عصر بازار

مهمترین عامل عامل تقویت دلار در بازار

نرخ حواله درهم عامل رشد قیمت دلار

عصر اعتبار- در حالی که با سخنان رییس کل بانک مرکزی و تصمیم اجلاس اوپک مبنی بر کاهش قیمت نفت و همچنین گمانه زنی ها در مورد تزریق ارز به بازار توسط صرافی های دولتی انتظار کاهش قیمت دلار در این هفته می رفت، اما نرخ ارز با مقاومت در برابر این عوامل بار دیگر از ظهر امروز روند افزایشی در پیش گرفت. فعالان بازار یکی از مهمترین عوامل ایجاد روند افزایشی در قیمت دلار را در این روزها نرخ حواله درهم می دانند.

نرخ حواله درهم عامل رشد قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، اکثر فعالان بازار ارز، رشد قیمت دلار را ناشی از افزایش نرخ حواله درهم دانسته‌اند و اظهار می‌کردند که تقویت پول کشور همسایه در برابر ریال یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز افزایش بازار داخلی بوده است.

    در این شرایط، دلایل متفاوتی برای رشد نرخ حواله درهم مطرح شده است. بخشی زیادی از فعالان، رشد درهم را به افزایش تقاضای تجاری نسبت داده‌اند. به گفته این دسته، هرچقدر به انتهای آذرماه نزدیک می‌شویم، تقاضا برای ثبت سفارش و واردات کالا رشد پیدا می‌کند. بخشی از دلیل افزایش تقاضای تجاری آن است که وارد‌کنندگان به‌دنبال آن هستند که پیش از عید کالای مورد نیاز خود را وارد کشور کنند. در کنار این، برخی شرکت‌های تجاری در انتهای سال میلادی برای تسویه حساب‌های خود نیاز به تهیه ارز دارند. افزون بر این دو عامل، روند افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای بوده است که چشم‌انداز برخی معامله‌گران افزایشی شده است، در نتیجه خرید درهم خود را بالا برده‌اند.

    تقاضای این دسته بیشتر شکل سفته‌بازی دارد. با وجود تمام عوامل مربوط به سمت تقاضا، برخی فعالان معتقدند که دلیل اصلی رشد درهم، تحدید عرضه حواله از بازار دبی است. در واقع، محدود شدن و کاهش عرضه درهم در کنار رشد تقاضا زمینه‌ساز افزایش حواله درهم شده است. در این شرایط، اقدام روز پنج‌شنبه بازارساز که فروش حواله درهم در محدوده هزار و 30 و هزار و 40 تومان به صورت چک بود هم نتوانست مانع از رشد روز شنبه شود.

    از سوی دیگر تحلیل های تکنیکال نشان می دهد که تداوم حرکت ارزش جهانی دلار در سقف 14‌ ساله عامل افزایش تقاضای آربیتراژی دلار است. به این ترتیب، افزایش نرخ درهم روز گذشته تا سطح 1090تومانی، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. این عامل در کنار ریسک‌های سیاسی و نگرانی معامله‌گران در مورد روند اجرایی برجام، پس از تمدید برخی تحریم‌ها در کنگره آمریکا، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه دلار را رقم زد. بنابراین با وجود عرضه سنگین از سوی صرافی بانک‌ها، در میانه معاملات نرخ دلار را تا سطح 3783 تومانی نیز رساند. اما همچنان عوامل مزبور در کنار افزایش تقاضا در ماه آذر نرخ دلار را رقم می زند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی