عصر بازار

نوبخت خبر داد

افزایش ۱۰درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده

عصر اعتبار- رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده، متعادل، واقع بینانه و شفاف است، گفت: با توجه به اینکه پیش بینی ما این است که نرخ تورم بین ۷ تا ۸ درصد باشد، حقوق همه شاغلان و بازنشستگان در سال آینده حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

افزایش ۱۰درصدی حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آینده
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه بودجه سال آینده، پیش بینی منابع و مصارف است، افزود: پیش بینی می کنیم دولت و شرکت های دولتی در سال آینده 1085 هزار میلیارد تومان درآمد، کسب و هزینه کنند.

    وی با بیان اینکه قرار است از این رقم 757 هزار میلیارد تومان را شرکت های دولتی دخل وخرج کنند، ادامه داد: حدود 371 هزار میلیارد تومان برای دولت باقی می ماند که قرار است این مقدار را تحصیل و همان میزان را هزینه کنیم.

    نوبخت با اشاره به اینکه امسال پیش بینی می کنیم حدود 96 درصد از بودجه سال گذشته را محقق کنیم، افزود: از این 371 هزار میلیارد تومان 51 هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی است یعنی خود دستگاه ها درآمد، کسب و خودشان هزینه می کنند.

    وی گفت: حدود 319 هزار میلیارد تومان هم باقی می ماند که قرار است از این رقم 160 هزار میلیارد تومان را از طریق درآمدهای مالیات، عوارض و حقوق گمرکی بدست بیاوریم و 110 هزار میلیارد تومان را هم از طریق فروش نفت و بقیه را از واگذاری اوراق مالی و دارایی های سرمایه ای کسب و هزینه کنیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بر اساس قانون، متعهدیم حقوق های شاغلان و بازنشستگان را متناسب با تورم افزایش دهیم، افزود: این کار از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم به صورت مستمر انجام شده است همان طور که پارسال حدود 12 درصد افزایش دادیم.

    نوبخت ادامه داد: با توجه به اینکه پیش بینی ما این است که نرخ تورم بین 7 تا 8 درصد باشد، حقوق همه شاغلان و بازنشستگان در سال آینده حدود 10 درصد افزایش خواهد داشت.

    وی با اشاره به اینکه دریافتی های شاغلان و بازنشستگان عادلانه نیست و نامتوازن است، تاکید کرد: باید همت کنیم این موضوع برطرف شود به همین علت در صفحه 165 برنامه ششم توسعه توضیح دادیم که در تلاشیم این نابرابری میان بازنشستگان را یکسان کنیم.

    نوبخت گفت: به همین منظور در بودجه سال آینده هم ردیف ویژه ای به مبلغ هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم تا بتوانیم نسبت به برابری حقوق بازنشستگان و شاغلان و ایجاد عدالت اقدام کنیم.

    وی ادامه داد: امسال حدود 140 هزار میلیارد تومان به کارکنان دولت حقوق می پردازیم که این رقم در سال بعد 10 درصد یعنی حدود 14 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

    نوبخت گفت: سازمان برنامه و بودجه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه اجازه دارد که از محل جابجایی ها، برخی از ارقام را 10 درصد بالا ببرد.
    وی افزود: رئیس جمهوری به سازمان برنامه و بودجه تکلیف کرد که در رابطه با بازنشستگان با عدالت رفتار و نابرابری ها را برطرف کنیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه ردیف بودجه دیگری داریم که بر اساس آن دولت در سال آینده 40 هزار میلیارد تومان به صندوق های بازنشستگی کمک خواهد کرد، گفت: امکان و ظرفیت قانونی سازمان برنامه بودجه اجازه می دهد تا 10 درصد به این رقم اضافه کنیم.

    نوبخت افزود: پارسال پاداش بازنشستگی سال 93 را پرداخت کردیم و پاداش سال های 94 و 95 باقی مانده است که هر کدام حدود هزار میلیارد تومان است.

    وی گفت: پاداش بازنشستگی فرهنگیان تا پایان آذر امسال پرداخت خواهد شد.

    نوبخت افزود: نرخ معافیت مالیاتی برای سال آینده برای درآمد حدود 15 میلیون تومان در سال است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 14 هزار و 700 میلیارد تومان باید بابت خرید تضمینی گندم پول می دادیم به همین علت ابتدا آن را انجام دادیم.

    نوبخت افزود: قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده برای هر کیلو 1300 تومان تعیین شده است که حدود 30 تومان بیش از نرخ امسال است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: به هیچ وجه برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین برای سال آینده نداریم.

    محمدباقر نوبخت در ادامه سخنان خود در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه حقوق 93 هزار و 470 نفر از مدیران را بررسی کردیم، افزود: از این تعداد حدود 4 دهم درصد یعنی حدود 397 نفر، بیش از 20 میلیون تا 60 میلیون تومان دریافت کردند.

    وی ادامه داد: جمع حقوق همه آن ها چه کسانی که قانونی و چه کسانی که غیر قانونی دریافت کردند 23 میلیارد تومان است.

    نوبخت با اشاره به اینکه این تبعیض و این حقوق ها، ناعادلانه بوده است، افزود: برای جلو گیری از این تبعیض، سامانه ای طراحی شده است که درآمدهای افراد در آن جا مشخص می شود و با این کار سقف درآمد افراد کنترل می شود.

    وی گفت: نه تنها افراد بلکه همه دستگاه های اجرایی که از منابع مختلف پول دریافت می کنند حق ندارند یک ریال از آن را در غیر از حساب خزانه نگهداری کنند به همین جهت دستگاه های نظارتی بر دستگاه های اجرایی نظارت می کنند تا همه پول های آنان توسط خزانه داری کنترل و نگهداری شود و همه این پول ها باید در یک حساب و در یک سامانه مشخص شود.

    نوبخت افزود: اگر کار با شفافیت انجام شود کسی نمی تواند تخلف کند.

    سخنگوی دولت درباره یارانه ها هم گفت: مصوبه ای را از مجلس شورای اسلامی درخواست و اخذ کردیم تا به دولت اجازه دهد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت ها یا از محل بودجه عمومی تامین مالی کند و آن را برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به جامعه هدف در جهت حمایت از اقشار کم درآمد و برای تولید اشتغال هزینه کند.

    نوبخت ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدل هایی را طراحی کرده است تا مطمئن شویم یارانه هیچ نیازمندی قطع نشود.

    وی افزود: اجازه داریم از ردیف متفرقه برای پرداخت یارانه ها به مقدار مورد نیازمان استفاده کنیم.

    نوبخت با اشاره به اینکه قانون تکلیف کرده است که یارانه غیر نیازمندان را قطع کنیم، گفت: در یک مرحله، یارانه حدود 3 تا 4 میلیون نفر حذف شد اما یارانه تعدادی از آنان را دوباره برقرار کردیم.

    سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای سال آینده به هیچ وجه برنامه ای برای افزایش قیمت حامل های انرژی از جمله بنزین نداریم، افزود: معمولا پس از تصویب لایحه بودجه توسط مجلس شورای اسلامی در این باره تصمیم خواهیم گرفت.

    نوبخت درباره طرح ملی تحول سلامت در لایحه بودجه هم گفت: این یکی از طرح های اساسی ماست و دولت پارسال 4 هزار میلیارد تومان و امسال هم حداقل 4 هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده است و سال آینده هم این گونه خواهد بود.

    وی افزود: طرح تحول سلامت، طرح اساسی و سیاست مصوب دولت تدبیر و امید است که تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد اما باید ساماندهی شود.

    نوبخت اضافه کرد: به همین جهت سازمان برنامه و بودجه موظف شد در حوزه معاونت اجتماعی و عمومی با توافق وزارتخانه های بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدلی طراحی کند تا بیمه پایه برای همه مردم باشد.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اشتغال مولد و مستمر از طریق افزایش سرمایه گذاری بدست می آید به همین علت پیش بینی می کنیم برای سال آینده سرمایه گذاری ها در این زمینه 12 و 4 دهم درصد افزایش یابد.

    وی افزود: بر اساس این رشد می توانیم اشتغال مناسبی را ایجاد کنیم اما اکنون با پدیده ورود به بازار کار مواجهیم و نرخ مشارکت افزایش یافته است به طوری که در سه ماه گذشته حدود یک میلیون و 250 هزار نفر وارد بازار کار شدند که از این تعداد برای 750 هزار نفر شغل ایجاد کردیم.

    نوبخت گفت: باید در کنار سرمایه گذاری طرح هایی را اجرا کنیم به همین علت در لایحه بودجه سال 1396 ، هزار میلیارد تومان فقط برای پرداخت یارانه تسهیلات ارزان قیمت به روستایی های عشایر، شرکت های دانش بنیان و جوانان تحصیل کرده اختصاص دادیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه فوریت طرح استفاده از یک و نیم میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی معادل حدود 4 تا 5 هزار میلیارد تومان برای اشتغال، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، افزود: با توجه به این موضوع، فرصت های شغلی افزایش خواهد یافت.

    وی با بیان اینکه اکنون سالانه می توانیم حدود 700 تا 750 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم، ادامه داد: باید هر سال حداقل 900 تا 930 هزار نفر را شاغل کنیم تا روند کاهنده نرخ بیکاری را به سمت یک رقمی شدن پیش ببریم.

    نوبخت گفت: در لایحه بودجه سال آینده 62 هزار و 700 میلیارد تومان برای بودجه طرح های عمرانی پیش بینی شده است که در مقایسه با امسال بیش از 10 درصد رشد داشت.

    وی افزود: 20 هزارمیلیارد تومان تا اول آبان برای طرح های عمرانی امسال پول دادیم و خود را موظف می دانیم تا پایان سال آن را به بیش از 40 هزار میلیارد تومان برسانیم در حالی که پارسال حدود 27 هزار میلیارد تومان بود .

    نوبخت با بیان اینکه از بخش خصوصی برای اتمام طرح های نیمه تمام برای همکاری دعوت می کنیم، اضافه کرد: آنها می توانند مستقلا یا با همکاری دولت در این طرح ها مشارکت کنند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه میزان تولید نفت کشورمان از یک میلیون و 300 هزار بشکه به 2 میلیون و 800 هزار بشکه رسیده است، گفت: می خواهیم از محل فروش نفت، 110 هزار میلیارد تومان منابع بدست آوریم .

    نوبخت افزود: البته نمی خواهیم بیشتر از 2 و نیم میلیون بشکه نفت صادر کنیم.

    وی با اشاره به اینکه با دیپلماسی قوی نفتی هم از نظر قیمت و هم از نظر میزان تولید، موفقیت کسب کردیم، گفت: سال آینده می توانیم نفت را بشکه ای 50 تا 55 دلار بفروشیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه قیمت دلار در لایحه بودجه سال آینده با 100 تومان افزایش نسبت به امسال، حداکثر 3300 تومان در نظر گرفته شده است، افزود: سیاست دولت افزایش قیمت دلار نیست.

    نوبخت گفت: در سخت ترین شرایط حاضر شدیم با پرداخت حدود 22 درصد سود از بازار پول و بازار سرمایه، پول تامین کنیم اما حاضر نیستیم قیمت دلار را افزایش دهیم.

    سخنگوی دولت تاکید کرد: افزایش قیمت دلار برای ما قابل قبول نیست و رئیس جمهور بر مدیریت بازار شناور دلار تاکید کرد.

    وی افزود: قیمت فعلی دلار در بازار، برای دولت معقول نیست بنابراین از همه ابزارهای خود برای کنترل آن استفاده خواهیم کرد.

    نوبخت تاکید کرد: قیمت فعلی دلار در بازار با ثبات نیست و از نظر اقتصاد بازار و عرضه و تقاضا باید تعدیل شود.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان انطباق لایحه بودجه سال آینده با سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: از 24 بند سیاست های کلی ابلاغی، 12 موضوع را استخراج و برای آن ها طرح و برای هر طرح تعدادی پروژه تعریف کردیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی می دانند در سال آینده دولت روی کدام طرح ها کار خواهد کرد.
    نوبخت با بیان اینکه برنامه ما برای همه بخش ها مشخص است، اضافه کرد: به همراه این برنامه پیوست اقتصاد مقاومتی هم به مجلس تقدیم می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو