عصر بازار

رئیس کل بانک مرکزی ترکیه:

کاهش ارزش لیر رکورد زد

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی ترکیه با بیان اینکه کاهش ارزش لیر در هفته گذشته بی‌سابقه بوده است گفت: این کاهش ارزش لیر در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ اثر خود را روی تورم می‌گذارد.

کاهش ارزش لیر رکورد زد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، چند روز گذشته ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین میزان خود در برابر دلار رسید. هر دلار برابر 3.5 لیر خریداری شد که این مسئله اقتصاد این کشور را به شدت تهدید می‌کند.

    رئیس کل بانک مرکزی ترکیه روز گذشته با حضور در کنفرانس مطبوعاتی دلایل کاهش ارزش لیر و چشم انداز آن برای آینده را مطرح کرد.

    مورتا گتینکایا در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته با خبرنگاران اعلام کرد تاثیر تضعیف لیر روی تورم احتمالاً در 3 ماهه نخست سال 2017 کاملاً مشهود خواهد بود. اما اساساً اندازه این تأثیر بر اقتصاد این کشور بستگی به سرعت فعالیت‌های اقتصادی دارد.

    گتینکایا در کنفرانس خبری با عنوان «سیاست‌های مالی در سال 2017» اعلام کرد: تاثیر نوسان بازارهای بورس روی تورم تاکنون محدود بوده است اما خطر افزایش قیمت را افزایش داده است.

    وی گفت: فکر می‌کنم که نوسان اخیر لیر تاثیرش را روی تورم در 3 ماهه نخست سال 2017 خواهد گذاشت. خطر تأثیر ارزش بازارهای سهام ما را به این سمت می‌برد که انتظار داشته باشیم قیمت‌ها در 3 ماهه نخست سال بالا خواهد رفت.

    براساس این گزارش، لیر ارزش بی‌سابقه‌ای را هفته گذشته رکورد زد که این مسئله بیشتر تحت تاثیر انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، عوامل جهانی و عوامل داخلی رخ داد.

    رئیس کل بانک مرکزی ترکیه گفت: نمی‌توانیم بگوییم که تأثیر نرخ بازارهای سهام روی قیمت‌ها و بازارهای داخلی عمیق خواهد شد و برای چشم‌انداز سیاست مالی این مهم است که کدام عامل برای سایر مؤلفه‌ها تاثیرگذار است.

    گتینکایا نرخ تورم مشخصی را برای 3 ماهه نخست سال آینده اعلام نکرد اما پیش‌بینی کرد تورم سال آینده این کشور 6.5 درصد باشد که تورم سالانه در ماه نوامبر 7 درصد بود که نیم درصد کمتر از رقم مشابه آن در سال گذشته است.

    وی همچنین خاطرنشان کرد: بانک مرکزی اقدامات متناوبی برای حمایت از لیر انجام نداده بود و بانک ترجیح داده بود که با مسائل کنار بیاید.

    وی افزود: ما ترجیح دادیم روش محتاطانه‌ای را در پیش بگیریم به جای اینکه واکنش‌های متناوبی نشان دهیم و آن مهم است که ما سیاست صحیحی را اعمال کنیم و در زمان مناسب با ابزارهای صحیح کنترل کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی