عصر بازار

به عنوان رئیس اتحادیه املاک از خرید خانه می‌ترسم

خرید مسکن در ایران ریسک بالایی دارد

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه خرید مسکن در ایران ریسک بالایی دارد چرا که اطلاعاتی که مشاوران املاک و یا واسطه‌ها برای امضاء قرارداد دارند اطلاعات جامع و کاملی نیست،‌گفت: به دلیل ریسک بالای خرید مسکن در ایران بنده نیز همانند مردم عادی از خرید خانه می‌ترسم.

خرید مسکن در ایران ریسک بالایی دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حسام عقبایی در مراسم راه‌‌اندازی سامانه جامع ارتباطی مسکن، با اشاره به اینکه از ورود این سامانه‌ها به بخش مسکن استقبال می‌کنیم چرا که روند معاملات را بالا می‌برد و میزان ریسک خرید مسکن را پایین می‌آورد، گفت: دغدغه ما از راه‌اندازی سامانه‌های جامع ارتباطی مسکن در حوزه مجازی، این است که ارائه خدمات به مردم یک فضای حکومتی و دولتی و جنبه حاکمیتی دارد، یعنی تمام این خدمات در جهات رفاه حال مردم و بالا بردن ضریب معاملات مسکن است.

    وی ادامه داد: مشاوران املاکی که می‌خواهند روند تجاری آنها رونق بیشتری نسبت به مشاوران املاک سنتی داشته باشد، قطعاً با ورود به اینگونه سامانه‌ها معاملات آنها افزایش بیشتری خواهد داشت.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک با انتقاد از عدم هماهنگی دستگاه‌ها، نهادها و متولیان مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان،‌ گفت:‌ امروزه وقتی می‌خواهیم اتومبیلی خریداری کنیم، به راحتی با ورود به حوزه مجازی و سامانه‌های مشخص اقدام به دریافت عدم خلافی و یا تمام موارد مرتبط با معامله بدون مشکل یک خودرو را انجام می‌دهیم، این در حالی است که در حوزه مسکن چنین شفافیتی دیده نمی‌شود و وقتی مردم به مشاوران املاک مراجعه می‌کنند، ترس و  دلهره از این بابت که این ملک دارای معارض و یا بدهی بانکی و یا مالیاتی است، در برخی مواقع از خرید مسکن نیز امتناع می‌شود.

    عقبایی با اشاره به اینکه خرید مسکن در ایران ریسک است چرا که اطلاعاتی که مشاوران املاک و واسطه‌ها برای امضاء قرارداد به خریداران ارائه می‌کنند اطلاعات جامع و کاملی نیست‌، گفت: در پشت معاملات مسکن واقعیت‌هایی وجود دارد که شاید برخی از مشاوران املاک به آن دسترسی ندارند به همین دلیل در برخی موارد موجب تضییع حقوق خریداران مسکن می‌شود به همین دلیل خریداران و فروشنده‌های مسکن این عدم آگاهی را به حساب مشاوران املاک گذاشته و آنها را به تبانی متهم می‌کنند.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: پس ایجاب می‌کند که در حوزه مسکن و خرید و فروش در حوزه مجازی یک فضای امن در برقراری معاملات مسکن در کشور با یک عزم ملی ایجاد شود. ما به عنوان اتحادیه مشاوران املاک مطالبه‌گری خود را دنبال می‌کنیم و آن هم این است که نهادهایی مثل سازمان ثبت‌احوال، سازمان ثبت‌اسناد و املاک، شهرداری‌ها، بانک‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت امور اقتصادی و دارایی با مشاوران املاک لینک شوند، همانطور که مشاوران املاک در حال حاضر با کوشش و پیگیری بسیار با سازمان ثبت‌احوال برای استعلام کدملی با یکدیگر لینک شده‌اند.

    به گفته وی، لینک شدن سازمان ثبت‌احوال با اتحادیه مشاوران املاک ماهانه 200 میلیون تومان برای اتحادیه مشاوران املاک از بابت استعلام کدملی هزینه دارد.

    عقبایی تأکید کرد: به هر حال در خرید و فروش مسکن خلاء‌های زیادی وجود دارد چرا که باید در زمان انجام یک معامله مسکن تمام این نهادها به راحتی در دسترس مشاوران املاک قرار داشته باشد تا اطلاعات درست و صحیحی از سوی مشاوران املاک به خریداران و فروشنده‌های مسکن ارائه و مشخص شود اگر یک ملک دارای بدهی مالیاتی، بدهی بانکی و یا در فضای سبز و یا اتوبان قرار دارد،‌معامله صورت نگیرد.

    وی تصریح کرد: وقتی مشاوران املاک نمی‌دانند یک ملک دارای این مشکلات است، معامله صورت می‌گیرد بعد از  انجام قرارداد خریدار و یا فروشنده دچار صدمه و ضرر مالی می‌شوند، پس لینک شدن مشاوران املاک با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه مسکن می‌تواند موجب بالا رفتن ضریب امنیتی معاملات مسکن شود،اما متأسفانه بخشی‌نگری و مدیریت جزیره‌ای و نبود اطلاعات کافی باعث ایجاد مشکل در خرید و فروش مسکن و بالا رفتن ریسک خرید مسکن می‌شود.

    رئیس اتحادیه مشاوران املاک تأکید کرد: معامله مسکن در ایران یک ریسک است و من نیز به عنوان رئیس اتحادیه املاک می‌ترسم خانه بخرم چه برسد به مردم عادی که اطلاعات کافی در خصوص معاملات ندارند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو