عصر بازار

دفاع همتی از رقابت و تعدد شرکت های بیمه

عصر اعتبار- رئیس کل بیمه مرکزی در برنامه تهران ۲۰ شبکه پنج، با اعلام این که شرکت های بیمه از محاسبه نرخ دیه بر اساس قیمت نقره استقبال می کنند، گفت که هنگام بررسی قانون اصل ۴۴ از مدافعان خصوصی سازی شرکت بیمه ایران بوده است.

دفاع همتی از رقابت و تعدد شرکت های بیمه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، وی تاکید کرد: حق بیمه شخص ثالث بر اساس نرخ دیه متغیر است، به همین دلیل افزایش نرخ دیه و به تبع آن افزایش حق بیمه شخص ثالث می تواند به کاهش خرید این بیمه نامه منجر شود.

    وی با اشاره به این که اکنون از 29 میلیون وسیله نقلیه موجود در کشور 9 میلیون دستگاه،  بیمه نامه شخص ثالث ندارند، افزود: این وضعیت هم برای بیمه ها و هم برای مردم مشکل ایجاد می کند.

    به گفته وی در یک سال سال گذشته حدود  17 هزار فوت و حدود 400 هزار مصدوم حاصل تصادف های رانندگی در کشور ما بوده که به هیچ وجه قابل قبول نیست؛ ضمن این که این وضعیت هم به شرکت های بیمه و هم به مردم زیان زیادی وارد می کند.

    همتی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره علت بداخلاقی شرکت های بیمه هنگام پرداخت خسارت تصادفات، گفت: وقتی ضریب خسارت واقعی بیش از 100 درصد حق بیمه باشد و دخل و خرج با هم نخواند، شرکت بیمه به دنبال راهکاری برای کاهش خسارت پرداختی است. گرچه این روش را من قبول ندارم و معتقدم بهترین راه برای جذب مردم به سمت بیمه، پرداخت دقیق و به موقع خسارت است و وظیفه بیمه مرکزی پیگیری خدمت رسانی مطلوب بیمه ها به مردم است.

    رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به این که ضریب خسارت بیمه شخص ثالث اکنون بالای صد در صد است، اظهار کرد: این بیمه نامه نقدینگی خوبی وارد شرکت ها می کند. مشکل بیمه توسعه نیز از همین جا شروع شد، به طوری که بیمه نامه شخص ثالث حتی با تخفیف 20 درصدی فروخته شد، بدون این که به عاقبت این کار توجه شود.

    همتی با تاکید بر این که وظیفه نهاد ناظر، کنترل بازار است، ادامه داد: بازار بیمه حساس است و باید به درستی کنترل شود.

    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره زمان پرداخت خسارت در تصادف های رانندگی گفت: به موجب قانون جدید در خسارت های جرحی و فوتی، حداکثر دو هفته پس از تکمیل پرونده باید خسارت پرداخت شود.

    او ادامه داد: در خسارت های مالی، همیشه اختلاف نظرهایی میان شرکت بیمه و زیان دیده وجود دارد و همین باعث اتلاف زمان یا نارضایتی می شود.

    به گفته  وی، اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث در حال پیگیری است و تدوین 16 آیین نامه آن تا پایان سال نهایی می شود.

    رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که متاسفانه فرهنگ بیمه در کشور ما پایین است، اظهار کرد: سالانه یک میلیون فقره خسارت اتومبیل در کشور توسط شرکت های بیمه پرداخت می شود و این عدد بسیار بالاست.

    وی با بیان این که رقابت شرکت های بیمه به افزایش 7 برابری ضریب نفوذ بیمه طی دو دهه گذشته منجر شده است، گفت: بر خلاف نظر برخی که افزایش تعداد شرکت ها را مفید نمی دانند، در عمل این اتفاق به افزایش رقابت منجر شده و ما امیدواریم با رقابت سالم آنها شاهد افزایش بهره وری و بهبود خدمت رسانی به مردم  باشیم.

    رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که در برخی کشورها تا 500 شرکت بیمه وجود دارد، تاکید کرد که اکثریت انواع محصولات و رشته های بیمه ای در ایران و دنیا مشخص است و شرکتها با خدمت رسانی بهتر باید رقابت کنند.

    همتی درباره رشته درمان تکمیلی نیز گفت: این رشته به پاشنه آشیل صنعت بیمه تبدیل شده است، هر چند نگاه بازرگانی به آن هست، اما به علت بالا بودن هزینه های درمان، باز هم ضریب خسارتش بسیار بالاست.

    وی با انتقاد از پایین بودن ضریب نفوذ بیمه های عمر و زندگی در کشور، گفت: اکنون 12 درصد پرتفوی صنعت بیمه  مربوط به بیمه های عمر است، در حالی که در آسیای شرقی این عدد بعضا بیشتر از 50 درصد است.

    وی همچنین به ورود بیمه مرکزی و بیمه ایران به موضوع پرونده بیمه توسعه اشاره و اعلام کرد که تا کنون 600 میلیارد تومان از بدهی های این شرکت تسویه شده است.

    رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به قانون تاسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی اشاره کرد و با بیان این که نهایی شدن آن در انتظار تایید شورای نگهبان است، اظهار کرد: با تاسیس این صندوق، انقلاب بزرگی در بیمه  حوادث طبیعی رخ می دهد و مشکلات مردم در کشور حادثه خیز ایران پس از وقوع هر حادثه طبیعی از نظر جبران خسارت کاهش خواهد یافت.

    همتی در پایان با اشاره به این که هنگام بررسی سیاست ها اصل 44 قانون اساسی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از مدافعان خصوصی شدن شرکت بیمه ایران بوده است، گفت: به هر حال در نهایت مصوب شد که این شرکت دولتی باقی بماند و امروز این شرکت به خوبی و با پشتوانه دولت فعالانه در صنعت بیمه به ارائه خدمت می پردازد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو