عصر بازار

معاون وزیر شهرسازی خبر داد

افزایش قیمت مسکن امسال زیر نرخ تورم است

عصر اعتبار- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ابتدای امسال افزایش قیمت مسکن داریم که زیر نرخ تورم بوده است، گفت: در هفته جاری ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی که شامل ودیعه، اجاره و تعدادی هم ساخت است، در هیأت دولت مطرح می‌شود.

افزایش قیمت مسکن امسال زیر نرخ تورم است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، حامد مظاهریان در پاسخ به سؤال  مبنی بر اینکه سه سال از آغاز به کار دولت یازدهم گذشت و طرح جایگزین مسکن مهر که با نام مسکن اجتماعی مطرح بود، هنوز رونمایی نشده است، آیا طرح مسکن اجتماعی بایگانی شده است، گفت: مسکن اجتماعی به هر نوع اقدامی که دولت‌ برای تأمین مسکن اقشار فرودست جامعه انجام می‌دهند، تلقی می‌شود به طوری که از سال‌های اولیه انقلاب طرح‌هایی که با نام مسکن استیجاری، اجاره به شرط تملیک و مسکن مهر مطرح شده است، تماما در قالب مسکن اجتماعی بوده است.

    مظاهریان ادامه داد: در دولت یازدهم هدف اصلی این است که پروژه مسکن مهر که ناتمام مانده است، به اتمام برسد و برای همین موضوع تمام بودجه‌ها و امکانات صرف این است که پروژه مسکن مهر زودتر به اتمام برسد و طرح‌های دیگر مسکن مهر که هدف آن اقشار ضعیف جامعه است بتواند اجرایی شود.

    وی با اشاره به اینکه تمام برنامه‌های مسکن اجتماعی طبق تجارب داخلی و جهانی آماده است، گفت: پیشنهادی در این قالب در دولت مطرح است که این هفته در هیأت دولت مطرح خواهد شد.

    مظاهریان ادامه داد: این طرح برای ساخت 200 هزار واحد مسکونی در قالب مسکن اجتماعی است که شامل ودیعه، اجازه و تعدادی هم ساخت است، مجری این برنامه، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و برای تأمین مسکن دهک‌های پایین جامعه خواهد بود.

    وی افزود: این اقدامات صورت‌گرفته برای اقشار دهک یک تا چهار جامعه که جزو مسکن اجتماعی است، انجام خواهد شد، بنابراین همانطور که همه توافق دارند، اولویت اول به اتمام رسیدن پروژه ناتمام مسکن مهر است.

    مظاهریان در پاسخ به این سؤال که آیا امسال یا سال آینده از رکود خارج خواهد شد یا خیر، گفت: آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای امسال تعداد مبایعه‌نامه‌های ساختمانی رشد داشته و افزایش قیمت مسکن زیر نرخ تورم را تجربه کرده است.

    وی ادامه داد: وقتی در طی هشت ماه گذشته این روند رو به رشد را داریم، در حقیقت اجماع کارشناسان این است که بخش مسکن در آستانه خروج از رکود است، بنابراین تصور می‌کنم که تداوم این هشت ماه گذشته در آذرماه جاری نیز رخ دهد و نسبت به مدت مشابه سال قبل این رشد تعداد مبایعه‌نامه‌ها برای سه ماه آینده نیز رخ دهد، می‌توان با نگاه واقع‌بینانه این موضوع را مطرح کرد که بخش مسکن و ساختمان در حال خروج از رکود است.

    مظاهریان تصریح کرد: البته در بخش رونق، اگر آن انتظاری که برخی تصور می‌کنند که قیمت مسکن همانند سال‌های 90 و 91 با یک لجام‌گسیختگی شدیدی رشد داشت، به هیچ وجه ما دنبال این نیستیم و این هدف‌مان نیست.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: هدف این نیست که اگر رونق بخش مسکن را دنبال می‌کنیم؛ یعنی افزایش قیمت رخ دهد تا همه سعی کنند دارایی‌های خود را به ملک ساختمانی تبدیل کنند.

    مظاهریان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر جهت خوبی را در سه سال گذشته داریم به طوری که به بخش ساختمان دیگر به آن شکل مصرفی نگاه نمی‌شود و اگر کسی در سه سال گذشته مسکن را با نگاه تجاری خریده است، قطعاً ضرر کرده است چرا که بازارهای موازی سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذار می‌کرده است.

    مظاهریان ادامه داد: این هدف اصلی در طرح جامع مسکن است که ساختمان بتواند در نهایت به عنوان یک کالای  مصرفی باشد و نه یک کالای سرمایه‌ای. این کار نیازمند اقدامات زیادی است که باید انجام شود تا این موضوع بتواند ثبات پیدا کند.

    مظاهریان اضافه کرد: در 3 سال گذشته اینگونه بوده و برای اینکه تا سال 1404 هم این موضوع ادامه پیدا کند و پیش‌رونقی که در ابتدای سال شاهد آن بودیم تضمین شود، باید بتوانیم تا سال 1404 به یک پایداری قابل قبولی در بخش مسکن برسیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو