عصر بازار

چرا باید در ایران سرمایه گذاری کرد؟

عصر اعتبار- کوروش شاملو، وکیل کانون وکلای پاریس و سامان سربازوطن، استراتژیست هوش کسب و کار، روی پتانسیل بازار ایران برای شرکت های فرانسوی کار می کنند.

چرا باید در ایران سرمایه گذاری کرد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از فرصت امروز ، در پرتو آمار منتشر شده و مطالعات رقابتی، ایران بدون شک موقعیت های بسیار امیدوارکننده ای برای سرمایه گذاری پایدار و رقابتی در اختیار می گذارد. سازمان های تحقیقاتی با مطالعه ساده گزارش ها و نشریات مهم، مزایای کلان زیست محیطی غیر قابل شمارش ایران را افشا کردند.

    توزیع جمعیت شناختی، سطح بالای سواد نیروهای کارگر، فراوانی و تنوع منابع طبیعی و فناوری، استقلال در ظرفیت صادرات محصولات نفتی و غیرنفتی، نسبت های جغرافیایی، موقعیت ژئوپولیتیک، پتانسیل انرژی خورشیدی و انرژی بادی که هنوز آنچنان کشف نشده از جمله مزایای استراتژیکی هستند که به سرمایه گذاری در ایران منتهی می شوند. (افزایش امید به زندگی، سطح بالایی از مدرک تحصیلی و انگیزه نیروی کار، انسجام ساختار مالی، توسعه فناوری صنعتی و تکنولوژی، موقعیت قوی در بخش های انرژی و فناوری، زیرساخت های توسعه نیافته و بسیاری موارد دیگر از مزایای ایران هستند که آن را به منطقه بکری برای سرمایه گذاران تبدیل می کند)

    ایران علاوه بر اینکه چهارمین ذخیره نفتی در جهان و دومین ذخیره گاز است، دارای 67گونه متفاوت مواد معدنی به مقادیر زیاد است مانند آهن، اورانیوم، کروم، مس، سرب، روی، طلا، منگنز، آلومینیوم و زغال سنگ که ایران نه تنها بزرگ ترین منابع آنها را دارد بلکه تنها تولیدکننده درغرب آسیا نیز است.

    به همین منوال، صنایع معدنی به خوبی در ایران توسعه یافته اند و تداوم همکاری تاریخی با شرکت های متعدد با وابستگی متقابل در سراسر جهان را امکان پذیر می کنند.  علاوه بر اینها، دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب، بیش از 500 هزار تن ماهی در هر سال ارائه می دهند که برای سرمایه گذاری در توسعه آبزی پروری که فقط سه دهه قدمت دارد بسیار حائز اهمیت هستند.

    ایران با مساحت 1.648.195 کیلومتر مربع خاک، در موقعیتی که بین سیبری سرد در شمال و صحرای عرب در جنوب قرار دارد، هر چهار فصل را در سال تجربه می کند. این کشور در کنار طبیعت سخاوتمندانه اش، بارش فراوان، خاک حاصلخیز برای کشاورزی، باد لازم برای به حرکت درآمدن توربین ها، نور کافی خورشید برای پنل های خورشیدی و مساحت زیادی از زمین برای ساخت و ساز را دارد.

    همچنین بسیاری جذابیت های دیگر در بقیه بخش ها و صنایع نیز داراست مانند آبشارها، طبیعت وحشی، تنوع حیوانات، گیاه شناسی پربار، بیابان های پهناور، دریای خزر، خلیج فارس، دریاچه ها، رودخانه ها، زنجیره ای از کوه های پوشیده از برف و دشت های سبز فوق العاده که از شمال به جنوب و از شرق به غرب امتداد یافته اند.

    معایب

    بزرگ ترین نقطه ضعف برای سرمایه گذاران بی ثباتی سیاسی داخلی و منطقه ای است. متاسفانه، تاریخ نشان داده که چقدر از لحاظ اقتصادی مشکل ساز است که کشورهایی که دارای منابع قابل توجهی هستند در موقعیت ناپایدار بمانند، به خصوص هنگامی که بیش از حد قدرتمند می شوند.

    خاور میانه هر روز که می گذرد، بیش از پیش زمین بازی فروشندگان اسلحه می شود و در شرایطی که در آن پیشگیری از ریسک تمام توجه اهل کسب و کار را جلب می کند. این وضعیت، یعنی نوسانات سیاسی و بی ثباتی منطقه ای، سرمایه گذاران را دلسرد می کند.

    خوشبختانه برای ایران، گذشته غنی اش و سرسختی مردمش اجازه داد تا این بن بست را بشکنند. زیربناها و صنایع حیاتی پتانسیل های اقتصادی خود را افزایش داده اند.

    مبادلات تجاری بین ایران و بازارهای اقتصادی هر روز رو به رشد و افزایش است. اگر به آخرین آمار توجه کنیم، تنها طی سه ماهه اول سال 2016، بیش از صدها میلیون دلار معاملات سرمایه گذاری انجام شده و این رقم تنها به کسانی مربوط است که اعلام عمومی کرده اند.

    به لطف عوامل بسیاری که ایران را به یک بازار جذاب تبدیل کرده اند، این کشور سرمایه گذاری خود را در بسیاری از بخش های داخلی حتی در دوران بحران نفت و دوره خودکفایی اعمال کرده است. امیدبخش ترین زمینه ها در ایران شامل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، انرژی، مخابرات، سیستم های اطلاعاتی، امنیت سایبری، هوافضا، زیرساخت ها، ساخت وساز و گردشگری است. بازار قدرتمند ایران فرصت های توسعه و مزایای بسیاری را به سرمایه گذاران می دهد. ملاحظات سیاسی نشان می دهد که ایران به دقت مقررات طرح جامع اقدام مشترک جهانی را برای اطمینان از یک محیط امن برای سرمایه گذاران رعایت می کند.

    علاوه بر این، دولت سیاستی داخلی برای قرار گرفتن در معرض تجارت با بازارهای اقتصادی بین المللی در نظر گرفته که بسیاری از سرمایه گذاران را جذب کرده است. آیا زمان سرمایه گذاری یا انجام کسب و کار در ایران فرا رسیده است؟ اما چگونه می توان با توجه به شرایط و موقعیت فعلی، برنده بزرگ ترین سهم از مزایای رقابتی شد؟ زمینه هایی که کمتر توسعه یافته اند، فرصت های بزرگی را از طریق ادغام استراتژی های توسعه عمودی و افقی برای سرمایه گذاران ارائه می دهند.

    برای پیدا کردن استراتژی های موثر و طرح های سرمایه گذاری، با بالاترین بازده، سرمایه گذاران باید استراتژی هایی را راه اندازی کنند که به دقت مورد مطالعه قرار داده اند، امور مالی اش را به خوبی سازمان داده باشند و رویکردهای تجاری اش منطبق با شرایط باشد. همچنین تحلیل ریسک در مواجهه با جنبه های حقوقی، اجتماعی، عملیاتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ضروری است که نیاز به مشورت کارشناسان و مشاوران آگاه دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی