عصر بازار

۸۰۰ هزارکارگرساختمانی زیرپوشش بیمه

عصر اعتبار- رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی گفت که تاکنون ۸۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی کشور زیر پوشش بیمه قرار گرفته اند.

۸۰۰ هزارکارگرساختمانی زیرپوشش بیمه
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، اکبر شوکت روز پنجشنبه در آئین رونمایی سامانه پایش بیمه کارگران ساختمانی مازندران در ساری آمار کارگران ساختمانی کشور را یک میلیون و 100 هزار نفر برآورد کرد.
    وی گفت که تا پیش از اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی 90 درصد کارگران بیمه شده فعلی حتی سابقه یک روز بیمه نداشتند.
    شوکت افزود : با اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی بسیاری از دغدغه های امنیت جانی وکاری این قشر رفع شده است .
    اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی در کشور از سال 89 آغاز شد .
    بر اساس قانون ، کارگران ساختمانی با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به تامین اجتماعی می توانند از این بیمه برخوردار شوند ، اما در عمل تعداد زیادی از شعب تامین اجتماعی بدون اهمیت به مصوبات دولت و مجلس اقدام به بیمه و احراز صلاحیت بیمه شدگان کردند.
    سامانه پایش بیمه کارگران ساختمانی نیز با هدف شناسائی افراد واجد شرایط و جلوگیری از سواستفاده دیگران از این بیمه ارزان قیمت در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و در مازندران نیز از امروز اجرایی شد.
    بر اساس گزارش رسمی انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران 90 هزار نفر از افرادی که زیر پوشش بیمه ساختمانی در این استان قرار داشتند ، در یک راستی آزمائی مردود شدند .
    این تعداد افرادی بودند که در مشاغل دیگر اشتغال داشتند ولی از بیمه ساختمانی به خاطر ارزان بودن استفاده می کردند .
    ** فوت روزانه سه کارگر ساختمانی حین کار
    رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی بیمه این قشر را ضروری دانست و گفت : بیشترین حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است .
    وی به آماری مبنی بر فوت روزانه 3 کارگر ساختمانی حین کار اشاره کرد وگفت : یک هزار و 300 کارگر ساختمانی سال 92 هنگام براثر سوانح حین کار فوت کردند.
    شوکت با اشاره به سواستفاده برخی افراد در برخورداری بیمه کارگران ساختمانی گفت که با راه اندازی سامانه پایش کارگران ساختمانی بسیاری از چالش ها این بخش کنترل شده است .
    وی تاکید کرد : این سامانه باعث می شود تا کارگران واقعی ساختمانی از خدمات بیمه برخوردار شوند.
    قانون بیمه کارگران ساختمانی تمامی کارگران این حوزه را زیر پوشش کامل بیمه های اجتماعی قرار می دهد و حق بیمه آن هم از اخذ درصدی از عوارض صدور پروانه ساخت (حق بیمه سهم کارفرما) توسط شهرداری ها تامین می شود.
    کارگر ساختمانی زیر پوشش بیمه هم با دریافت کارت مهارت فنی از سازمان فنی و حرفه ای در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی و ارائه آن به شعب تامین اجتماعی و پرداخت حق بیمه هفت درصدی سهم خویش ، می تواند مشمول خدمات بیمه ای شود.
    قبل از این مصوبه ، کارگران ساختمانی تحت پوشش قانون بیمه اجباری مصوب سال 52 بودند و تامین اجتماعی آنان را به ازای حق بیمه ای که از کارفرمایان دریافت می کرد ، در برابر حوادث ناشی از کار تحت پوشش حمایت های درمانی و بیمه ای قرار می داد ، ولی مزایائی مانند بازنشستگی شامل حال آنان نمی شد.
    آرماتوربند ، اسکلت ساز ، لوله کش و نصاب وسایل بهداشتی ، نقشه بردار ، در و پنجره ساز پروفیل ، بتن ساز و بتن ریز ، بنای سفت کار ، عایق کار رطوبتی و آسفالت کار ابنیه ، گچ کار ، سنگ کار ، قالب بند و کفراژبند ، لوله کش گاز خانگی و تجاری ، نگهداری بتن ، کاشی کار ، برق کار و نقاش ساختمان برابر این قانون کارگران ساختمانی به شمار می روند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی