عصر بازار

میرمحمد صادقی

سود ۱۸ درصدی وام مسکن فعلا مناسب است

عصر اعتبار- در شرایطی سود وام مسکن ۶۰ میلیونی که از طریق خرید اوراق انجام می‌شود حدود ۱۸ درصد بوده و در مقایسه با سایر وام‌های مسکن که با کاهش همراه بود، ثابت مانده‌اند که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی معتقد است در شرایط موجود سود حدود ۱۸ درصدی این وام می‌تواند مناسب باشد.

سود ۱۸ درصدی وام مسکن فعلا مناسب است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، چندی پیش بود که نرخ سود تسهیلات صندوق پس انداز یکم که از طریق سپرده گذاری پرداخت می‌شود، تک رقمی شده و تا 9 درصد کاهش یافت اما در سوی دیگر وام قابل دریافت از طریق خرید اوراق در بورس تغییر سودی نداشت و مدت‌هاست که در 18 درصد باقی مانده است. در حالی که مدیران بانک مسکن بارها وعده کاهش آن‌ را داده اند.

    اما در شرایطی وام 60 میلیون دریافتی از طریق اوراق با توجه به سود 18 درصد موجود و ازسوی دیگر هزینه خرید اوراق در مجموع چندان به صرفه نبوده و در کنار سود بالا، هزینه های جانبی دیگری برای متقاضی دارد که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ سود این وام توضیحاتی به ایسنا ارائه کرد.

    آنطور که میرمحمد صادقی عنوان کرد وام‌های پرداختی از طریق صندوق پس انداز یکم با توجه به سپرده‌ای که به مدت یکسال در آن قرار می‌گیرد قابلیت کاهش نرخ سود بازپرداخت را دارد اما در مورد وام اوراق‌دار با توجه به اینکه سپرده تعهدی وجود ندارد این امکان نیست که به راحتی در مورد کاهش سود آن تصمیم‌گیری کرد. این در حالی است که این وام با توجه به قابلیت دسترسی سریع برای مشتری داشته و نیازی به سپرده گذاری مدت‌دار ندارد، از این رو در وضعیت فعلی و موجود فعلا می‌تواند سود 17 تا 18 درصدی آن مناسب باشد تا اینکه در ادامه با تغییر شرایط بتوان برای کاهش سود این تسهیلات تصمیم‌گیری کرد.

    وی همچنین درباره تعیین تکلیف لیزینگ مسکن نیز یاداور شد که این پیشنهاد در حال بررسی در شورای پول و اعتبار است.

    مدیر کل اداره اعتبارات بانک مرکزی همچنین از پرداخت ١٢ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط خبر داد.

    سیدعلی اصغر میر محمد صادقی در نشست خبری که امروز برگزار شد با اشاره به آخرین آمار پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط که قرار بود تا سقف ١٦ هزار میلیارد تومان اعطا شود اظهار کرد: تا کنون حدود ١٢ هزار میلیارد تومان به حدود ١٧ هزار و 700 بنگاه پرداخت شده است.

    وی یادآور شد که از بنگاههایی که تا کنون تسهیلات دریافت کرده اند حدود 5500 میلیارد تومان به طور مستقیم از سوی بانکها و با بررسی خود آنها پرداخت شده و 6500 میلیارد تومان هم از طریق معرفی کارگروهای استانی بوده که بعد از بررسی مجدد بانکها پرداخت شده است.

    به گفته میرمحمد صادقی، سقف ١٦ هزار میلیارد تومانی تعیین شده قابلیت افزایش داشته و اگر لازم باشد تامین مالی خواهد شد.

    میرمحمد صادقی همچنین در رابطه با گلایه برخی مدیران وزارت صنعت مبنی بر تاخیر بانک‌ها در گرفتن وثیقه و اعتبارسنجی عنون کرد که در هر صورت باید اعتبارسنجی دقیقی از سوی بانک‌ها برای پرداخت اعتبار به مشتریان انجام شود. از این رو مناسب است که مدیران وزارت صنعت و معدن و تجارت مسئولیت اعتبارسنجی را به خود بانک‌ها بسپارند چرا که آن‌ها به طور دقیق تر می‌توانند در این رابطه اقدام کنند.

    سود در بازار بین بانکی 19 درصد شد

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه به برخی مباحث در رابطه با افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی اشاره داشت و اینگونه توضیح داد که در سال گذشته نرخ سود به 29 درصد رسیده بود اما در ادامه با مدیریتی که بانک مرکزی انجام داد این نرخ تا 17 درصد کاهش یافت اما به دلایلی همچون تکالیفی که بر عهده بانک‌ها قرار گرفته مثل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط و همچنین بیمه سلامت موجب شده تا بانک‌ها تحت فشار قرار گرفته و نرخ سود نیز افزایش یابد. این در حالی است که نرخ سود در بازار بین بانکی در حدود 18.9 درصد رسیده است.

    وی همچنین توضیح داد: پیش ‌تر هم که نرخ سود 17 درصد بود به این معنا نبود که تمامی سودهای پرداختی در بازار بین بانکی 17 درصد است بلکه میانگین نرخ‌های موجود که گاهی به 23 تا 24 درصد می رسید برخی بانک‌ها به دلیل ریسک بالایی که دلاشتند نمی‌توانستد نرخ سود تسهیلات پایین‌تری را اعمال کنند.

    وی یادآور شد حجم معاملات و میانگین نرخ سود از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و 98 درصد معاملات در کوتاه مدت انجام می شود.

    پرداخت 590 هزار فقره وام ازدواج از ابتدای سال تا کنون

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در ادامه گزارشی از عملکرد بانک‌ها در تسهیلات ازدواج ارائه کرد؛ آن‌طور که میرمحمدصادقی عنوان کرد، از ابتدای سال جاری تا نیمه اذرماه حدود 590 هزار فقره با مبلغی نزدیک به 5400 میلیارد تومان به زوجین پرداخت شده است که از این تعداد حدود 472 هزار نفر وام 10 میلیون تومانی  ازدواج دریافت کرده‌اند.

    این افزایش وام زوجین از سه به 10 میلیون تومان طبق قانون بودجه امسال و از خردادماه ابلاغ شد که از مرداد ماه سال جاری به طور رسمی در دستور کار بانک‌ها قرارگرفت.

    بنابر اعلام میرمحمد صادقی در 9 ماهه ابتدایی سال گذشته 580 هزار فقره وام ازدواج با مبلغی حدود 1750 میلیارد تومان پرداخت شده بود که در مقایسه با دوره سال جاری با سال قبل مشاهده رشد سه برابر تسهیلات پرداخت شده از نظر مبلغ است این در حالی است که وام‌های سال قبل تماما سه میلیون تومانی پرداخت شده بود.

    وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر 642 هزار نفر در صف وام ازدواج قرار دارند، گفت: امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حدود یک میلیون وتا یک میلیون و 200 هزار فقره وام ازدواج پرداخت کنیم که مبلغی حدود 12 هزار میلیارد تومان برای آن باید تامین مالی شود.

    گزارش بانک مرکزی از کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی و عام

    موضوع دیگری که میرمحمد صادقی در نشست امروز خود مطرح کرد مربوط به کارهای اعتباری بود.

    کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی که از سال گذشته بر اساس سیاست‌ اعتباری بانک مرکزی در بسته تسریع رونق اقتصادی به اجرا درآمد حدود 4200 میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی را خاصه برای خرید کالای ایرانی با سود 10 درصد به خود اختصاص داد.

    آن‌طور که میرمحمدصادقی اعلام کرد: تاکنون 102 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط سه بانک برای مشمولان صادر شده است که البته با هماهنگی که بانک مرکزی با سازمان مدیریت و وزارت صنعت انجام داده، صدور این کارت‌ها تا پایان سال تمدید و به اجرا درخواهد آمد.

    اما مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی درباره کارت‌های اعتباری عام که از پاییز امسال که در سه سقف 10، 30 و 50 میلیون تومانی در دستور کار بانک‌ها قرار گرفت و بر اساس منابع آن‌ها و برای خرید کالای ایرانی و خارجی صادر می‌شود، توضیح داد که تا کنون حدود 270 هزار و 600 کارت اعتباری عام توسط 12 بانک صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو