عصر بازار

صلاحی نژاد عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه:

حضور نمایندگان بیمه در هیئت های اقتصادی الزامی است

عصر اعتبار- با رفع تحریم‌ها فضای جدیدی درعرصه بین‌المللی به روی ایران گشوده خواهد شد و در کشور دوران تازه‌ای را تجربه خواهیم کرد‌.

حضور نمایندگان بیمه در هیئت های اقتصادی الزامی است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، هم اکنون سرمایه‌گذاران خارجی به منظور سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف آماده ورود به ایران هستند و ما باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کنیم. صنعت بیمه کشورمان نیز از این امر مستثنی نخواهد بود‌. به طور حتم با ورود سرمایه گذاران خارجی در عرصه های اقتصادی کشور به ویژه در صنعت بیمه تحول چشمگیری را شاهد خواهیم بود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت، ورود سرمایه گذار خارجی بدون ایجاد تغییر در فضای داخلی صنعت بیمه ممکن نخواهد بود فضای رقابت ناسالم، نرخ شکنی‌های غیر اصولی، تعیین نرخ دستوری، حاشیه سود پایین و غیر منطقی و مشکلاتی از این دست باید در صنعت بیمه ایران حل شود تا بتوان  سرمایه گذار خارجی را به  این صنعت دعوت کرد. باید تاکید کرد صنعت بیمه، صنعت سفید یا یک صنعت سبز است. بدان معنا که این صنعت به عنوان یکی از معدود صنایعی به شمار می رود  که منافع کسب و کار آن با منافع جامعه همسو است و ماموریت اصلی  شرکت های بیمه، تامین آرامش خاطر بیمه گذاران خود است. چرا که براساس ماهیت فعالیت این صنعت، شرکت های بیمه با هرگونه ریسک مخالف بوده و ایجاد شده‌اند تا ریسک ها را پوشش دهند و هر چیزی که به کاهش ریسک در جامعه کمک کند در واقع سود شرکت های بیمه ای را تضمین خواهد کرد. بنابراین منافع شرکت های بیمه ای با منافع جامعه گره خورده است و به طور یقین با ورود سرمایه گذاران خارجی شاهد توسعه و شکوفایی صنعت بیمه خواهیم بود. اما در این میان موضوعی که می تواند در رفت و آمد هیئت های خارجی مورد توجه قرار گیرد، حضور نمایندگانی از صنعت بیمه در هیئت های سیاسی- اقتصادی اعزامی دولت به  کشورهای خارجی بر اساس توافق های دو جانبه با کشورهای مورد هدف بسیار الزامی است.
    علی صلاحی نژاد عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه با بیان اینکه جذب سرمایه خارجی و ارتباط با شرکت های بزرگ بیمه ای، زمینه لازم برای توسعه صنعت بیمه را فراهم کرده  و صنعت بیمه می تواند از پتانسیل های فنی و روش های نوین آنها در ارزیابی ریسک استفاده کرده و موجب توسعه صنعت بیمه شود، به الزام حضور نماینده ای از صنعت بیمه در هیئت های اقتصادی و سیاسی به کشور تاکید کرد و گفت: حضور نمایندگانی از صنعت بیمه می‌تواند موجب معرفی پتانسیل‌های این  صنعت برای سرمایه‌گذاران خارجی شود. همچنین از پوشش‌های مورد  نیاز سرمایه‌گذاران خارجی مطلع و این پوشش‌ها و نیازمندی‌ها را برای آنها فراهم سازد. علاوه بر این از قوانین صنعت بیمه که برای ورود به فضای بین المللی نیازاست که باید تغییرکند، آگاهی یابد تا قبل از ورود به این فضای تغییرات لازم ایجاد شود. با او در زمینه های دیگر گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:

    با توجه به اینکه برجام و رفع تحریم ها اجرایی شد، صنعت بیمه چه نقشی می تواند داشته باشد؟ و در این دوران چه اقداماتی در جهت رشد صنعت بیمه می توان انجام داد؟
    صنعت بیمه می تواند در زمان حادثه  و پس از آن را در کنار تمامی صنایع که بعد از برجام رونق پیدا می کنند، نقش حمایتی داشته باشد. همچنین ریسک های بزرگی که در صنعت متمرکز شده است را در بازارهای بین المللی توزیع کند و مانع از نگهداری این ریسک ها شود چرا که این ریسک ها در صورت وقوع، صنعت بیمه و اقتصاد کشور را تحت الشعاع قرار می دهند. در بستر توسعه ارتباطات با شرکت های بزرگ بیمه ای در دنیا، زمینه برای همکاری بیشتر آنها فراهم شده و می توان از دانش فنی و اکچوئری پیشرفته آنها برای ارزیابی ریسک ها و توسعه صنعت استفاده کرد. ورود به این بازارهای جهانی به طور یقین نیازمند تغییر در برخی از قوانین دست و پاگیر صنعت نیز است. همچنین تحریم‌ سال های اخیر صنعت بیمه وضعیت و ساختار مالی آن را با مشکل مواجه کرده به طوری که بسیاری از شرکت های بیمه به علت ارائه نرخ های غیرفنی و کارشناسی نشده با کسری ذخایر مواجه اند. در همین راستا باید با افزایش سرمایه، استفاده از روش های نرخ دهی مناسب، اتخاذ یک استراتژی مالی و سرمایه گذاری مناسب این مشکلات را برطرف و زمینه توسعه و رشد صنعت را فراهم کرد.

    نقش صنعت بیمه در کاهش ریسک سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران خارجی چیست؟
    یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذار کاهش ریسک های سرمایه گذاری خود است که پوشش این ریسک ها و جبران خسارت های ناشی از آن به عهده صنعت بیمه است. از سوی دیگر، به هر میزان که صنعت بیمه بتواند ریسک‌های سرمایه‌گذاران را پوشش دهد و توانایی لازم را برای ایفای تعهدات خود داشته باشد، می تواند موجبات جذب سرمایه گذاری خارجی را فراهم کند. همچنین با جذب سرمایه خارجی و ارتباط با شرکت های بزرگ بیمه ای، زمینه لازم برای توسعه صنعت بیمه فراهم و صنعت بیمه می تواند از پتانسیل های فنی و روش های نوین آنها در ارزیابی ریسک استفاده کرده و موجب توسعه صنعت بیمه شود.

    با توجه به اینکه شاهد ورود هیئت های اقتصادی بعد از رفع تحریم‌ها به کشور هستیم، حضور نمایندگانی از صنعت بیمه را چقدر در این مذاکرات تاثیرگذار می دانید؟
    حضور نمایندگانی از صنعت بیمه می‌تواند موجب معرفی پتانسیل‌های این  صنعت برای سرمایه‌گذاران خارجی شود و اطمینان لازم را برای پوشش ریسک‌های سرمایه‌گذاران ایجاد کند. همچنین از پوشش‌های مورد نیاز سرمایه‌گذاران خارجی مطلع و این پوشش‌ها و نیازمندی‌ها را برای آنها فراهم سازد. علاوه بر این از قوانین صنعت بیمه که برای ورود به فضای بین المللی نیاز است و باید تغییرکند، آگاهی یافته تا قبل از ورود به این فضای تغییرات لازم ایجاد شود.

    یکی از چالش های صنعت بیمه، سهامداری افراد و اشخاص و همچنین بنگاهداری بانک ها در صنعت بیمه است و به طور یقین این موضوع آسیب جدی به این صنعت وارد کرده و خواهد کرد. به نظر شما راهکار برون رفت از این چالش چیست؟
    سهامداری افراد و اشخاص و همچنین بنگاهداری بانک ها در صنعت بیمه از معضلات اساسی شرکت های بیمه محسوب می شود و این امر ناشی از عدم اجرای حاکمیت شرکتی در این صنعت است. با توجه به اینکه صنعت بیمه یکی از صنایعی است که بر دانش و نیروی انسانی استوار است، نبود اجرای حاکمیت شرکتی باعث خواهد شد که با تغییر مدیران (آن هم تحت فشار و نفوذ سهامداران) بدنه کارشناسی شرکت‌ها نیز با تغییرات گسترده مواجه شود و نتوان تصمیمات و راهبردهایی برای توسعه صنعت بیمه در پیش گرفت. با توجه به آنچه گفته شد راهکار برون رفت از این مشکلات، اجرای کامل اصول حاکمیت شرکتی در صنعت بیمه است.

    تقاضای مردم برای پوشش‌های بیمه ای را با چه راهکارهایی می توان افزایش داد؟
    متاسفانه در کشور ما هنوز هم، مردم و حتی برخی از مدیران، بیمه را به چشم هزینه می نگرند که این فرهنگ و نوع نگرش نیازمند تغییر است. با فرهنگ سازی بیمه ای که بخشی از آن توسط رسانه‌ها انجام می شود، می‌توان نگاه مردم از بیمه به عنوان یک کالای تجاری را تغییر داد تا بر اساس ماهیت بیمه و به عنوان یک ضرورت اجتماعی نگاه شود. با این تغییر نگرش، تمایل مردم برای خرید پوشش های بیمه ای افزایش خواهد یافت و آثار این موضوع نصیب آحاد جامعه و دولت خواهد شد. در بعد جامعه اولین آثار آن حفظ سرمایه افراد و ایجاد امنیت و آسایش برای آنها است و در بعد ملی نیز موجب حفظ سرمایه ملی می شود.

    رقابت های ناسالم در صنعت بیمه وجود دارد، چه برنامه هایی باید تدوین شود تا شاهد یک رقابت سالم در این صنعت باشیم؟ نظارت بر شرکت های بیمه چگونه است؟
    در سال‌های اخیر با نرخ شکنی و بداخلاقی‌های حرفه ای برخی از شرکت های بیمه مواجه بوده ایم، البته این موضوع رقابت نیست بلکه غرق شدن شرکت ها، در اقیانوس ورشکستگی است. به نظر بنده برای ایجاد یک فضای رقابتی سالم باید الزام به قوانین و مقررات بیمه ای به عنوان یک مهم تحقق یابد و با تخطی کنندگان از قانون به شدت برخورد شود. در این بین، نهاد ناظر باید با در نظر گرفتن توانگری مالی و ظرفیت نگهداری نسبت به ایجاد محدودیت‌هایی برای نرخ گذاری و پوشش ریسک های بیمه ای برخی از شرکت ها بیمه اقدام کنند و از طرف دیگر شرکت‌هایی که وضعیت مطلوب تری دارند از آزادی عمل بیشتری برای نرخ گذاری و پوشش ریسک های بیمه ای برخوردار باشند. پایش اجرای این قوانین نیز نقش زیادی در کارایی آنها و ایجاد رقابت سالم در بازار دارد.

    برندسازی در صنعت بیمه تا چه میزان می تواند در عملکرد این صنعت و رشد و توسعه آن تاثیرگذار باشد؟
    برندسازی در صنعت بیمه نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه صنعت بیمه دارد. اگر مردم با شنیدن اسم شرکت های بیمه، جلوه ای از فلسفه وجودی بیمه ها که همان آرامش است در ذهن شان متبادر شود یقینا این احساس خوشایند باعث تمایل مردم به خرید پوشش های بیمه ای و توسعه صنعت بیمه خواهد شد. باید خاطر نشان کرد که ضعف برخی از شرکت های بیمه در پرداخت به موقع خسارت و به طور کلی خدمت دهی نامناسب به بیمه گذار باعث شده که تعدادی از بیمه گذاران تصویر مثبتی از صنعت بیمه در ذهن نداشته باشند. بهبود کیفیت خدمات، پرداخت به موقع خسارت، ارائه نرخ های کارشناسی، فرهنگ سازی مناسب وغیره می‌تواند موجبات برندسازی در صنعت بیمه شده و به دنبال آن رشد و توسعه صنعت را به همراه داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو