عصر بازار

کدام بخش بیشترین اشتغال را با کمترین هزینه دارد؟

عصر اعتبار- یک مقام مسئول کارگری به دولت پیشنهاد کرد که برای ایجاد شغل روی بنگاه‌های کوچک تولیدی و صنعتی متمرکز شود و منابع اشتغال را در این جهت به کار گیرد، چون این بنگاه‌ها بیشترین اشتغال ممکن را با کمترین هزینه و سرمایه دارند.

کدام بخش بیشترین اشتغال را با کمترین هزینه دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اظهار کرد: حمایت از اشتغال روستایی به ویژه اشتغال در حوزه کشاورزی امری ضروری و اثرگذار است هرچند دولت باید در روستاهایی متمرکز شود که اهداف اشتغال را محقق کند.

    وی افزود: زمانی کشاورزی در روستاها مطرح بود ولی امروز به دلیل مهاجرت گسترده به شهرها اثری از رونق کشاورزی نیست و با استقرار روستاییان در شهرهای بزرگ و بهره‌مندی از امکانات مختلف دیگر تمایلی به بازگشت وجود ندارد.

    رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تغییر الگوی کشت محصول و شناسایی مناطق مستعد کشاورزی را در جلوگیری از مهاجرت روستاییان موثر خواند و گفت: اگر روستاها به دلیل نبود امکانات خالی از سکنه شوند دیگر اختصاص وام‌های اشتغال نتیجه‌بخش نخواهد بود چون دولت ابتدا باید زیرساختهای لازم را در این مناطق فراهم کند سپس به تحقق اهداف اشتغال بپردازد.

    وی درعین حال با اشاره به اختصاص 1.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نقاط مرزی، روستایی و عشایری، گفت: این رقم اگر صرف ایجاد شغل در مراکز تولیدی و صنعتی و حمایت از کارگاه‌های کوچک شود بهتر است.

    عباسی متذکر شد: روستاها باید در جای خود حمایت شوند ولی چنانچه درصدد حل بیکاری هستیم منابع اشتغال را باید به سمت و سوی تولید و بنگاه‌های خرد و کوچک هدایت کنیم.

    به اعتقاد وی سرمایه‌گذاری دولت برای ایجاد شغل در بخش صنایع و بنگاه‌های کوچک و خصوصی بیشتر جواب می‌دهد چرا که بسیاری از این بنگاه‌ها به دلیل نبود سرمایه زمین‌گیر شده‌اند و تزریق وام‌های کوچک و کم بهره می‌تواند به حیات دوباره آنها کمک کند و در کمترین زمان ممکن بیشترین اشتغالزایی را به دنبال داشته باشد.

    این مقام مسئول کارگری در پاسخ به این پرسش که چرا تزریق پول را به منزله اشتغال نمی‌دانند؟ گفت: دلیلش این است که این گونه تزریق‌ها عمدتا انحراف داشته و در جای دیگری هزینه شده است به همین جهت به هدفگذاری مورد نظر منجر نشده و ایجاد کننده اشتغال نبوده است در حالی که هرگونه تزریق و تخصیص منابع باید به شکل مدیریت شده و با نظارت کامل همراه باشد تا ضمن کاهش انحراف در مسیر صحیح مصرف شود.

    عباسی در پایان ابراز امیدواری کرد: با آسان سازی شرایط دریافت وام و تسهیلات برای واحدهای تولیدی و بنگاه‌های کوچک، بهبود کیفیت تولید و ارتقای بهره‌وری بنگاه‌ها به وجود آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی