عصر بازار

نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام پایان یافت

عصر اعتبار- نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام به ریاست حسن روحانی پایان یافت.

نشست کمیته نظارت بر اجرای برجام پایان یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، این نشست که صبح روز چهارشنبه انجام شد پس از دو ساعت پایان یافت.

    بر اساس دستورالعمل اجرایی این کمیته دبیر شورای عالی امنیت ملی به عنوان دبیر این کمیته درباره نتایج نشست های این کمیته و بنا بر لزوم اطلاع رسانی می کند.

    این نشست با هدف بررسی روند تحولات در اجرای برجام به ویژه موضوع تصویب طرح تمدید تحریم‌های ایران از سوی سنای آمریکا و بررسی واکنش‌های احتمالی ایران در صورت اجرایی شدن این قانون امروز برگزار شد.

    حسن روحانی رییس‌جمهوری روز یک‌شنبه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به عنوان رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام می‌کنم که ما نقض برجام را تحمل نخواهیم کرد و به ‌آن پاسخ مناسبی خواهیم داد. مصوبه اخیر کنگره آمریکا با برجام مغایرت داشته و ناقض آن است.

    در همین چارچوب روز سه‌شنبه به وقت محلی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به بان کی‌مون دبیر کل این سازمان اعلام کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران مصوبه اخیر کنگره آمریکا و تمدید قانون تحریم ایران (ایسا) تا پایان سال 2026 میلادی را مغایر تعهدات آمریکا بر اساس برجام می‌داند.

    در این نامه تاکید شده است که بر اساس مفاد برجام، آمریکا به عنوان یکی از طرف‌های برجام متعهد شده است از تمدید و وضع مجدد تحریم و یا هر اقدام مغایر با اهداف، نص و روح برجام خودداری کند.

    وی افزود: تمدید قانون تحریم ایران (ایسا) بر خلاف تعهدات برجامی آمریکا است از این رو این کشور مسئول پیامدهای منفی و آثار زیان بار چنین اقدامی خواهد بود.

    در این نامه از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته شده است که از همه طرف‌های برجام به ویژه آمریکا بخواهد تا به تعهدات خود پایبند بمانند.

    هم چنین از وی خواسته شده است تا این اقدام اخیر آمریکا و سایر موارد بدعهدی در اجرای تعهدات برجام را در چارچوب گزارش آتی خود به شورای امنیت منعکس کند.

    با این حال برخی مقامات کشورمان ضمن اعلام خلاف بودن تمدید قانون تحریم های ایران (ایسا) تصریح کرده‌اند چنانچه این قانون پس از امضای آن توسط باراک اوباما مجددا به اجرا درآید نقض کامل برجام است و ایران اقدام متقابل و مقتضی نشان خواهد داد.

    بنا براین گزارش در نشست امروز (چهارشنبه) کمیته نظارت بر اجرای برجام با توجه به سفر محمد جواد ظریف به کشورهای شرق آسیا سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه حضور دارد.

    اعضای هیات نظارت بر اجرای برجام ؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، علی‌ لاریجانی، محمدجواد ظریف، حسین دهقان، علی شمخانی، علی‌اکبر صالحی، سعید جلیلی و علی‌اکبر ولایتی هستند.

    هم‌چنین دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، هم‌زمان دبیر این هیأت است و وظیفه اطلاع‌رسانی و ارایه گزارش‌های مربوطه با وی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو