اساس قواعد سنتی عربستان وارث تخت پادشاهی است.
    حلیما کرافت، تحلیلگر موسسه آر بی سی کپیتال مارکتس در این باره گفت: «شانس وی در رسیدن به سلطنت بستگی به موفقیت برنامه اقتصادی اش دارد... مشکل محمد بن سلمان این است که وی برای اجرای این طرح اقتصادی در ابتدا به پول بیشتری نیاز دارد تا حمایت مردم را تداوم بخشد.»
    تحلیلگران بازار نفت معتقدند، دلیل اینکه عربستان مصرانه به دنبال توافق اوپک برای کاهش تولید بوده، و سیاست دو سال گذشته خود مبنی بر تولید بی رویه را کنار گذاشته،  مشکلات پیش روی اقتصاد این کشور بوده است.  عربستان در طی 2 سال گذشته طرفدار سیاست افزایش بی رویه برای از میدان به در کردن تولید کنندگان پرهزینه ای نظیر تولید کنندگان نفت شیل آمریکا بود. اما این سیاست به نتیجه مد نظر ریاض در بازه زمانی ای که این کشور انتظار داشت منجر نشد.
    یکی از اعضای هیئت های نمایندگی کشورهای حاشیه خلیج فارس نزد اوپک گفت: «در طی دو سال گذشته، همه فکر می کردند که تولید نفت آمریکا (به دلیل افت قیمت ها) به طور کامل فروکش خواهد کرد. اما این اتفاق رخ نداد. ما فکر می کردیم روسیه عقب خواهد نشست. اما این کشور تولید خود را افزایش داده است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو