عصر بازار

هفت میلیون شاغل غیر مزد بگیر کشور بیمه نیستند

عصر اعتبار- مدیرکل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود ۱۰ میلیون شاغل غیر مزد بگیر در کشور ، گفت که هفت میلیون نفر از این افراد زیرپوشش خدمات بیمه ای نیستند .

هفت میلیون شاغل غیر مزد بگیر کشور بیمه نیستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، اسماعیل گرجی پور روز پنجشنبه در آئین رونمایی سامانه پایش کارگران ساختمانی مازندران در ساری افزود : با در نظر گرفتن سه نفر جمعیت در هر خانوار ، تعداد افراد بیمه نشده این گروه از شاغلان به 20 میلیون نفر می رسد .
    وی ادامه داد : با وجود تمامی تلاش های دولت برای پوشش این افراد ، تاکنون سه میلیون نفر در قالب مزدبگیران غیر شاغل بیمه شدند که گاهی تعدادی از این افراد خود شاغل حرفه ای که برای آن بیمه شدند ، فعالیت ندارند.
    افراد شاغل در کشور به 2 دسته شاغلان مزد و حقوق بگیر و شاغلان غیرمزد و حقوق بگیر تقسیم می شوند . دسته اول در مکان مشخصی مانند ادارات و کارخانه ها مشغول کارند و بابت فعالیت در آنجا حقوق دریافت می کنند ولی دسته دوم چنین وضعیتی ندارند.
    کشاورزان ، رانندگان تاکسی ، کارگران ساختمانی ، قالیبافان ، باربران و افراد دیگری که در اینگونه مشاغل فعالیت دارند ، شاغلان غیرمزد و حقوق بگیر محسوب می شوند .
    براساس آمارهای وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی 22 میلیون شاغل در کشور فعالیت دارند که 12 میلیون مزد بگیر و بقیه غیر مزد بگیر هستند .
    مدیر کل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت : سالمندی ، بروز حوادث حین کار ، از کار افتادگی و تامین نبودن آینده بازماندگان این شاغلان از تبعات و اثرات بیمه نبودن آنها به شمار می رود .
    وی قرار گرفتن در لیست مشتریان سازمان ها و نهادهای حمایتی را سرنوشت پیش روی شاغلان غیر بیمه ای و خانواده آنها برشمرد و ادامه داد : دولت ها در سال های اخیر با پرداخت یارانه برای بیمه این افراد ، تلاش کردند تا از تبعات بیمه نبودن آنان جلوگیری کنند .
    ** سواستفاده از یارانه بیمه
    گرجی پور گفت : پرداخت یارانه برای بیمه این افراد ، راه سواستفاده را برای برخی فراهم کرد و سبب شد تا گاهی مجموعه هایی همچون تامین اجتماعی دچار خسارت شوند .
    وی راه اندازی سامانه پایش اطلاعات کارگران ساختمانی را نخستین گام برای شناسایی شاغلان غیر حقوق و مزد بگیر واقعی دانست و افزود : این سامانه راه را بر سواستفاده افراد غیرمستحق می بندد.
    مدیر کل دفتر بیمه های اجتماعی وزارت تعاون گفت که با این اقدام و درخواست مدارک مورد تائید دستگاههای اجرایی مرتبط ، بسیاری از افراد غیر شاغل اما برخوردار از این مزایایی بیمه ای شناسایی می شوند .
    براساس آمارهای رسمی یک میلیون و 100 هزار کارگر ساختمانی در کشور فعالیت می کنند که تاکنون 800 هزار نفر بیمه شدند .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی