عصر بازار

بودجه ۹۶ به ارز تک نرخی نزدیک می شود

عصر اعتبار- در حالی که بانک مرکزی وعده داده بود که طرح یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال اجرایی می شود،اما تحولات بین المللی که اتفاق افتاد سبب شده تا بانک مرکزی اجرای این طرح را به سال آینده موکول کند

بودجه ۹۶ به ارز تک نرخی نزدیک می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، نرخ ارز پیش بینی شده در بودجه سال آینده که 3300 تومان پیش بینی شده می تواند یک گام دولت را در اجرای سیاست ارز تک نرخی به پیش ببرد.پیش بینی ها حکایت از آن دارد که با سپری شدن نوسانات انتظاری روزهای اخیر بازار ارز مجددا به آرامش می رسد.از سویی طبق پیش بینی ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی بعد از پایان سال نو میلادی تقاضا برای ارز در بازار کاهش یابد و قیمت ها مجددا روند منطقی تری در بازار به خود می گیرد.

    در چنین شرایطی پیش بینی ارز 3300 تومان در بودجه در مقایسه با میانگین نرخ دلارکه در شش ماه اول سال(3550 تومان) در بازار ارز بدست آمد،فاصله چندانی ندارد. این موضوع یکسان سازی نرخ راز را آسان تر خواهد کرد. از همین رو به نظر می رسد که طرح یکسان سازی نرخ ارز تا پایان سال اجرایی نشود و دولت این طرح را به سال آینده که بازارهای بین المللی هم به نوسان رسیده، موکول کند.

    توقف در اوج گیری ارز

    اگر چه افزایش قابل توجه نرخ ارز در هفته گذشته باعث نگرانی زیادی مبنی بر امکان ورود حجم سنگین نقدینگی کمین کرده در بانک‌ها به این بازار شد، اما خوشبختانه خبر توافق اوپک روند افزایشی مذکور را متوقف کرد.

    هر چند خبر مربوط به تمدید تحریم‌های داماتو (ISA) ممکن است اثر این توافق را خنثی کند، اماکارشناسان پیش بینی می کنند که احتمال اینکه بازار منتظر واکنش ایران و اتفاقات متعاقب آن بماند، زیاد است.

    از سویی روند صعودی در حالی اتفاق افتاده که نرخ ارز برای مدت طولانی وضعیت نسبتاً با ثباتی داشت. اما در هفته های اخیر رشد قابل توجهی یافته به طوری که در حدود یک هفته از حدود 3680 تومان به حدود 3900 تومان رسیده است.

    بررسی کارشناسان نشان می دهد که یکی از عوامل افزایش نرخ دلار پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بوده که در نتیجه آن احتمال برهم خوردن برجام تقویت شده است.

    عامل دیگری که موجب افزایش نرخ دلار در بازار شده است، سیگنال دریافتی بازار از دولت مبنی بر کسری بودجه است. بدین ترتیب که عموما دولت هنگامی که توان پوشش هزینه های خود را با استفاده از درآمدهای مالیاتی و نفتی ندارد، تلاش می کند که با افزایش نرخ تبدیل دلار به ریال، معادل ریالی منابع حاصل از صادرات نفت را افزایش دهد تا از این مسیر کسری بودجه خود را پوشش دهد.موضوعی که البته ولی اله سیف رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی در تلگرام خود این موضوع را نادرست خوانده است.با این حال این سیگنال به بازار ارز می تواند،نوسان را دامن بزند.

    در شرایطی که سه اتفاق بزرگ در سطح بین المللی رخ داده و همه تحلیل های کارشناسی تاکید بر تقویت ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر را دارد،به نظر می رسد،دولت باید هر چه سریعتر نسبت به  اجرایی کردن سیاست تک نرخی شدن ارز اقدام کند. دولت پیش از این اعلام کرده بود که در سال جاری وعده تک نرخی کردن ارز محقق خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو