عصر بازار

۳ توافق مبنایی توسعه روابط اقتصادی با روسیه امضا شده است

عصر اعتبار- سفیر ایران در روسیه با توجه به برنامه نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در تهران، گفت: سه موافقت نامه مبنایی در حوزه های مهم و پرکاربرد برای توسعه روابط اقتصادی بین تهران و مسکو امضا شده است.

۳ توافق مبنایی توسعه روابط اقتصادی با روسیه امضا شده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مهدی سنایی در نشست با دانشجویان ایرانی مقیم روسیه در آستانه 16 آذر روز دانشجو در بخشی از سخنان خود گفت: روابط ایران و روسیه در تمامی سطوح سیاسی و اقتصادی دچار تحول و پیشرفت بی سابقه ای شده است.
    وی در این مراسم که عصر شنبه برگزار شد، اظهار کرد: در سه سال گذشته، رئیسان جمهوری ایران و روسیه 9 بار با یکدیگر دیدار کردند، رایزنی تلفنی نیز در برنامه های کاری قرار گرفته است و از سوی دیگر، در حالیکه رئیسان مجالس برای یک دهه دیداری نداشتند، چندین سفر متقابل و مذاکرات در این سطح انجام شد.
    سنایی همچنین با اشاره به تحرک ایجاد شده در دیگر بخش های روابط ایران و روسیه، اظهار کرد: وزیران دفاع دو کشور 12 سال دیدار و مذاکره نداشتند، ولی در سه سال گذشته چندین سفر متقابل و مذاکرات مهم انجام شد. سفرهای پرشمار وزیران دیگر حوزه ها به صورت متقابل و تداوم رایزنی ها در سطوح مختلف نیز نشانه های آشکاری از تعامل بالا بین تهران و مسکو است.
    سفیر ایران افزود: روابط دو کشور به دلیل اهمیت همسایگی، نقش آفرینی منطقه ای و همچنین موقعیت راهبردی بسیار اهمیت دارد که رو به پیشرفت است.
    سنایی در ادامه با بیان اینکه برنامه هایی نیز تدارک دیده شده است تا همکاری های اقتصادی نیز هم سطح مناسبات عالی سیاسی شود، اظهار کرد: برای رسیدن به روابط پویا تر بین ایران و روسیه، دو کشور سه موافقت نامه تسهیلات مقررات گمرکی در برگیرنده برقراری گذرگاه سبز، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه گذاری را امضا کرده اند که می تواند زمینه ساز رشد هر چه بیشتر روابط اقتصادی باشد.
    سفیر ایران گفت: بنا به اعلام مقام های روسی، روابط تجاری مسکو و تهران در حالی با افزایش 80 درصدی در 9 ماهه گذشته سال جاری میلادی به یک میلیارد و 600 میلیون دلار رسیده است که همزمان ارزش مبادلات اقتصادی روسیه با چین، ویتنام و هند کاهش نشان می دهد.
    سنایی افزود: در این چارچوب، توافق های دو کشور در تسهیل صدور روادید، همکاری ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و گذرگاه ترانزیتی شمال-جنوب نه تنها روابط با روسیه بلکه با کشورهای منطقه را نیز افزایش می دهد.
    در پایان نشست دانشجویی با سفیر ایران که در محل رزیدانس سفارت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، همچنین مسائل و وضعیت تحصیلی دانشجویان ایرانی مقیم روسیه که در دانشگاههای مختلف این کشور تحصیل می کنند، مورد بررسی قرار گرفت.
    براساس برنامه ریزی انجام شده، نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور از 21 تا 23 آذر ماه با حضور هیات های دو کشور به ریاست مشترک محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه به میزبانی تهران برگزار می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی