عصر بازار

چرا دلار دچار نوسان شد؟

عصر اعتبار- قیمت دلار این روزها نوسانات زیادی دارد. برای پرداختن به دلیل آن باید توجه کرد که به هرحال موضوع ارز موضوعی چند وجهی و پیچیده است و در ارتباط با نهادهای زیادی قرار دارد.

چرا دلار دچار نوسان شد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، یک مساله در ارز کشور ایران بحث منشا مصارف ارزی است. این محل ایجاد برای مصارف ارزی بعضا در یک زمان ها و فصل هایی نسبت به دوره های زمانی دیگر متفاوت تر می شود. مثلا در همین یک دو هفته پیش بحث اربعین را داشتیم و مسافرت‌های خارجی باعث شد که حجم مصرف ارز در کشور متفاوت تر از روزهای دیگر شود. در سال های گذشته بحث سفر حج هم دلیلی بر این نوسانات بود که البته امسال هم حج نبود. اما ایام حج هم هرسال بازار یکسری رفتارهایی از خود نشان می داد که متفاوت تر از زمان دیگر بود.
    آنچه که الان مهم است، این است که بانک مرکزی بحث تک نرخی کردن ارز را دنبال می کند. اما مساله منشا ایجاد مصرف ارزی موضوع مهمی است که نیاز به هدایت، برنامه ریزی و دقت دارد. به این ترتیب این یک موضوعی است که باید به آن توجه کرد.
    علاوه بر این، بعضی از علایم هم به بازار داده می شود. بعضی از افراد در حقیقت اعداد و ارقامی را مطرح می کنند که این نیاز به دقت و عنایت بیشتری دارد. چرا که این اظهار نظرهایی که - به خصوص از سمت کسانی که بازار به صحبت هایشان توجه دارد- انجام می شود، نیاز به دقت بیشتری دارد که شوک در بازار ایجاد نکند. چرا که بعضی صحبت ها باعث می شود بازار از آن حالت طبیعی و روند خودش خارج شود. مثلا وقتی افرادی که جز تصمیم گیران هستند روی دلار یا ارز مشابه آن در بازار قیمت می گذارند، حرفشان مورد توجه بازار قرار می گیرد. به این ترتیب درباره اظهار نظرهای اینچنینی نیاز است وسواس بیشتری به خرج دهیم.
    موضوع بعدی بحث های محیطی است که اتفاق افتاده یا می افتد. بعضی از این موضوعات محیطی به خارج از مرزهای کشور ارتباط دارد و مسایلی است که جمعا ممکن است شوک قیمتی را بیشتر کند.
    اما مساله این است که در بخش هایی که ثبت سفارش برای مصارف ارز و ارز صادرکنندگان انجام می شود باید به آنها توجه شود و در حقیقت با عنایت به آنها مسایل بازار را پیش برد. البته بحث یارانه مطرح نیست و منظور فرایند و مکانیزیمی است که در این چرخه باید عمل کند. پاره ای از مقررات که نیاز به بازنگری و اصلاح دارند، اصلاح شود و بخش نامه هایی که نیاز است صادر شود تا به بازگشت به شرایط طبیعی بازار کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو