عصر بازار

مالیات بر ارزش‌افزوده، صادرات طلا را متوقف ساخته است‌

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران اجرای روند مالیات بر ارزش‌افزوده را باعث توقف صادرات طلا و کاهش امکان رقابت این صنف دانست.

مالیات بر ارزش‌افزوده، صادرات طلا را متوقف ساخته است‌
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، ‌عباد الله محمدولی در حاشیه دومین نمایشگاه طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و صنایع وابسته کیش، ‌حضور دولتمردان در چنین برنامه‌هایی را بیانگر شناخت آنان از صنایع دانست و عنوان کرد: قطعاً اگر مسئولان یک صنف را بشناسند، در برنامه‌های آنان حضور خواهند داشت، لذا جای خالی دولتمردان در چنین برنامه‌هایی بیانگر عدم شناخت آنان از این عرصه است.

    وی با اشاره به اینکه صنعت طلا قابلیت اشتغال‌زایی بالایی در کشور دارد، اظهار کرد: قطعاً در بدنه دولت باید پتانسیل یک صنعت دیده شود. درواقع باید بدانیم که مثلاً صنعت طلا و جواهر در کجای اشتغال کشور قرار دارد؟ پاسخ دادن به چنین سؤالاتی و توجه به گردش مالی یک صنعت می‌تواند راهکاری برای رشد اقتصاد کشور باشد، اما متأسفانه به نظر می‌رسد که این توجه وجود ندارد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران تأکید کرد: صنعت  طلا در ایران هم در بحث اشتغال و هم گردش مالی، قابلیت توجه را دارد، این در حالی است که  امروز طبق گفته وزیر کار باید برای ایجاد هر شغل نزدیک به  300 میلیون تومان هزینه شود، اما ما در صنف طلا ‌بدون صرف هزینه بالا می‌توانیم 500 هزار نیروی کار را در بخش ساخت جذب کنیم.

    محمدولی، گردش مالی صنعت طلا در دنیا را بسیار بالا خواند و گفت: امروز فعالیت صنف طلا و جواهر در کشور از استخراج  گرفته تا تولید به‌صورت کامل در داخل کشور انجام می‌شود، اما توجهی به رشد آن وجود ندارد، این در حالی است که  گردش اقتصادی طلا و جواهر در دنیا بالغ‌بر 1400 میلیارد دلار است که بخش مهمی از آن در جواهر است، اما مسئله اینجاست که جایگاه ما در این گردش مالی کجاست؟

    وی افزود: دولت طی 10 سال گذشته رکود و تحریم‌ها را به‌عنوان چالش پیش رو داشته است، لذا ما باید به دنبال یک جایگزین برای نفت کشور باشیم تا صرفاً بر نفت تکیه نکنیم، اما متأسفانه بی‌توجهی نسبت به صنایع باعث می‌شود که این جایگزین‌ها رشد پیدا نکنند.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران با اشاره به عدم حضور مسئولان دولتی در افتتاحیه دومین نمایشگاه طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و صنایع وابسته کیش، خاطرنشان کرد: عدم شناخت از صنایع باعث می‌شود که حضور مسئولان در نمایشگاه‌ها کمرنگ شود، این در حالی است که حضور دولت دلگرمی صنعتگران است.

    محمدولی با اشاره به پیشینه قدیمی صنعت طلا سازی در کشور بیان کرد: طلا سازی تنها صنعتی است که از سالیان بسیار دور در ایران وجود داشته است، اما متأسفانه امروز از این صنعت تنها نمایش سکه‌ها و آثار باستانی در موزه‌های دنیا باقی‌مانده است، چراکه ما در این صنعت عقب‌مانده‌ایم و نتوانسته‌ایم جایگاهی در دنیا برای خودمان تعریف کنیم.

    وی ادامه داد: لازم است که صنف طلا و صنایعی مانند آن را که می‌توانند در اشتغال کشور نقش مهمی داشته باشند دریابیم. یقیناً دولت در صنعت طلا و جواهر قرار نیست هزینه کند، بلکه فعالیت در این عرصه نوعی  سرمایه‌گذاری است کند که در آینده مزایای بسیار خوبی برای کشور به دنبال دارد.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران با اشاره به توقف صادرات طلا در کشور گفت: متأسفانه ما در سه سال گذشته یعنی از سال 92 تا امروز، هیچ صادراتی در حوزه طلا و جواهر به دلیل مالیات بر ارزش‌افزوده نداشته‌ایم.

    محمدولی توضیح داد: مسئله اجرای روش مالیات بر ارزش‌افزوده است که موردانتقاد ماست. درواقع این روش سبب شده تولید و صادرات ما کاملاً دچار رکود شود.

    وی تصریح کرد: امروز با توجه به مشکلات اقتصادی خرید طلا در کشور گران تمام می‌شود، همین امر نیز سبب شده که جایگزین‌هایی در جامعه ایجاد شود. این جایگزین‌ها در خانواده‌های متوسط رو به پایین بدلیجات است اما در خانواده‌های رو به بالا خرید از کشورهای دیگر نظیر ترکیه و امارات است، درواقع وقتی راهکار مناسبی برای یک صنعت ایجاد نشود، موقعیت برای قاچاق ایجاد می‌شود.

    رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ایران ادامه داد: ترکیه امروز با یک پیشینه 35 ساله از کشور ما که قدمتی نزدیک به 7 هزار سال دارد، بسیار جلوتر است تا جایی که جایگاه تولید این کشور در بین 10 کشور دنیا پنجم یا ششم است، اما ما هیچ جایگاهی در بخش صادرات نداریم.

    محمدولی بالا بودن قیمت مواد اولیه و عدم‌حمایت دولتی را از عمده مشکلات این صنف خواند و اضافه کرد: متأسفانه مواد اولیه در داخل کشور ما بسیار گران است لذا ما نیازمندیم مؤسسات مالی در تأمین سرمایه در گردش حامی ما باشند. در این صورت ما می‌توانیم با استفاده از تکنولوژی روز دنیا قابلیت رقابت با برندهای خارجی را پیدا کنیم.

    وی افزود: ما متأسفانه در عرصه برندینگ فضای مناسبی نداریم زیرا دولت به‌جای تسهیل شرایط برای برندینگ سنگ‌اندازی‌هایی انجام می‌دهد که موجب دلسردی افراد می‌شود، لذا ما در حوزه برندینگ با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم.

    دومین نمایشگاه طلا و جواهر، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و صنایع وابسته کیش تا یکشنبه 21 آذرماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی کیش ادامه دارد، لذا علاقه‌مندان می‌توانند از 18 الی 21 آذرماه از ساعت 17 الی 22 به بازدید از این نمایشگاه بپردازند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو