عصر بازار

رشد فروش اوراق مالی در لایحه بودجه ۹۶

عصر اعتبار- تغییرات سهم درآمدهای دولت در سال ۹۶ نسبت به متوسط سالهای ۹۲ تا ۹۴ نشانگر افزایش ۶درصدی درآمد حاصل از فروش اوراق مالی است.

رشد فروش اوراق مالی در لایحه بودجه ۹۶
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بودجه سالیانه  به عنوان یک مرجع برای برنامه ریزی سالیانه کشور از اهمیت بلقوه‌ای برخوردار است، به این ترتیب که  میزان و نوع درآمدها و محل مصرف آنها می‎تواند تاثیرات مهمی بر روند حرکت اقتصادی کشور داشته باشد. بر اساس لایحه بودجه سال 96، رقم درآمدهای مالیاتی 113 هزار میلیارد تومان، درآمدهای نفتی 110 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین درآمد ناشی واگذاری سهام و فروش اوراق لحاظ شده است.

    بر اساس گزارشی که وزارت امور اقتصاد و دارایی منتشر کرده است، برای سالهای 92 تا 94 متوسط درآمدهای مالیاتی از کل درآمدها در بودجه 38درصد،  همچنین  سهم متوسط درآمدهای نفتی 37 درصد بوده است. گفتنی است سهم دیگر درامدها از قبیل واگذاری سهام(6%)، فروش اوراق(2%) و و سایر درامدها مجموعا 25 درصد می‌باشد. این موضوع نشان می‌دهد یک سوم از درامدهای کشور در سالهای گذشته مبتنی بر درآمدهای نفتی بوده است.

    بر اساس گزیده آمارهای اقتصاد بانک مرکزی در شش ماه نخست سال 95، سهم درآمد مالیاتی از کل منابع عمومی47 درصد،  سهم منابع  درآمد نفتی 27  درصد و سهم سایر درآمدها 26درصد براورد شده است.

    گفتنی است، در لایحه بودجه سال 96، درآمدهای عمومی از قبیل مالیات، خسارتها و فروش خدمت و کالا 159 هزار میلیارد تومان،  واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای(از قبیل فروش نفت) 161 هزار میلیارد تومان و همچنین واگذاری داراییهای مالی 44هزار میلیارد تومان می‌باشد.

    بر این اساس نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی بودجه با رقم 320 هزار میلیارد تومان، 35 درصد و همچنین نسبت درآمدهای نفتی به منابع عمومی دولت، 34 درصد می‌باشد. به این ترتیب سهم سایر درامدها به منابع عمومی 31 درصد براورد می شود. این موضوع نشان می‌دهد سهم فروش اوراق در بودجه سال 96 نسبت به متوسط سالهای 92 تا 94 افزایش 6 و همچنین نسب به 6 ماهه نخست سال 95 رشد 5 درصدی داشته است. بر مبنای لایحه بودجه، دولت قصد دارد 32 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی  منتشر کند. این در حالی است که اخیرا دولت بر اساس اصلاحیه بودجه سال 95 با تصویب مجلس توانست مجوز انتشار 40 هزار میلیارد تومان اوراق را بدست بیاورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو