عصر بازار

تهران و مسکو در اندیشه مبادلات تجاری ۴ میلیارد دلاری

عصر اعتبار- برپایی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در دهه سوم ماه جاری در تهران از برنامه هایی است که دو کشور برای ارتقای سطح همکاری ها دنبال می کنند و دستیابی به حجم چهار میلیارد دلاری مبادلات، هدف پیش بینی شده در سال ۲۰۱۷ میلادی است.

تهران و مسکو در اندیشه مبادلات تجاری ۴ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، برپایه اطلاعات و جدول آماری سازمان توسعه تجارت ایران، برخلاف صادرات کم نوسان جمهوری اسلامی ایران در دوره 94- 1384 به روسیه، در اوج خود در سال 1391 به 501 میلیون دلار رسید و کمترین آن با 173 میلیون دلار در سال 1394 ثبت شد.
    همچنین واردات از روسیه نوسان قابل توجهی داشته است؛ بالاترین میزان ارزش واردات در دوره مورد بررسی یک میلیارد و 632 میلیون دلار بوده مربوط به سال 1391 بوده و کمترین آن نیز در سال 1389 رقم 433 میلیون دلار بود.
    تراز تجاری میان ایران و روسیه در دوره 94- 1384 همواره منفی بوده در حالی که مناسبات تجاری کشورمان در مدت مورد بررسی با اغلب همسایگان روند رو به رشد و مثبتی داشته است.
    برپایه این بررسی، واردات روسیه از جهان در سال هایی که روندی مثبت داشته، از جمهوری اسلامی ایران چندان تغییری نداشته اما هنگامی که واردات جهانی این کشور کاهش یافته، این افت ایران را نیز در برگرفته است.
    روابط تجاری تهران و مسکو تاثیر قابل ملاحظه ای از تحریم های بین المللی نداشته و حجم تجارت دو طرف و به ویژه صادرات ایران به روسیه ناچیز است.
    آمارهای رسمی نشان می دهد در سال های 88- 1384 به ترتیب 183، 289، 367، 358 و 333 میلیون دلار ارزش صادرات کشورمان به روسیه بود و میزان واردات نیز در این مدت به ترتیب یک میلیارد و 34 میلیون دلار، 665 میلیون، 866 میلیون، یک میلیارد و 193 و 908 میلیون دلار اعلام شد.
    برابر این آمارها، میزان صادرات ایران به روسیه در سال 1385 نسبت به سال 1384 رشد 57 درصدی داشت؛ سال 1386 نسبت به 1385 افزایش 27 درصدی را نشان داد و سال های 1387 در مقایسه با 1386 و 1388 نسبت به 1387 به ترتیب کاهش دو و هفت درصدی را نشان می دهد.
    تراز تجاری ایران و روسیه در سال های 88- 1384 به ترتیب 851، 376، 499، 834 و 575 میلیون دلار منفی به ثبت رسید.
    سال های 91- 1389 ارزش صادرات ایران به روسیه به ترتیب 330، 371 و 501 میلیون دلار اعلام شده و در مقابل از این کشور 433 میلیون دلار، 759 میلیون و یک میلیارد و 632 میلیون دلار واردات صورت گرفت.
    بررسی دوره سه ساله یادشده نشان می دهد که ارزش صادرات سال 1389 نسبت به 88 کاهش یک درصدی دارد، اما سال 1390 نسبت به 1389 رشد 12 درصدی ثبت شد و در سال 91 نیز در مقایسه با 1390 افزایش 35 درصدی را از نظر ارزش صادرات می توان مشاهده کرد.
    تراز تجاری دو کشور در سال های 91- 1389 نیز به ترتیب 103 میلیون، 388 میلیون و یک میلیارد و 130 میلیون دلار منفی است.
    مبادلات تجاری دو کشور در دولت یازدهم چندان تفاوت معناداری از نظر حجم نداشت اما صادرات کشورمان رویه نزولی یافت و واردات نیز در این دوره کاهش یافت؛ تراز تجاری نیز منفی بود.
    دوره سال های 94- 1392 ارزش صادرات جمهوری اسلامی به روسیه به ترتیب 317، 295 و 173 میلیون دلار ثبت شده و در مقابل به ترتیب 689، 639 و 517 میلیون دلار واردات صورت گرفت.
    میزان صادرات کشورمان در سال 1392 به روسیه کاهش 37 درصدی را نسبت به سال 1391 داشت؛ سال 1393 نسبت به 1392 افت هفت درصدی و در سال 1394 نسبت به 1393 کاهش 41 درصدی را نشان می دهد که بالاترین میزان افت است.
    تراز تجاری بین دو کشور نیز در این دوره به ترتیب 372، 344 و 344 میلیون دلار منفی است.
    بررسی اقلام صادراتی ایران نشان می دهد، پسته، انگور خشک کرده، خیار و خیار ترشی، وسایل نقلیه با موتور پیستونی، اکسیدها و هیدرواکسیدهای مولیبدن، وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز بیشتر توسط روس ها مورد اقبال بوده، درعین حال اجزا و قطعات دیگ های مولد بخار و دیگ های مولد آب، رب گوجه فرنگی، کلم قرمز و سفید، سیب زمینی، سبزیجات تازه یا منجمد، سیمان پرتلند سفید، پره های ثابت و متحرک توربین گازی و ... دیگر اقلام صادراتی کشورمان به روسیه است.
    بر اساس این گزارش، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران به تازگی در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هدف تعریف شده برای دسترسی به رقم چهار میلیارد دلار مبادلات تجاری بین تهران و مسکو در سال 2017 میلادی دور از دسترسی نیست و می توان آن را تحقق بخشید.
    غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز همکاری بیشتر این اتاق با سفارت روسیه را برای تدوین راهبرد تجاری ضروری دانست و گفت: پیش بینی شده با هدف تسهیل ارتباط فعالان اقتصادی استان‌های دو کشور با توانمندی های مکمل، دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی در استان‌های روسیه افتتاح شود.
    همچنین «اسدالله عسگراولادی» رییس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز گفته بود، روند جدید سفارت روسیه مبنی بر الزام دریافت دعوت‌نامه از سوی شرکت‌های روسی برای سفر بازرگانان ایرانی نامناسب است.
    به گفته وی، دلیل اصلی اینکه حجم مناسبات اقتصادی ایران و روسیه به مرز هدفگذاری چهار میلیارد دلاری نزدیک نشده، موانع دریافت روادید برای بازرگانان ایرانی است.
    سال 2015 مهمترین اسناد دوجانبه بین دو طرف به امضا رسید؛ سه سند موافقتنامه اجتناب از مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه گذاری متقابل و همکاری گمرکی که برای تحکیم و توسعه روابط بسیار مهم محسوب می شود.
    قرار است فعالان اقتصادی و تجاری ایران و روسیه همزمان با نشست مشترک رئیسان ایرانی و روسی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی دو کشور در دهه سوم آذرماه جاری به رایزنی برای توسعه همکاری ها بپردازند. همچنین وزیر انرژی روسیه نیز در راس یک هیات یکصد نفری از مدیران شرکت های روسی به تهران سفر خواهند کرد.
    جمعیت 143.5 میلیون نفری روسیه به منزله یکی از بازارهای مناسب برای فعالان تجاری در بخش های مختلف کشورمان محسوب می شود؛این کشور با هلند، چین، آلمان، ایتالیا و ترکیه بیشترین مناسبات تجاری را در سال های گذشته داشته و جمهوری اسلامی نتوانسته با وجود قابلیت های لازم، سهم مناسبی از این بازار بدست آورد.
    تولید ناخالص داخلی 1.2 تریلیون دلاری از شاخص های اقتصادی این کشور است؛ نفت و فرآورده های آن، گاز طبیعی، چوب و محصولات چوبی، مواد شیمیایی و تسلیحات بیشترین سهم را در صادرات روسیه دارند و از سوی دیگر، ماشین آلات و وسایل نقلیه، محصولات دارویی، پلاستیکی، نیمه فلزی، گوشت، انواع میوه و آجیل، سازه های پزشکی، آهن و فولاد در شمار اقلام وارداتی این همسایه شمالی است.
    امروز 62 روبل روسیه معادل یک دلار آمریکا است و به این ترتیب ارزش پول ملی این کشور شرایط مبادلات تجاری را برای صادر کنندگان ایرانی مشخص ساخته و از سوی دیگر مشارکت در نمایشگاه های عمومی این کشور و اختصاصی از سوی ایران، زمینه ای برای شناخت بیشتر نسبت به این بازار است تا تجار ایرانی بتوانند نیازمندیهای طرف روس خود را بشناسند.
    انتظار می رود برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در آستاراخان در منطقه جنوب غربی روسیه و حاشیه رود ولگا، سومین نمایشگاه و همایش بزرگ صنعتی - بازرگانی که از 17 تا 19 آذرماه جاری با همکاری استان های شمالی کشور و کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان و کمک اتاق های بازرگانی، صنعت آستراخان، کراسنودار، روستوف، ولگوگراد، استاوروپول، داغستان، ولادی قفقاز، کالمیکیا، گروزنی، چرکسک و با حضور بخش های دولتی و خصوصی مشتمل بر شرکت ها، موسسه ها، تولیدکنندگان و صادرکنندگان، تجار و بازرگانان کشورمان برگزار می شود، نقش موثری در رشد مناسبات دو طرف ایفا کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو