عصر بازار

رئیس کل گمرک ایران مطرح کرد

۱۰ اقدام گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی

عصر اعتبار- رئیس کل گمرک ایران با تشریح اهم اقدامات این سازمان در زمینه مکانیزاسیون رویه‌های گمرکی از ۱۰ اقدام گمرک که در چارچوب سامانه جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی منجر به تسهیل و توسعه تجار شده است خبر داد.

۱۰ اقدام گمرک برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مسعود کرباسیان که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و در جمع کارشناسان و مسئولان این مرکز با موضوع "تسهیل تجاری، نقش گمرک و فناوری اطلاعات" اظهارداشت: در راستای تسهیل و توسعه تجارت که مورد تأکید سازمان جهانی گمرک است، ما با تلاش کارکنان دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک و همکاری کارشناسان پژوهشکده دانشگاه تهران اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های جامع امور گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی کردیم که با اجرای این سامانه‌ها، علاوه بر کاهش زمان و هزینه ترخیص کالا، فرآیندهای گمرکی، به نحو قابل‌توجهی شفاف شده و همین امر موجبات ارتقای 23 پله‌ای ایران در شاخص لجستیک را فراهم ساخته است.
    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد کالاهای وارداتی را مواد اولیه (کالای واسطه‌ای) تشکیل می‌دهد، گفت: تنها راه تقویت و تسهیل تجارت استفاده از گمرک الکترونیکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است.
    وی افزود: گمرک سازمانی است که باید 40 قانون و بیش از 15 رویه گمرکی و همین تعداد کنوانسیون بین‌المللی را که برخی از آنها با قوانین ملی ما تعارض دارد اجرا کند.
    مسعود کرباسیان از جایگزینی پروانه الکترونیکی با پروانه‌های کاغذی به عنوان یکی از اقدامات مهم و مؤثر گمرک در جهت شفاف‌سازی امور گمرکی و تجاری و کاهش فساد اداری نام برد و درخصوص انتشار آمارهای گمرکی گفت: در حال حاضر آمار تجارت خارجی کشور روزانه و به صورت آنلاین روی سایت گمرک ایران قرار دارد و همه می‌توانند هر لحظه از میزان و نوع کالاهای وارداتی مطلع شوند.
    رئیس کل گمرک ایران گفت: اجرای طرح مانیفست الکترونیکی که قبل از رسیدن کالا به بندر یا مرز گمرکی اطلاعات کامل آن را در اختیار گمرک قرار می‌دهد یکی از طرح‌های مهم در قالب سامانه جامع گمرکی است که در حال حاضر در تعدادی از گمرکات در بخش‌های دریایی، هوایی و زمینی عملیاتی شده است و تأثیر فوق‌العاده در کاهش زمان و هزینه تجار داشته است.
    وی تصریح کرد: با تدابیر و اقداماتی که گمرک در چارچوب سامانه‌های الکترونیکی انجام داده، هم‌اکنون صاحبان کالا می‌توانند به طور شبانه‌روزی امور گمرکی مربوط به ترخیص کالای خود را انجام دهند.
    رئیس کل گمرک در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از زمان اجرای سامانه‌های الکترونیکی در گمرک حدود 33 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی شده است، از الکترونیکی شدن پرداخت‌ها، صدور قبض انبار، توزین کالا و سایر امور به عنوان اقدامات تسهیل و تسریع‌کننده ترخیص کالا نام برد.

    وی در مورد عملکرد گمرک در مبارزه با قاچاق کالا گفت: کارکنان گمرک با استفاده از تجارب طولانی و استفاده از دستگاه‌های ایکس‌ری موفق به کشف صدها تن کالا، مواد مخدر و بیش از 30 انسان در مرزهای گمرکی شدند.
    وی همچنین از فراهم شدن زمینه برای دسترسی آزاد فعالان تجاری و تولیدی به اطلاعات از طریق اینترنت، امکان پردازش اطلاعات کالاهای وارداتی پیش از ورود، معرفی فعالان مجاز اقتصادی (AEO)، تبادل اطلاعات با کشورهای طرف تجارت، افزایش مشارکت درخصوص تدوین قوانین و مقررات حوزه تجارت، ابلاغ قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها به صورت مکانیزه، ترخیص سریع محصولات فسادپذیر و حساس نظیر مواد غذایی و دارو و اعمال مدیریت خطر (ریسک) در گمرک خبر داد و درخصوص هر یک از آنها مطالبی بیان کرد.
    رئیس کل گمرک در این نشست همچنین گفت: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت دنیا، با احتساب صادرات نفت 4 دهم درصد و بدون احتساب صادرات نفت 2 دهم درصد در تجارت دنیا سهم دارد.
    وی افزود: براساس شاخص لجستیک خارجی، با 18 پله صعود به رتبه 96 رسیدیم ضمن اینکه در پارامترهای گمرک نیز 23 پله صعود کردیم.
    کرباسیان با بیان اینکه در ایران بیش از 33 نوع عوارض از وارد کنندگان گرفته می‌شود، گفت: این هزینه‌ها از قبیل مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی و 4 درصد مالیات علی‌الحساب و دیگر عوارض، هزینه‌های تمام شده کالا را افزایش می‌دهد و زمان دسترسی به کالا را طولانی می‌کند که از این بابت از واردکنندگان عذرخواهی می‌کنم.
    وی ادامه داد: اخیراً کار گمرکی را به 3 روز کاهش دادیم، اما آنقدر فضا درست کردند که باید همه چیز را بگردیم که این کار 3 روز به 4 تا 5 روز افزایش می‌دهد که نوعی حرکت به عقب است.
    رئیس کل گمرک گفت: می‌گویند 4 هزار کانتینر روزانه به گمرک شهیدرجایی بندرعباس وارد می‌شود که از این میزان 200 کانتینر رصد می‌شود، در حالی که این آمار درست نیست، یعنی روزانه 2 هزار و 200 کانتینر وارد می‌شود که 90 درصد از آنها مواد اولیه و واسطه‌ای و فقط 10 درصد کالاهای مصرفی است.
    کرباسیان با بیان اینکه به نوعی همه کالاها رصد می‌شود، گفت: اگر کالا ثبت سفارش شده و بانک گشایش اعتبار کرده، کشتیرانی حمل کرده و ترخیص نامه دارد و سازمان‌هایی مانند استاندارد تایید کرده‌اند پس می‌توان گفت همه کالاها رصد می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی