عصر بازار

جزئیات لایحه بودجه ۹۶

دلار ۳۳۰۰ تومان و نفت ۵۰ دلار

عصر اعتبار- براساس اظهارات رئیس جمهور سقف منابع عمومی بودجه ۳۲۰ هزار میلیارد تومان و سهم نفت نیز ۱۱۰ هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.

دلار ۳۳۰۰ تومان و نفت ۵۰ دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، لایحه دخل و خرج سال 96 کل کشور طبق اظهارات قبلی رئیس جمهور، امروز از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد.

    براساس مقررات دولت موظف است هر سال 15 آذرماه این لایحه را به مجلس تقدیم کند که اکنون به موقع تکلیف خرج خانواده بزرگ دولت و کشور آماده شده و تا دقایقی دیگر از آن رونمایی می‌شود.

    روحانی در روزهای گذشته عنوان کرده بود، منابع عمومی بودجه 320 هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به سال گذشته با رقمی بالغ بر 294 هزار میلیارد تومان و رشدی 8.84 درصدی دارد.

    همچنین عنوان شد بودجه طرح‌های عمرانی به عنوان موتور محرک تقاضا از سوی دولت که منجر به رونق بخش‌های مختلف تلقی می‌شود 60 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که برای سال جاری این اعتبار 57 هزار میلیارد تومان بود. با این حال براساس گزارش‌های بانک مرکزی عملکرد شش ماهه دولت در این بخش با احتساب انتشار اوراق 13 هزار میلیارد تومان بوده است.

    جزئیات بیشتر لایحه بودجه سال 96 نشان می‌دهد، قیمت هر بشکه نفت بالغ بر 50 دلار در نظر گرفته شده که این رقم برای سال جاری 40 دلار است.

    نرخ تسعیر ارز (ارز محاسباتی) 3300 تومان لحاظ شده این درحالی است که نرخ مبادلاتی بانک مرکزی حدود 3210 و دلار در بازار آزاد حدود 3860 تومان قیمت خورد.

    دیگر شاخص‌های کلان بودجه سال آینده نشان می‌دهد، بالغ بر 110 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی پیش بینی شده که این منابع در سال جاری برای نفت خام 72 هزار میلیارد تومان و منابع نفت و فراوردهای نفتی 74 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد. درامد نفتی در سال آینده نسبت به بودجه سال جاری از رشدی معادل 48 درصد برخوردار است.

    براین اساس درآمدهای نفتی در لایحه دولت افزایش یافته و یک سوم از منابع بودجه را به خود اختصاص داده است.

    سهم درآمدهای مالیاتی برای سال آینده به 112 هزار میلیارد تومان افزایش یافته،‌ در حالی که برای سال جاری 103 هزار میلیارد تومان لحاظ شد. درامد مالیاتی در لایحه بودجه 96 نسبت به قانون بودجه سال جاری از رشدی معادل 8.7 درصد برخوردار است.

    در شرایط رکود کنونی طبق گزارش‌های رسمی درآمدهای مالیاتی با عدم تحقق حدود 10 هزار میلیارد تومانی روبرو بوده و افزایش سهم آن در بودجه قابل تامل است که از چه طریقی تامین خواهد شد.

    در حالی که طبق سیاست‌های ابلاغی و لایحه برنامه ششم توسعه، باید سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی 30 درصد باشد، اما در لایحه بودجه 96 این سهم 20 درصد پیش‌بینی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو