عصر بازار

امضای ۲ تفاهم‌نامه وزرای بهداشت ایران و سوئد

عصر اعتبار- وزیر بهداشت کشورمان، برخی حوزه‌های مناسب برای همکاری‌های مشترک میان ایران و سوئد را در حوزه بهداشت برشمرد و گفت: دستارودهای استفاده از تجربیات کشور سوئد در حوزه سلامت، برای وزارت رفاه و سازمان‌های بیمه‌گر بیشتر است.

امضای ۲ تفاهم‌نامه وزرای بهداشت ایران و سوئد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم دیدارش با وزیر سلامت و ورزش سوئد گفت: من و آقای وزیر در حاشیه جلسه سالیانه سازمان بهداشت جهانی در ژنو ملاقات داشتیم و باعث افتخار است که امروز وی و شرکت‌های همراهشان در وزارت بهداشت ایران حضور دارند.

    وی افزود: بعد از ملاقاتی که نخست وزیر سوئد و رییس جمهور اسلامی ایران در سازمان ملل داشتند، شاهد آمد و شدهایی از سوی وزرای دو کشور بودیم و اراده برقراری روابط تجاری و سیاسی بین سران دو کشور وجود دارد. بنابراین تصورم این است که سفر آقای وزیر سلامت و ورزش سوئد در راستای ارتقای روابط میان ایران و سوئد در حوزه سلامت است.

    وزیر بهداشت با بیان اینکه سوئد کشوری است که از نظر خدمات حوزه سلامت و سیستمی که برای حمایت از مردم برای دریافت خدمات سلامت در حوزه بهداشت ایجاد کرده، الگوی بین‌المللی بسیار ارزشمندی است، ادامه داد: بنابراین ما می‌توانیم دستاوردهای خوبی را از نظام سلامت سوئد داشته باشیم. البته تاکید می‌کنم که بیش از آنچه که وزارت بهداشت بتواند از دستاوردهای نظام سلامت سوئد سود برد، این وزارت رفاه و بیمه‌های ما هستند که می‌توانند بیشترین سود از نظام سلامت سوئد در اجرای ارائه خدمت به ایرانیان برند و از سوئد الگوبرداری مناسبی کنند.

    هاشمی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اجرای طرح تحول در ایران گفت: یکی از اولویت‌های مهم دولت یازدهم، موضوع سلامت بود و طرح تحول را حدود 3 سال است که آغاز کرده‌ایم که مورد اقبال مردم و نمایندگان مردم قرار گرفته است. بنابراین با توجه به تجربه کشور سوئد و کشورهای مهمی که با حوزه سلامت این کشور درگیر هستند، می‌توان در راستای طرح تحول سلامت روابط مستحکمی بین شرکت‌های خصوصی ایران و شرکت‌های سوئدی شاهد بود.

    وی با اشاره به اقدامات ایران در حوزه دارویی گفت: در حوزه دارویی اکنون ما 95 درصد داروهای مورد نیازمان و 50 درصد مواد اولیه مورد نیازمان را در داخل کشور تولید می‌کنیم و بقیه را هم از طریق واردات تامین می‌کنیم. البته بخشی از تولیدات‌مان به کشورهای منطقه صادر می‌شود و از آنجایی که رابطه فرهنگی طولانی با کشورهای منطقه داریم، یک بازار حدود 400 میلیون نفری در منطقه وجود دارد که می‌تواند از داروهای ما استفاده کند. در عین حال حوزه دارو هم زمینه مناسبی برای همکاری با کشور سوئد است.

    وزیر بهداشت ادامه داد: در عین حال ما طبق برنامه‌هایمان موظف هستیم که ظرف 10 سال آینده نزدیک به 100 هزار تخت بیمارستانی را ساخته و تجهیز کنیم. بنابراین یکی دیگر از حوزه‌های همکاری بین ایران و سوئد می‌تواند ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها با همکاری شرکت‌های ایرانی باشد و این حوزه زمینه خوبی برای انجام همکاری‌های مشترک است.

    هاشمی با بیان اینکه در حوزه بهداشت نیز ما موضوع پزشک خانواده و نظام ارجاع را برای 23 میلیون ایرانی ایجاد کرده‌ایم، گفت: در عین حال برای هموطنانمان برای هر 3000 نفر یک مراقب سلامت قرار داده‌ایم و پرونده الکترونیک سلامت برای 50 میلیون ایرانی تشکیل شده است. در عین حال در این حوزه با توجه به تجربه طولانی کشور سوئد می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم و کشور سوئد می‌تواند به ما کمک کند تا نظام سلامت جدیدی در ایران مستقر شود و قابلیت‌های بیشتر و ضعف‌های کمتری داشته باشد.

    وزیر بهداشت همچنین اظهار کرد: در عین حال یک درصد از مردم کشور سوئد را ایرانیان تشکیل می‌دهند و ایرانیانی سراغ داریم که چهار نسل‌شان در سوئد متولد شده است. بنابراین یکی دیگر از حوزه‌های همکاری‌مان می‌تواند در زمینه تحقیق درباره بیماری‌های مشترک موجود باشد و در ایران هم مراکز تحقیقاتی ما علاقه‌مند به همکاری هستند.

    امروز در این ملاقات دو تفاهم‌نامه میان وزرای بهداشت ایران و سوئد امضا شد که در زمینه همکاری‌های جامع نظام‌های سلامت دو کشور بود.

    همچنین این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه سیاست‌گذاری در حوزه بهداشت عمومی، تحقیقات پزشکی، بیماری‌های غیرواگیر به ویژه در زمینه سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سلامتی سالمندان و... بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو