عصر بازار

خطر وام های بد و سودهای پایین در کمین بانک های اروپا

عصر اعتبار- افزایش وام های بد و کاهش سودآوری بزرگترین خطری است که بانک های کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تهدید می کند.

خطر وام های بد و سودهای پایین در کمین بانک های اروپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، دفتر بانکداری اتحادیه اروپا با بیان این مطلب افزود: در حالی که بانک های اتحادیه اروپا در حال تقویت بافرهای سرمایه خود بودند، خطرات مرتبط با فن آوری در میان نگرانی از دعاوی قضایی، در حال افزایش بود.

    این دفتر در نهمین گزارش خود تحت عنوان "خطرات و آسیب های بانکداری اتحادیه اروپا" از سطح بالای وام های غیر عملکردی و کاهش سودآوری به عنوان خطرات اصلی این بخش یاد کرده است.

    اما بر اساس این گزارش در مجموع 131 بانک سرمایه خود را تقویب کرده اند و از این رو می توانند به فرآیند بازسازی در مقابل افت نوسانات بالا در بازارهای بودجه ادامه بدهند.

    نسبت وام های غیر عملکردی بانک ها در مقابل مجموع وام ها نسبت به 6,5 درصد در پایان سال 2014 میلادی به 5.4 درصد در نیمه دوم سال 2016 کاهش یافته است.

    در این گزارش آمده است: اگرچه نشانه هایی از بهبود شرایط دیده می شود اما کیفیت دارایی ها در مقایسه با شاخص های قبلی و همچنین مناطق دیگر همچنان ضعیف است. تفاوت مواد در کیفیت دارایی کشورها هم پابرجا است به طوری که بیش از یک سوم حوزه های قضایی اتحادیه اروپا نسبت وام های غیر عملکردی بیش از 10 درصد را نشان می دهند.

    شاخص های بانکداری اتحادیه اروپا حاکی از آن است که سطح وام های بد ایتالیا بالاتر از متوسط اروپا و معادل 16,4 درصد است. این نسبت در یونان 47 درصد و در پرتغال 20 درصد پرتغال اما در اسپانیا 6 درصد است.

    این شاخص برای فرانسه 4 درصد و برای آلمان 2,7 درصد است که سلامت سیستم های بانکی آنها را نشان می دهد.

    اکنون همه چشم ها به ایتالیا است که در آستانه همه پرسی قانون اساسی و تعیین سرنوشت ماتئو رنتزی نخست وزیر این کشور قرار دارد.

    از نظر اقتصادی، بزرگترین نگرانی بعد از همه پرسی ایتالیا، بی ثباتی سیاسی در این کشور است که می تواند تلاش های آن برای حل بحران وام های بد در بخش بانکداری را بی نتیجه سازد و منجر به ناآرامی در سراسر منطقه یورو شود.

    ارزش سهام بانک های ایتالیا در سال جاری میلادی به نصف کاهش یافته است و هزینه های استقراض دولت در آستانه همه پرسی بالا رفته است.

    کارشناسان معتقدند، مبارزه با مشکل بدهی های بد از طریق بسیج تعدیل کننده ها، اجرای اصلاحات ساختاری و توسعه بازار ثانویه می تواند فروش پورتفولیوهای خاص را تسهیل کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو