عصر بازار

آغاز دور جدید ثبت‌نام سهام عدالت

عصر اعتبار- بر اساس بخشنامه جدید علی طیب‌نیا، دولت بنا دارد بررسی امکان برخورداری و اعطای سهام به افرادی که تاکنون مورد شناسایی قرار نگرفته و مشمول طرح توزیع سهام عدالت نشده‌اند را در دستورکار قرار دهد.

آغاز دور جدید ثبت‌نام سهام عدالت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، پرونده سهام عدالت چند وقتی است که با اعلام دولت مبنی بر پرداخت سود از سال آینده به مشمولان، وارد مرحله جدیدی شده است. در واقع دولت اعلام کرده است که دیگر قرار نیست از سال آینده سود سهام عدالت را متعلق به خود بداند؛ بلکه قرار است این سود به مشمولان سهام عدالت تعلق یابد. 

    حال اما علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخشنامه‌ای به جزئیات تصویب‌نامه شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی پرداخته و اعلام کرده است که دولت، بررسی امکان برخورداری و اعطای سهام به افراد واجد شرایطی که تاکنون به هر دلیلی، مورد شناسایی قرار نگرفته و مشمول طرح توزیع سهام عدالت نشده‌اند را در دستور کار قرار داده است.

    این تصمیم دولت برای توزیع دوباره سهام عدالت در سال آینده و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شائبه انتخاباتی بودن این اقدام را جدی کرده است؛ چرا که دولت طی سه سال گذشته هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و انجام این کار در سال پایانی فعالیت دولت یازدهم، به معنای تلاش دولت برای جلب آرای مردم در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

    در بخشنامه وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص آئین‌نامه توزیع سهام عدالت آمده است: شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در جلسه مورخ 1395/8/15 موارد زیر را تصویب نمود:

    1- تبصره‌های زیر جایگزین تبصره‌های (1) تا (4) ماده (6) آئین‌نامه اجرایی توزیع سهام عدالت موضوع تصویب‌نامه شماره 226037/1/63 مورخ 1388/01/29 می‌شود:

    تبصره 1: کلیه افراد ثبت‌نام شده تا پایان سال 1394، مشمولان نهایی سهام عدالت محسوب می‌شوند و سازمان خصوصی‌سازی ضمن انجام فرآیند لازم برای قطعیت سهامداری آنها، موظف است نسبت به تنظیم و ارایه صورتحساب تسویه اقساط به این مشمولان، پس از پایان دوره اقساط اقدام نماید.

    تبصره2: مشمولان نهایی سهام عدالت که در زمان ارایه صورتحساب، مددجوی کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی کشور و یا جزو روستاییان و عشایر فاقد شغل باشند، از 50 درصد تخفیف در بهای سهام مورد واگذاری برخوردار می‌شوند. تخفیف موضوع این تبصره به حساب کمک‌های بلاعوض دولت به اقشار کم‌درآمد منظور می‌شود.

    تبصره 3- دوره محاسبه اقساط سهام عدالت با لحاظ سال مالی شرکت‌های سرمایه‌پذیر، حداکثر ده دوره مالی از تاریخ 1385/1/1 تا پایان نیمه اول سال 1395 تعیین می‌شود.

    تبصره 4- در صورتی که در پایان دوره تقسیط، بهای سهام مورد واگذاری به طور کامل تسویه نشده باشد، مشمولان می‌توانند حداکثر تا پایان شهریورماه 1396، راسا نسبت به پرداخت بدهی و تسویه حساب سهام مورد خریداری اقدام کنند. در هر صورت به میزان مبلغ بدهی تسویه شده، سهام به مشمولان تعلق می‌گیرد.

    2- تعیین نرخ وجه التزام خسارت تاخیر تادیه اقساط شرکت‌های سرمایه‌پذیر که تا پایان سال 1395 سود سهام متعلق به سهام عدالت را پرداخت نکرده باشند و اتخاذ تصمیم در مورد دریافت وجه التزام مذکور یا بخشودگی آن، به ترتیب مقرر در ماده 6 آیین‌نامه نظام اقساطی واگذاری و نحوه دریافت بهای حقوق قابل واگذاری موضوع تصویب نامه شماره 63/2/206329/207947 مورخ 1387/12/18 و الحاقات بعدی آن خواهد بود. این حکم جایگزین قسمت پایانی بند (5) مصوبه شماره 63/254973 مورخ 1390/12/20 دائر بر محاسبه و دریافت جریمه تاخیر تادیه از شرکت‌های سرمایه‌پذیر واگذار شده به طرح توزیع سهام عدالت می‌شود.

    3- موضوع امکان برخورداری و اعطای سهام به افراد واجد شرایطی که به هر دلیلی تاکنون مورد شناسایی قرار نگرفته و مشمول طرح توزیع سهام عدالت نشده‌اند، در کمیسیون تخصصی بررسی و راهکارهای قانونی لازم برای اتخاذ تصمیم به شورا ارایه شود.

    4- چالش و مباحث مربوط به قیمت‌گذاری بنگاههای باقی‌مانده در فهرست واگذاری‌ها مطرح و مقرر شد علاوه بر پیگیری موضوع از دفتر هیات دولت، مباحث مذکور و پیشنهادات اصلاحی لازم در کمیسیون تخصصی بررسی و نتایج آن به شورا ارایه شود.

    علی طیب نیا

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو