عصر بازار

رییس جمهور در مجلس:

تقدیم به موقع بودجه نشانگر پایبندی دولت به قانون و رعایت انضباط مالی است

عصر اعتبار- رئیس جمهور گفت: تقدیم به موقع لایحه بودجه به مجلس به معنای رعایت شان و منزلت مجلس محترم و نشانگر اهتمام دولت در پایبندی به قانون و رعایت انضباط مالی است.

تقدیم به موقع بودجه نشانگر پایبندی دولت به قانون و رعایت انضباط مالی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسن روحانی صبح امروز (یکشنبه) در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت یازدهم به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته و تحمیل تحریم‌های ظالمانه در شرایط دشوار اقتصادی و روابط خارجی به سر می‌برد و با دشواری‌های زیادی و شرایط بحرانی مختلفی مواجه بود.

    وی در ادامه افزود: در چنین شرایطی دولت با در نظر داشتن رویکردی واقع گرایانه و عملگرا و با اولویت بندی بحران‌ها اقدام به حل مشکلات کرد.

    رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: هیچ دولتی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران کار خود را با تورم بالای 23 درصد آغاز نکرده است، اما این دولت در شروع به کار خود با تورم بالای 40 درصد مواجه بود، که دولت مفتخر است که تورم را تک رقمی کرد. از خرداد 95 نرخ تورم در مدار تک رقمی قرار گرفته است و این یکی از دستاوردهای دولت محسوب می شود.

    رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه تحقق رشد اقتصادی 8 درصدی جز از طریق ایجاد ثبات در اقتصاد کلان حاصل نمی شود، تصریح کرد: سیاست بلند مدت و خدشه ناپذیر دولت، حفظ دستاورد تورم تک رقمی از طریق رعایت توازن در بودجه و تامین مالی از طریق منابع بانک مرکزی است.

    روحانی همچنین با اشاره به وضعیت اشتغال کشور گفت: طی سال های 84 تا 91 اقتصاد کشور از بیماری رشد بدون اشتغال رنج می برد و خالص اشتغال تقریبا برابر با صفر بود. در همین سال ها متولدین دهه 60 آماده ورود به بازار کار بودند ولی به دلیل عدم ایجاد اشتغال، بخش اعظم این گروه ورود به بازار کار را به تعویق انداخت و وارد دانشگاه شد. اما انباشت نیروی جوان بازار کار در دو – سه سال اخیر به ویژه در سال اخیر کشور را با اتفاق جدید روبرو کرد. ورود این افراد به بازار کار و همچنین افزایش نرخ مشارکت زنان، موجب افزایش نرخ مشارکت اقتصادی شده است.

    وی افزود: حدود یک میلیون و 200 هزار نفر وارد بازار کار شده اند که نیمی از آنان تحصیل کرده دانشگاهی و 65 درصد را زنان تشکیل می دهند. سالانه به طور متوسط 74 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه می شود و این رقم در مقایسه با بهترین عملکرد اشتغال زایی در سال 80 تا 84 یک رکورد محسوب می شود. اما همچنان میزان اشتغال زایی متناسب با ورود جمعیت فعال نیست، که این مساله زنگ هشداری برای کشور محسوب می شود.

    به گزارش ایسنا، رئیس جمهور با اشاره به اینکه هیچ دولتی بعد از جنگ کار خود را با نرخ رشد منفی اقتصادی آغاز نکرده است، یادآور شد: دولت در حالی کار خود را شروع کرد که اقتصاد کشور دو سال پیاپی رشد منفی را تجربه کرده بود. رکود سال 92 صرف نظر از آثار کوتاه مدت،‌ رشد اقتصادی بلند مدت را هم تحت تاثیر قرار داد و کند کرد.

    وی ادامه داد: این مسائل باعث شد بازگشت به سطح درآمد ملی پیش از 91 و 92 در دوره طولانی تری اتفاق بیفتد. فعالیت های دولت، رشد مثبت سه درصدی در سال 93 را به دنبال داشت. اما افت کم سابقه قیمت نفت از نیمه سال 93 تاثیر شدیدی در اقتصاد کشور به ویژه بودجه برجای گذاشت.

    روحانی اضافه کرد: بعد از برجام و از زمستان 94 با افزایش تولید نفت، تکانه های کمتری ناشی از آثار تغییر قیمت نفت نسبت به سایر کشورها در کشور به وجود آمد. بنابر گزارش رسمی مرکز آمار رشد اقتصادی به 4/4 درصد رسیده و با ادامه این عملکرد تحقق رشد اقتصادی 5 درصدی و احتمالا بالاتر از این در سال جاری ممکن خواهد بود.

    وی همچنین به سایر عملکردهای دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در بخش بهداشت و سلامت طرح تحول نظام سلامت و دسترسی آسان جامعه به خدمات سلامت، به مردم در برابر هزینه های سنگین درمانی کمک کرد و کاهش هزینه های بستری شدن از 37 به 5/8  درصد را به وجود آورد.

    روحانی افزود: در این مدت از 15 میلیون بیمار بستری شده حمایت شد و 4/74 درصد جمعیت به صورت هدفمند چتر پوشش درمان ایجاد کرد. دولت همچنین برای مناطق محروم خدمات تخصصی اجرا کرد و قصد تداوم آن را دارد.

    وی با بیان اینکه دولت در بخش کشاورزی با حفظ منابع آب و خاک بهره برداری را افزایش داد، خاطر نشان کرد: تولیدات در سال 94 نسبت به سال 92، 4/13 درصد رشد داشته و تولیدات محصولات باغی 3/21 و محصولات زراعی 12 درصد رشد را تجربه کرده است. کسری تراز کشاورزی از حدود 1/8 میلیارد در سال 92 به 43/3 میلیارد در سال 94 کاهش یافته است.

    رئیس دولت یازدهم به توفیقات در بخش نفت و گاز اشاره کرد و یادآور شد: تولید نفت خام از 7/2 میلیون بشکه در روز در پنج ماهه سال اول 92 به 8/3 میلیون بشکه در روز در شهریور 95 رسیده است. صادرات نفت خام که در 5 ماهه اول 92 به 970 هزار بشکه در روز رسیده بود، در 10 ماهه ابتدای سال 94 با اندکی افزایش به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده بود در مدت کوتاهی پس از اجرای برجام و با پافشاری و بازپس گیری سهم ایران از بازار نفت، به حدود 3/2 میلیون بشکه در روز در شهریور سال جاری رسیده است.

    وی ادامه داد: در بخش گاز با بهره برداری از فازهای پارس جنوبی طی این سه سال، حدود 150 میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز اضافه شده و ظرفیت تولید گاز حدود 25 درصد افزایش یافته است. با تکمیل گازرسانی به حدود 7 هزارو هفتاد روستا و شهر جدید از ابتدای 92 تا شهریور 95،‌90 درصد جمعیت از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند. امیدواریم در سال 96 با تکمیل گازرسانی به سیستان میزان پوشش به 95 درصد افزایش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو