عصر بازار

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی خبر داد؛

سود بانکی تااسفند کاهش نمی‌یابد

عصر اعتبار- مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ سود تا پایان امسال کاهش نخواهد یافت ، از پرداخت وام ازدواج به۵۹۰ هزار نفر از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

سود بانکی تااسفند کاهش نمی‌یابد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، میرمحمدصادقی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران در مورد آخرین وضعیت تسهیلات دهی بانکها گفت: بانک مرکزی خود را ملزم به ارایه عملکرد بخش اعتباری می داند چراکه تصمیمات دولت در بخش اعتباری، به منصه ظهور می رسد.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی افزود: در بخش قرض الحسنه ازدواج پس از ابلاغ قانون بودجه ٩٥ که بانکها را مکلف به ارایه وام قرض الحسنه ازدواج کرده بود، پرداخت وام ها آغاز شد که بر این اساس مقرر شد تمامی متقاضیان قبل و بعد از ابلاغ بودجه، مشمول پرداخت وام شوند.

    وی تصریح کرد: به بانکها ابلاغ شد تا همه افراد متقاضی را مشمول پرداخت وام ده میلیونی کنند که بر این اساس از ابتدای سال ٩٤ تا شانزده آذر سال قبل 580 هزار فقره وام ازدواج به میزان دو هزار و 450 میلیاردتومان پرداخت شد؛  امسال نیز 590 هزار نفر مبلغ٥ هزار و 400 میلیارد تومان وام گرفتند.

    وی ادامه داد:در سال جاری به 90  هزار نفر در مردادماه، 110 هزار نفر در شهریور، 90 هزار نفر در مهر ماه  و ٨٦ هزار نفر در  ابان ماه تسهیلات ده میلیون تومانی پرداخت شده است.

    به گفته میرمحمد صادقی، هفده هزار نفر ایثارگر از تسهیلات بیست میلیون تومانی دریافت کرده اند که رشد دو تا سه برابری داشته است.

    این مقام مسئول اظهار کرد: از ابتدای راه اندازی سامانه تاکنون ٨ میلیون و 200 هزار نفر تسهیلات ازدواج گرفته اندو در حالی که در سال ٩٣ تعداد بانکها فقط 12 بانک بود،  اکنون همه بانکها وارد سامانه شده اند.

    میرمحمد صادقی گفت: شکواییه به بانک مرکزی این بود که برخی بانکها سامانه را محدود کرده اند؛ دلیل آن نیز آن است که حجم  ثبت نام یک بانک افزایش می یابد که بانک مرکزی به طور موقت بانک را مسدود می کند تا متقاضیان به سایر بانکها مراجعه کنند.

    وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال یک تا یک میلیون و 200 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهیم؛ این در حالی است که هم اکنون ٦٤٢ هزار نفر در صف هستند که از این رقم ٣٤٤ هزار نفر مراحل تکمیل پرونده را سپری می کنند.

    تسهیلات تولیدی موجب رونق شده است

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی همچنین درمورد تسهیلات خروج از رکود حوزه صنعت گفت: بانک مرکزی و دولت برای واحدهای کوچک و متوسط نیز تسهیلاتی در جهت ایجاد رونق در نظر گرفته اند که بر این اساس محدودیتهایی همچون بهره مالکانه، بدهی جاری و چک برگشتی حذف شد و بالغ بر ١٢ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که 17 هزار و 700 بنگاه را شامل می شود.

    وی ادامه داد: از این رقم 5500 میلیارد تومان مشتری بانکها  و مابقی از طریق معرفی کارگروههای استانی بوده است. سقف 16هزار میلیارد تومان تنها یک سقف اولیه است که قابلیت افزایش دارد.

    وی تصریح کرد: بررسی وزارت صنعت و بانک مرکزی نشان داد که تسهیلات پرداخت شده، باعث رونق حوزه تولید شده است.

    میرمحمد صادقی ادامه داد: در هفت ماهه امسال ٢٨٧ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات پرداختی بانکهای کشور بوده که ٩٢ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است امیدواریم رشد تسهیلات در سه ماهه اخر سال جاری ادامه داشته باشد.

    صدور 350هزار کارت خرید اعتباری

    این مقام مسئول بانک مرکزی به عملکرد بانکها در حوزه اعطای کارت اعتباری اشاره کرد و گفت: در حوزه کارت اعتباری نیز دو نوع کارت داشتیم که 4200 میلیارد تومان اعتبار از طریق سه بانک به برخی افراد مشمول پرداخت شد که منابع آن از سوی بانک مرکزی تامین شده است؛ البته این اعتبار تا پایان سال نیز تمدید شده است و سه بانک مکلفند نسبت به ارایه کارت خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

    وی ادامه داد: در بخش کارت عام نیز در سه نوع کارت ده، 30 و 50 میلیون تومانی کار با توجه به منابع و مصارف بانکها در حال انجام است. بر این اساس 350 هزار کارت اعتباری برای متقاضیان از سوی 12 بانک صادر شده است که نرخ سود 18 درصد را برای متقاضیان دارد. بر این اساس بانکهای رفاه، ملی، تجارت، سپه، پست بانک، آینده، انصار، ملت، پاسارگاد، شهر، پارسیان و خاورمیانه در این طرح مشارکت دارند و کارت اعتباری عام صادر کرده اند؛ ضمن اینکه بالغ بر 102 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی صادر کرده اند.

    میانگین نرخ بهره بین بانکی 19 درصد است

    وی در مورد بازار بین بانکی نیز گفت: امسال با توجه به تکالیفی که بانک مرکزی و سیستم بانکی داشتند، بانکها مبالغ عمده ای را برای برخی پروژه ها از جمله خرید گندم و بیمه سلامت پرداخت کردند و با اقدامات بانک مرکزی توانستیم نرخ میانگین بازار را کنترل کنیم و این نرخ اکنون به ١٨.٩ درصد رسیده است. البته در بازار نرخ ١٧درصد، ١٨ درصد و حتی 20 و ٢٤ درصد هم داشتیم ولی اکنون نرخ میانگین بهره بین بانکی حدود ١٩ درصد است.  اکنون ٩٨ درصد معاملات بین بانکی یک شبه است.

    به گفته میرمحمد صادقی، در حوزه مسکن نیز اقدامات خوبی انجام شده و بانک مرکزی مصمم به همکاری با وزارت راه و شهرسازی است تا بازار مسکن رونق گیرد.

    این مقام مسئول بانکی همچنین تاکید کرد که نرخ سود بانکی تا پایان سال کاهش نخواهد یافت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو