عصر بازار

افزایش ۳ برابری پرداخت وام ازدواج در سال جاری نسبت به سال گذشته

عصر اعتبار- از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است،که این امر حاکی از افزایش ۲ تا ۳ برابری پرداخت تسهیلات قرض الحسه ازدواج نسبت به سال گذشته است.

افزایش ۳ برابری پرداخت وام ازدواج در سال جاری نسبت به سال گذشته
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، صبح امروز سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات این بانک در نشست خبری و در جمع خبرنگاران بااشاره به اینکه بانک مرکزی خود را ملزم و مکلف به ارائه آمار شفاف د قیق می داند گفت: بانک مرکزی در مقاطع زمانی مختلف خود را مکلف به ارائه آمار و اطلاعات دقیق و نیز ارائه عملکرد خود در حوزه های مختلف می داند. براین اساس بخش اعتبارات بانک نیز خود را ملزم به پاسخگویی شفاف و صریح در این حوزه می داند.

    به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی صبح امروز سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات این بانک در نشست خبری و در جمع خبرنگاران بااشاره به اینکه بانک مرکزی خود را ملزم و مکلف به ارائه آمار شفاف د قیق می داند گفت: بانک مرکزی در مقاطع زمانی مختلف خود را مکلف به ارائه آمار و اطلاعات دقیق و نیز ارائه عملکرد خود در حوزه های مختلف می داند. براین اساس بخش اعتبارات بانک نیز خود را ملزم به پاسخگویی شفاف و صریح در این حوزه می داند.

    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در خصوص این انتقاد که تمامی بانک ها در استان ها اقدام به پرداخت وام ازدواج نمی کنند گفت: در برخی استان ها، متقاضیان به یک بانک بیشتر مراجعه می کنند، درنتیجه هنگامی که حجم متقاضیان این بانک ها زیاد شود، بانک مرکزی به طور خودکار در تهران سامانه را برای آن بانک در استان مربوطه مسدود می کند. چراکه این امر موجب می شود افراد بیشتری در صف طولانی قرار گیرند و باید مدت زمان بیشتری را برای دریافت وام ازدواج در صف صرف کنند. باتوجه به این نکات و پس از کاهش تعداد متقاضیان سامانه مجدداً برای آن بانک باز می شود.
    این مقام مسئول بانک مرکزی تعداد متقاضیانی را که تا به امروز در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند عنوان کرد: در حال حاضر 642 هزار نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند و از این تعداد 344 هزار نفر در انتظار تکمیل پرونده هستند.
    میرمحمدصادقی تعدادتسهیلاتی تسهیلات پرداختی از اواخر سال 87 و هنگام راه اندازی سامانه ازدواج تا این لحظه را بالغ بر 250 هزار و 800 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از ابتدای راه اندازی سامانه ازدواج 8 میلیون و 200 هزار نفر از تسهیلات استفاده کردند. همچنین در سال 93 صرفاً 12 بانک در سامانه این خدمت را ارائه می کرد  اما این رقم در حال حاضر به 31 بانک افزایش یافته است. امیدواریم با تلاش های صورت گرفته تا پایان سال جاری این رقم به حدود 1 میلیون و 200 هزارنفر افزایش یابد. و تقریبا موفق شده ایم آنچه قانون‌گذار ما را به انجام آن مکلف کرده است را به سرانجام برسانیم. همچنین بانک ها در تلاشند تا در اسر ع وقت و پس از تکمیل پرونده و باتوجه به منابع خود اقدام به پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج کنند.

    پرداخت بالغ بر 12 هزار و 500 میلیون تومان به بنگاه های کوچک و متوسط
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین رسالت های بانک مرکزی و باتوجه به تأکیدات مقام معظم رهبری را حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط است عنوان کرد و گفت: تلاش برای رونق بخشی به فعالیت های بنگاه های کوچک و متوسط با همکاری وزارت صنت معدن و تجارت و نیز کارگروه های استانی فعالیت بزرگی بود که خوشبختانه توانستیم به آن جامه عمل بپوشانیم. در این راه بخشودگی های در نظر گرفته شده برای بنگاه ها مانند لحاظ نکردن چک برگشتی، بدهی غیرجاری  و ... به تسهیل فعالیت آنها کمک کرده است.
    میرمحمد صادقی با اشاره به آخرین آمارهای تسهیلات پرداخت شده به بنگاه های کوچک و متوسط گفت: براساس آخرین آمارها بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات به حدود 17 هزار و 700 بنگاه کوچک و متوسط در کشور پرداخت شده است. از این تعداد 5 هزار و 500 میلیارد تومان مشتریان مستقیم خود بانک ها بودند و 6 هزار و 500 میلیارد تومان نیز از طریق کارگروه های استانی به بنگاه های کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است. همچنین سقف در نظرگرفته شده برای پرداخت این تسهیلات 16 هزار میلیارد تومان است که در صورت نیاز از منابع بیشتری در این باره بهره گرفته خواهد شد.

    صدور بیش از 102 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط 3 بانک
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه تاکنون 4 هزار و 200 میلیارد تومان تسهیلات از طریق 3 بانک در قالب صدورکارت خرید کالای ایراتی قرار گرفته است، تصریح کرد: پیش از این بانک مرکزی باتوجه به مصوبات و تصمیمات دولت طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را تقبل کرده است و هم اکنون 4 هزار و 200 میلیارد تومان از طریق 3 بانک دراختیار افراد مشمول، قرار گرفته است. باتوجه به تمدید طرح کارت اعتباری تا پایان سال جاری بانک ها از بابت پرداخت این تسهیلات به مستمری بگیران سازمان بازنشستگی کل کشور، کارکنان آموزش و پرورش و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی نخواهند داشت و به پرداخت تسهیلات در قالب این کارت ها اقدام خواهند کرد. گفتی است نرخ سود برای این تسهیلات برای مردم 10 درصد و برای بانک ها 12 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین تاکنون بالغ بر 102 هزار کارت خرید کالای ایرانی توسط 3 بانک برای متقاضیان این طرح صادر شده است.
    این مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به عملیاتی شدن طرح کارت اعتباری برمبنای عقد مرابحه از ابتدای مهرماه سال جاری گفت: این طرح براساس توافقات صورت گرفته آغاز شده و هم اکنون نیز در حال اجراست. براساس توافقات سقف تعیین شده برای این طرح 10 ، 30 و 50 میلیون تومانی است و این تسهیلات به مرور و باتوجه به منابع و مصارف بانک ها پرداخت خواهد شد. تاکنون بالغ بر 350 هزار کارت اعتباری توسط بانک ها صادر شده است.
    وی طرح کارت اعتباری را موجب افزایش مشارکت و شکل دادن به فضای رقابتی میان بانک ها دانست و گفت: سازکار تعیین شده برای طرح پیش رو و مجاز شمردن بانک ها برای فعالیت در این حوزه موجبات مشارکت و رونق اعطای تسهیلات را فراهم میکند، تاکنون نیز 12 بانک ملت، رفاه، ملی، تجارت، سپه، پست بانک، پاسارگاد، شهر، آینده، انصار، پارسیان وخاورمیانه در این طرح حضور داشتند. برای مثال تا این لحظه تنها یک بانک 76 هزار کارت اعتباری عام صادر کرده است که از این تعداد 11 هزار کارت برنزی، 59 هزار کارت نقره ای و مابقی کارت طلایی است. هدف ما در اعطای کارت های اعتباری به متقاضیان روان سازی تسهیلات خرد است. امیدواریم کارت های اعتباری طی چند سال آتی جای تسهیلات خرد را بگیرد.

    نرخ سود بازار بین بانکی 18.9 درصد است
    میرمحمدصادقی مدیریت مطلوب بانک مرکزی را موجب کاهش نرخ سود بازار بین بانکی عنوان کرد و تصریح کرد: با مدیریت بانک مرکزی نرخ سود بازار بین بانکی از 29 درصد به 17 درصد کاهش یافت. در سال جاری و باتوجه به تکالیف تعیین شده برای شبکه بانکی مانند تأمین منابع مالی بنگاه های کوچک و متوسط، تأمین منابع خرید تضمینی گندم موجب فشار بر منابع بانک ها شده است. در هر حال بانک مرکزی با مدیریت بهینه خود توانسته است نرخ میانگین بازار بین بانکی را درحدود 18.9 درصد حفظ کند.
    وی با بیان اینکه بازار بین بانکی بازاری کوتاه مدت و برای معاملات یک شبه است افزود: در هنگامی که نرخ سود بازار بین بانکی  به 17 درصد نیز کاهش یافته بود نیز سایر نرخ های حدود 24 درصد نیز در بازار موجود بود. در این زمینه قاعده کلی وجود ندارد و آنچه از اهمیت ویژه ای برخوردار است حجم معاملات ونیز میانگین نرخ سود است. در حال حاضر در بازار بین بانکی 98 درصد معاملات یک شبه انجام می شود. هکچنی تا پایان سال جاری نرخ سود بانکی کاهش نخواهد یافت.
    مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی از ارائه مصوباتی در هفته های آتی خبر داد و گفت: خوشبختانه در برهه کنونی و با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مسکن فعالیت های خوبی در حوزه مسکن صورت گرفته که امیدواریم با تصویب شورای پول و اعتبار خبرهای خوبی در هفته های آتی اعلام خواهد شد. چراکه بانک مرکزی بر ایجاد رونق در بخش مسکن عزم جدی دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو