عصر بازار

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی تشریح کرد:

اثر پذیری و اثرگذاری انسان و سازمان در قالب فرهنگ سازمانی

عصر اعتبار- دومین مرحله از دوره های آموزشی بدو خدمت کارکنان جدید الاستخدام بانک کشاورزی با حضور مسعود شریفات عضو هیات مدیره ناظر بر حوزه سرمایه انسانی وساختاری این بانک صبح روز شنبه ۲۰ آذر در مرکز آموزش بابلسر آغاز شد.

اثر پذیری و اثرگذاری انسان و سازمان در قالب فرهنگ سازمانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، شریفات در جمع کارکنان جدید الاستخدام این بانک با بیان این که در دنیای امروز ، دانشمندان علوم اجتماعی و انسانی براین باورند که چهار نقطه تولد ،شغل ،ازدواج و مرگ،  کانون استراتژیک ، اساسی و دگرگون ساز درطول حیات زندگی هر انسان هستند گفت: دو نقطه از این چهار نقطه شامل تولد و مرگ از حوزه اختیار و نفوذ انسان خارج است و در "مدار تقدیر" انسان شکل گرفته و دو نقطه استراتژیک و اساسی دیگر شامل انتخاب شغل و چگونگی ازدواج خواهد بودکه در"مدار تدبیر" انسان قرار دارد.

    وی  در ادامه با تاکید بر این که  فرهنگ پذیری در زیست سازمانی ، شرایط شناسایی و انتخاب شغل رابرای کنشگران سازمانی فراهم خواهد کرد اظهار داشت: چگونگی انتخاب شغل ناشی از رشدفرهنگی و عوامل گوناگون دیگری خواهد بودکه انسان را به درجه ای از"توانایی انتخاب" نائل خواهد آورد که متعهدانه و شجاعانه مسئولیت این که بگوید:"من انتخاب می کنم، پس هستم" راخود بپذیرد. این که گفته می شود که بگویید "چه شغلی را انتخاب می کنید؟ " تا بگوییم "چگونه انسانی هستید" بیانگر آن است که اکنون هر یک از شما با انتخاب خود دریکی ازگذرگاه های بزرگ زندگی خود قرارگرفته اید و به عنوان یک "بانکدار" در نقش های گوناگون سازمانی به "دنیای پول و بانک " گام نهاده اید .

    شریفات تصریح کرد: هرکنشگر سازمانی از دو وضعیت زیستی" بودن و شدن "در زیست سازمانی برخوردار است که تبدیل و تحول این دو وضعیت "فرهنگ پذیری در زیست سازمانی" را شکل می دهد. بنابراین "فرهنگ سازمانی" به مفهوم"الگوی شدن انسان در زیست سازمانی" است که از حرکت در مسیر"وضعیت بودن" به سمت "وضعیت شدن " حاصل می شود. در این فرآیند همه کنشگرانی که در "وضعیت قبلی" خود بوده اند در طول دوران خدمت سازمانی خود با کسب اندوخته های علمی و فرهنگی و کسب مهارت ها و قابلیت ها و شایستگی های حرفه ای به مخزنی از "دانایی و هوشمندی سازمانی" دست می یابند که آنان را به "انسان توسعه یافته سازمانی" تبدیل خواهد کرد و چنانچه این فرآیند به خوبی و برنامه ریزی شده انجام شود  موجب "تعلق خاطر و وفاداری سازمانی" خواهد شد که منجر به "همسویی و همگرایی منافع فرد و سازمان" خواهد شد.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که "منافع مشترک" در صورت "نهادیه شدن فرهنگ سازمانی " حاصل می شود گفت:  "فرهنگ سازمانی" به مثابه " بال پرواز" هم می تواند فرصت ساز و هم می تواند فرصت سوز و بحران ساز شود . از طرفی" فرهنگ سازمانی" از نظر سیالیت و روان سازی نیز می تواند به مانند جریان "آب"، مفاصل و گلوگاه های سازمانی را "روان" کرده  وبه یکدیگر پیوند داده ویا آن را دچار فروپاشی و  به هم ریختگی کند.

    شریفات افزود: در واقع کنشگران سازمانی قالب های فکری و علمی می سازند اما در آن قالب ها باقی نمی مانند و پوسته آن قالب ها را می شکافند و از آن بیرون می آیند و به عنوان یک"انسان توسعه یافته سازمانی " درگاه وجود آنان هم به روی خود و هم به روی سازمان و محیط شان، باز است. یعنی " کنشگران سازمانی توسعه یافته" ، به طور "متفاوت" به جهان پیرامون خود می نگرند ، راه نشان می دهند و کشف مجهولات می کنند و معادلات بُغرنج را حل کرده و درهای ذهن خود را به روی سازمان خود می گشایند .

    وی در خاتمه سخنان خود تشریح کرد که در دنیای پول و بانک معاصر " راز سرمایه" در سازمان ها ، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و مالی در " پول" نهفته نیست بلکه شامل کنشگران سازمانی هم می شود که "سر" "مایه " دارد، یعنی مغز آنان است که از طریق آموزه های علمی و فرهنگی ، بارور ، غنی و مایه دار می شود.

    وی افزود:  " سر" ، " مایه" سازمان های فردا، این کنشگران خواهند بود که " ظرفیت شناسایی " و"ظرفیت الهام و آرزومندی " برای خود و سازمانشان فراهم می کنند  که به" ظرفیت سازی فرهنگی " و"امید سازمانی" منجر خواهد شد و براین اصل فرهنگی استوار خواهد شد که تا " تراز خِرد کنشگران درسازمان های مالی تغییر نکند"  "ترازمالی سازمان آنان نیز تغییر نخواهد کرد".

    شایان ذکر است دوره آموزش بدو خدمت کارکنان بانک کشاورزی طی دو مرحله با حضور حدود 700 نفر از کارکنانی که در مراحل آزمون استخدامی سال 92 موفق به کسب امتیازهای لازم شده اند  برگزار شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو