عصر بازار

جزئیات تازه از آمار ۸ ماهه تجارت خارجی ایران

عصر اعتبار- بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک، پنج کشور چین، امارات متحده عربی، عراق، ترکیه و جمهوری کره بزرگ‌ترین مشتریان کالاهای صادراتی ایران هستند که در این میان افزایش چشمگیر صادرات ایران به جمهوری کره، تایوان، عمان و آذربایجان جالب توجه به نظر می‌رسد.

جزئیات تازه از آمار ۸ ماهه تجارت خارجی ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بر اساس آمار گمرک ایران از تجارت خارجی هشت ماه سال جاری، در این مدت 81 میلیون و 761 هزار تن کالا به ارزش 28 میلیارد و 117 میلیون دلار از ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 29.3 درصد و از لحاظ ارزش 5.7 درصد افزایش یافته است.

    بر این اساس، بررسی آمار صادرات این مدت به کشورهای مختلف نشان می‌دهد که حدود 90 درصد از صادرات ایران به 15 کشور دنیا انجام می‌شود و سایر کشورها تنها 10 درصد از کالاهای صادراتی ایران را دریافت می‌کنند.

    به این ترتیب 89.83 درصد از کل وزن صادرات انجام شده و 88.78 درصد از ارزش آن در هشت ماهه سال جاری به 15 کشور دنیا انجام گرفته، به طوری که حدود 73.5 میلیون تن کالا به ارزش 24 میلیارد و 962 میلیون دلار راهی این کشورها شده است.

    پراکندگی صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای خارجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نداشته و در سال گذشته هم تقریبا همین درصد از صادرات بین تنها 15 کشور اصلی پخش می‌شده است.

    چین

    در هشت ماهه نخست امسال 21 میلیون و 863 هزار تن کالا به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار از ایران به چین صادر شده است که 26.74 درصد از سهم وزنی و 17.82 درصد از سهم ارزشی کل صادرات ایران در این مدت را در بر می‌گیرد.

    مقایسه میزان صادرات به چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش 28 درصدی به لحاظ وزنی و 1.82 درصدی از نظر ارزش صادرات به این کشور در مدت مذکور است.

    امارات متحده عربی

    پس از کشور چین، دومین کشوری که بزرگ‌ترین بازار صادراتی کالاهای ایرانی به شمار می‌رود، امارات متحده عربی است که ایران در این مدت 10 میلیون و 633 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 371 میلیون دلار به این کشور صادر کرده است.

    صادرات به امارات متحده عربی در هشت ماهه سال جاری از لحاظ وزنی 13 درصد و از لحاظ ارزش 15.55 درصد از کل صادرات ایران به کشورهای خارجی را به خود اختصاص می‌دهد.

    از سوی دیگر با وجود اینکه وزن صادرات به امارات نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش 13.11 درصدی همراه بوده و به 17 میلیون و 38 هزار تن رسیده است، ارزش صادرات نسبت به سال گذشته که پنج میلیارد و 148 میلیون دلار بوده، کاهش 15 درصدی را تجربه کرده است.

    عراق

    با توجه به ارتباط خوب ایران و عراق در حال حاضر این کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین مقاصد صادراتی ایران به شمار می‌رود و در رده‌بندی کشورهای مقصد کالاهای صادراتی ایران هم در رتبه سوم قرار گرفته است.

    بر اساس آمار گمرک، با گذشت هشت ماه از سال جاری 9 میلیون و 829 هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و 68 میلیون دلار از ایران به عراق صادر شده است که از نظر وزنی 12 درصد و از لحاظ ارزش 14.47 درصد از کل صادرات ایران در این مدت را به خود اختصاص می‌دهد.

    ایران در هشت ماه سال گذشته 9 میلیون و 889 هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و 994 میلیون دلار به عراق صادر کرده بود که بررسی آمار حاکی از کاهش 0.61 درصدی وزن و افزایش 1.85 درصدی ارزش صادرات به این کشور است.

    ترکیه

    ترکیه چهارمین مشتری بزرگ کالاهای ایرانی است که در این مدت 9 میلیون و 150 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 606 میلیون دلار از ایران دریافت کرده است که این حجم از صادرات برابر 11.19 درصد از وزن و 9.27 درصد از ارزش کل صادرات ایران است.

    با توجه به اینکه ایران در هشت ماهه سال گذشته شش میلیون و 649 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 903 میلیون دلار به ترکیه صادر کرده بود، می‌توان نتیجه گرفت که در این مدت صادرات به ترکیه از نظر وزنی با افزایش 37.62 درصدی اما در مقابل از نظر ارزش با کاهش 10.25 درصدی همراه بوده است.

    جمهوری کره

    در ادامه بررسی مهم‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایران، جمهوری کره در رتبه پنجم قرار می‌گیرد که توانسته چهار میلیون و 966 هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و 143 میلیون دلار را از ایران وارد کند که در حقیقت 6.07 درصد از وزن و 7.62 درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را شامل می‌شود.

    این در حالی است که ایران در سال گذشته تنها 456 میلیون تن کالا به ارزش 265 میلیون دلار به جمهوری کره صادر کرده بود که به این ترتیب آمار، حاکی از رشد چشمگیر 987 درصدی از لحاظ وزنی و 708 درصدی از لحاظ ارزش است.

    پس از این پنج کشور، کشورهای هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان، عمان، ایتالیا، ترکمنستان، تایوان، آذربایجان و ویتنام سایر مقاصد عمده کالاهای صادراتی ایران هستند.

    آمار نشان می‌دهد که ارزش صادرات ایران به جمهوری کره 708 درصد، تایوان 259 درصد، عمان 77 درصد و آذربایجان 55 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و در طرف دیگر کاهش ارزش 30 درصدی ایران به ترکمنستان جای تامل دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو