عصر بازار

تهدید یا فرصت

رینگیت بدترین ارز آسیا!

عصر اعتبار- کاهش مداوم ارزش پول ملی مالزی (رینگیت) که در حال حاضر از آن به عنوان یکی از بدترین ارزهای آسیا یاد می شود، سئوالات و شک و تردیدهای زیادی در بین فعالان اقتصادی و تجاری در مورد اقتصاد مالزی ایجاد کرده است.

رینگیت بدترین ارز آسیا!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، ارزش هر دلار آمریکا امروز جمعه در بازار ارز مالزی در برابر رینگیت افزایش یافت و هر دلار برابر 4 رینگیت و 47 سن معامله شد که این میزان از ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تاکنون بیسابقه است.
    رینگیت مالزی سال جاری را با ارزش برابری خود به ازای هر یک دلار آمریکا 4 رینگیت و 30 سن آغاز کرد که این رقم تا اواسط ماه ژانویه به رقم 4 رینگیت و 42 سن رسید، اما پس از آن رینگیت برای یک دوره سه ماهه تقویت شد و در 19 آوریل ارزش برابری آن به ازای هر یک دلار آمریکا به 3 رینگیت و 84 سن رسید.
    از اواخر ماه آوریل واحد پول ملی مالزی در روندی مداوم روز به روز ارزش خود را از دست داد، به گونه ای که امروز به پایین ترین ارزش خود یعنی 4 رینگیت و 47 سن در مقابل هر یک دلار آمریکا رسید.
    از زمان پیروزی 'دونالد ترامپ' در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه گذشته میلادی تاکنون 7 درصد از ارزش پول ملی مالزی کاسته شده است.
    سیاست های اقتصادی ترامپ از قبیل قطع احتمالی برخی مالیات ها که تورم و رشد اقتصادی این کشور را تقویت خواهد کرد باعث شد بانک مرکزی آمریکا از هم اکنون اقداماتی جهت افزایش برخ بهره اتخاد کند، در نتیجه، دلار آمریکا در مقابل بسیاری از ارزهای جهانی تقویت شد.
    اما اکنون سئوالی که مطرح می شود این است که چرا رینگیت در مقایسه با سایر ارزهای آسیایی آسیب پذیری بیشتری در مقابل دلار داشته است.
    میزان بالای مالکیت خارجی در مالزی که در آن خارجی ها بیش از 40 درصد از بدهی های دولت را در اختیار دارند، باعث شده مالزی از این نظر بیشترین درصد را در آسیا به خود اختصاص دهد.
    تخمین زده می شود بیش از 55 میلیارد دلار اوراق قرضه مالزی در اختیار خارجی ها و یا افراد غیرمقیم این کشور باشد. از اینرو، هر زمانی چرخش جهانی منابع مالی وجود داشته باشد، همواره فشار بیشتری بر کشورهایی مانند مالزی وارد می شود.
    علاوه بر این، نوسانات بهای جهانی نفت، تخلیه ذخایر ارزی خارجی، رشد اقتصادی آهسته و همچنین بحران سیاسی ناشی از فساد مالی شرکت توسعه مالزی واحد دیگر عوامل تاثیرگذار بر کاهش ارزش پول ملی این کشور جنوب شرق آسیا است.
    در مورد مدت زمان کاهش ارزش رینگیت نیز اگرچه نظرات متفاوتی وجود دارد، اما بیشتر تحلیلگران بر این باورند که رینگیت در مقابل سایر ارزهای منطقه ای همچنان ارزش خود را از دست می دهد.
    براساس نظر تحلیلگران، کاهش ارزش پول مالزی به گونه ای خواهد بود که در آینده ای نزدیک ممکن است بازار ارز رقم 4 رینگیت و 84 سن در برار یک دلار را که سپتامبر سال گذشته تجربه کرده بود، بار دیگر تجربه کند.
    حال سئوال این است که آیا کاهش ارزش رینگیت مالزی برای این کشور یک تهدید محسوب می شود. تحلیلگران معتقدند که این روند به افزایش صادرات به ویژه در بخش محصولات الکترونیکی کمک می کند، به گونه ای که تاثیرات مثبت آن در صادرات 2015 و 2016 مالزی مشاهده می شود.
    سود حاصل از کاهش رینگیت برای شرکت هایی که هزینه آنها به رینگیت پرداخت می شود، اما سود آنها با دلار است، مزیت دیگری است که نصیب این شرکت ها می شود.
    اگرچه همین شرکت ها در صورتی که این روند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، برای خرید مواد اولیه نیازمند پرداخت دلار هستند، که ممکن است بر میزان سود آنها تاثیر داشته باشد.
    میزان نقش بانک مرکزی مالزی در کنترل ارزش رینگیت نیز مساله ای است که اکنون ذهن بسیاری را کارشناسان اقتصادی درگیر کرده است.
    شبکه خبر آسیا در این مورد به نقل از برخی تحلیلگران نوشت که بهترین گزینه این است که اجازه داده شود رینگیت براساس تغییرات بازار ارزش خود را به دست آورد.
    از نظر تاثیر کاهش ارزش رینگیت مالزی بر سنگاپور نیز به نظر می رسد این کاهش فرصتی برای سنگاپورهایی است که از مالزی دیدن می کنند.
    در واقع از دست رفتن ارزش رینگیت باعث شده سنگاپورها در ازای خرید کالا و خدمات پول کمتری به مالزی پرداخت کنند و همین امر می تواند باعث رضایت بیشتر آنها از شرایط فعلی بازار مالزی شود.
    به رغم این شرایط ممکن است در کوتاه مدت برای برخی از گروه های خارجی (از قبیل گردشگران) یا گروه ها داخلی (صادرکنندگان محصولات تولیدی داخل مالزی) مطلوب باشد، اما نوسات ارزش رینگیت در بلندمدت می تواند باعث از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران خارجی شود و در پی آن خروج سرمایه از مالزی را بدنبال دارد.
    این امر می تواند زیرساخت های اقتصادی مالزی را با تهدید جدی روبرو کرده و آسیب های جبران ناپذیری به پایه های اقتصادی این کشور جنوب شرق آسیا وارد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی