عصر بازار

اعداد بودجه ۹۶ منطقی است؛ به این دلایل!

عصر اعتبار- براساس لایحه بودجه ای که دقایقی قبل از سوی حسن روحانی ، رییس جمهور به مجلس ارایه شد ، قیمت نفت ۵۰ دلار ، و نرخ ارزنیز ۳۳۰۰ تومان پیش بینی شده است.

اعداد بودجه ۹۶ منطقی است؛ به این دلایل!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از عصر بازار، این درحالی است که دراین بودجه سهم  درآمدهای مالیاتی نیز 112 هزارمیلیارد تومان درنظرگرفته شده است.

    اگرچه خبرگزاری های داخلی مقابل دولت با انتشار این ارقام ، دست یافتن به چنین اعدادی را برای دولت آرمانی توصیف کردند ، اما دکتر علی صادقین که از اقتصاددانان ارشد محسوب می شود، در این باره می گوید: چنانچه شوک سیاسی غیرقابل پیش بینی به اقتصاد وارد نشود و روند جاری ادامه یابد، اعداد پیش بینی شده دربودجه کاملا منطقی هستند.

    وی درگفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر بازار» درباره قیمت نفت 50 دلاری گفت: به نظر من این عدد منطقی است چرا که با توجه به وضعیت بنیادی بازار نفت و توافق حاصل شده میان اعضای اوپک و همکاری روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت غیراوپکی انتظار می رود درابتدای سال آینده میلادی قیمت نفت روندی روبه بهبود داشته باشد.

    به گفته او، بهبود رشد تقاضای بین المللی و توافق مبنی بر کاهش عرضه ازسوی تولید کنندگان نفتی ،  دو دلیلی است که می تواند قیمت نفت را حتی به بالای مرز 50 دلار افزایش دهد.

    دکترصادقین همچنین درباره درباره دست یافتن به درآمد های مالیاتی 112 هزارمیلیاردتومانی تصریح کرد: با توجه به رشد اقتصادی که انتظار می رود امسال 4 تا 4.5 درصد باشددرصورتیکه شوک منفی سیاسی اتفاق بر اقتصاد حاصل نشود، کسب عدد 112 هزارمیلیارد تومانی مالیاتی چندان دور از ذهن نیست؛ مضاف براینکه شناخت پایه های مالیاتی و مودیان مالیاتی جدیدنیز در دستور کار وزارت اقتصادی است.

    این اقتصاددان همچنین درباره نرخ ارز 3300 تومانی نیز گفت:براساس قانون هرساله باید بین تورم داخلی و تورم شرکای تجاری به نرخ ارز یا همان قیمت دلار افزوده شود.حال باتوجه به اینکه درکشور تورم 12 تا 13 درصدی داریم و نرخ تورم شرکای تجاری ایران 2 تا 3 درصد است درنتیجه دراین میان یک اختلاف و گپ 10 درصدی وجود دارد.

    به گفته این اقتصاد دان ، طبق قانون به منظور حفظ رقابت پذیری و قدرت خرید تولید کنندگان و مصرف کنندگان داخلی می بایست این 10 درصد اختلاف میان نرخ تورم ایران و شرکاری تجاری به نرخ ارز افزوده شود.

    وی نتیجه گرفت: بدین ترتیب نرخ 3300 تومانی ارز در بودجه رقم درستی است .

    صادقین درپایان تصریح کرد: روند اعدادی که دربودجه آمده کاملا منطقی هستند منوط به اینکه شوک یا هرگونه ریسک سیاسی به اقتصاد کشور وارد نشوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو