عصر بازار

معاون وزیر کار:

دولت گزارش حذف یارانه ثروتمندان را به مجلس می‌دهد

عصر اعتبار- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه بزودی دولت گزارش تفصیلی درخصوص روند اجرای تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۵ را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌کند گفت: تا این لحظه بیش از ۳ میلیون از افراد غیرنیازمند شناسایی شده‌اند.

دولت گزارش حذف یارانه ثروتمندان را به مجلس می‌دهد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، احمد میدری، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که روند حذف یارانه‌های اقشار پر درآمد طبق قانون بودجه سنواتی و اقدامات اجرایی دولت تاکنون به چه شکلی انجام شده است اظهار داشت: روند مذکور طبق قوانین موجود از جمله بودجه سنواتی انجام گرفت که شامل مراحلی از جمله جمع‌آوری داده‌ها از پایگاه‌ داده‌های مختلف، انتخاب شاخص‌هایی با توجه به داده‌های موجود و تطابق عینی داده با واقعیت‌های اقتصادی خانوارها بوده است.

    وی افزود: تعیین قواعد رتبه‌بندی و نگارش فرمول‌های متناظر، شناسایی جامعه هدف با توجه به رتبه‌بندی انجام شده، استقرار زیرساخت پاسخگویی به معترضان و تدوین فرایند پاسخگویی به دو صورت متمرکز (سامانه و میدانی) از جمله دیگر اقدامات دولت در سال‌های گذشته بوده است.

    میدری در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان منابع آزاد شده از محل حاصل از حذف یارانه اقشار پردرآمد با توجه به تعهدات اخیرش در سایر بخش‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه میزان افراد شناسایی شده در هر ماه تفاوت دارد و علاوه بر آن یارانه برخی خانوارها بازگردانده می‌شود، این وزارتخانه از منابع دقیق آزاد شده اطلاعی ندارد.

    معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات بیشتر این موضوع تصریح کرد: اطلاعات مربوط به تمام منابع هدفمندی از جمله منابع حاصل شده از شناسایی دهک‌های بالای درآمدی در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است.

    میدری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه طبق گفته وزیر اقتصاد امکان حذف به دلیل نبود بانک‌های اطلاعاتی دقیق وجود ندارد، هم اکنون نحوه حذف یارانه سرپرستان خانوار و اینکه چه بانک‌ها اطلاعاتی هم اکنون در اختیار وزارت رفاه است توضیح داد: در خصوص نحوه حذف یارانه‌ها در ابتدا به آن اشاره شد؛ در حال حاضر این وزارتخانه از بانک‌های اطلاعاتی مورد نظر در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها استفاده می‌کند و در تلاش است با توجه به لزوم استمرار شناسایی و رتبه‌بندی اقتصادی خانوارها، پایگاه اطلاعاتی جامعی تشکیل شود.

    وی همچنین درباره تعداد حذف یارانه سرپرستان ثروتمند اطلاعات جامعی ارائه نکرد و با این توضیح که بزودی گزارش تفصیلی درخصوص روند اجرای تبصره 14 قانون بودجه سال 95 تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد، بسنده کرد.

    معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری درباره ملاک‌های جدید برای حذف یارانه‌بگیران و تعداد بازگشت افراد پس از حذف غیردقیق آنان گفت: درباره تعداد افرادی که یارانه‌شان مجددا برقرار خواهد شد در گزارش مجلس طبق بند 4 صحبت می‌شود؛ در مورد اضافه شدن ملاک‌های جذف باید گفت که ملاک‌های شناسایی و رتبه‌بندی خانوارها از ابتدا مشخص بوده‌اند که در هر مرحله از برخی از آنها استفاده شده است. بنابراین این سخنان به معنای نفی احتمال افزودن معیار جدید نیست.

    وی درباره تعداد دقیق افراد غیرنیازمندی که تا این لحظه حذف شده‌اند گفت: به طور مفصل توضیح داده خواهد شد اما اجمالا تا این لحظه بیش از 3 میلیون از افراد غیرنیازمند شناسایی شده‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی