عصر بازار

همراهی قابل ستایش بانک ها با سیاست های اعتباری دولت

اصلاحات ساختاری بانک ها ضروری است

عصر اعتبار- نظام بانکی با اقدامات خود در سال های اخیر و همراهی با سیاست های پولی کشور نقش موثری در کسب رونق اقتصادی ایفا کرده است. در عین حال بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی در راستای انطباق شبکه بانکی با استانداردهای روز دنیا تلاش می کند. شبکه بانکی باید تلاش کند از نظر فنی، روش های اجرایی و نیز عملیات بانکی، خود را با روندهای روز دنیا منطبق کند.

اصلاحات ساختاری بانک ها ضروری است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سیف در همایش سراسری مدیران بانک ملت در شیراز ضمن بیان این مطلب با اشاره به اینکه خوشبختانه وضعیت اقتصادی کشور در مسیر اصلاح، رفع ایرادات گذشته و توسعه قرار گرفته است تصریح کرد: دولت یازدهم، در شرایطی که تورم رو به افزایش بود و رکود عمیق با رشد اقتصادی 6.8 – درصدی توام با بازار بسیار متلاطم ارز در کشور وجود داشت شروع به فعالیت کرد. در این شرایط پرنوسان و غیرقابل پیش بینی، سرمایه گذار جرات تصمیم گیری و انجام فعالیت اقتصادی نداشت. شرط لازم برای انجام سرمایه گذاری در اقتصاد وجود شرایط باثبات و قابل پیش بینی است و در صورت عدم وجود این شرایط، سرمایه گذار راغب و مایل به انجام سرمایه گذاری نخواهد بود، البته خوشبختانه با جهت گیری های درست دولت یازدهم علی رغم نوسانات، اکنون در شرایطی قرار داریم که شاهد یک اقتصاد آرام و با نگاه مثبت به آینده هستیم و سرمایه گذاران با انگیزه بیشتر در مسیر توسعه اقتصادی در حال فعالیت هستند.
    وی افزود: با اقدامات دولت و بانک مرکزی تورم به زیر ده درصد و رشد اقتصادی فصل اول سال جاری به  5.4 درصد رسیده است. در فضای موجود هفته های اخیر عدم رضایت از نرخ ارز دیده می شود در صورتی که نرخ های کنونی در بازار، واقعی نیست و لازم است نرخ ارزها در مسیر کاهشی استمرار یابد و به دامنه قابل قبول برسد.

    رییس کل بانک مرکزی با بیان ثبات شرایط اقتصادی کشور، تاکید کرد: بانک مرکزی درصدد است نقش خود را در کنترل تورم، آرامش در فضای کسب و کار و بازار ارز به بهترین نحو ممکن ایفا کند و خوشبختانه با اقدامات نظام بانکی و بانک مرکزی، شرایط کنونی فضای نویدبخشی است البته باید یادآور شد که این دستاوردها در شرایطی کسب شده است که کشور شوک نفتی را تجربه کرد. این شوک در برخی کشورها تورم 3 رقمی و در بعضی دیگر از کشورها، ارزش پول ملی در برابر ارز خارجی، سه برابر کاهش یافت. در این برهه زمانی، اقتصاد کشور از تبعات شوک نفتی مصون ماند که یکی از عوامل این مصونیت را باید در استقرار و توجه ویژه به مفاهیم اقتصاد مقاومتی کشور دانست چرا که ویژگی اقتصاد مقاومتی در مستحکم و استوار کردن اقتصاد در برابر هر شوکی است.
    سیف با بیان اینکه دستاوردهای حاصله در اقتصاد با اتکا به مفاهیم اقتصاد مقاومتی بسیار ارزشمند است تصریح کرد: در کسب این دستاوردها توصیه ها و عنایات مقام معظم رهبری و توجهات ویژه ریاست محترم جمهوری بسیار تاثیرگذار بوده اند. در این مسیر اقدامات بانک مرکزی و نظام بانکی نیز ارزنده و نسبتاً قابل قبول بوده است و بایستی فعالیت ها را بیش از پیش توسعه داده و نسبت به گذشته، عملکرد بهتری ارایه شود. کسب این امر مهم جز با همکاری پرسنل نظام بانکی حاصل نخواهد شد ضمن آنکه می توان گفت همکاری های نظام بانکی با سیاست های بانک مرکزی عموماً مناسب بوده است.
    وی افزود: نظام بانکی دچار برخی مشکلات از جمله تنگنای مالی و دارایی های منجمد است که اگر کنترل نشود قطعاً آثار تخریبی به همراه خواهد داشت. ضمن آنکه باید تلاش شود که همزمان با ایفای نقش مثبت در اقتصاد، مشکلات نظام بانکی رفع شود.

    تسهیلات تکلیفی موجب هدررفت منابع نظام بانکی می شود
    سیف با اشاره به تشکیل کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها گفت: بانک مرکزی با برنامه ریزی هایی درصدد است منابع محدود بانکی را به صورت بهینه به بنگاه های اقتصادی که دچار تنگنای اعتباری هستند تخصیص دهد تا این بنگاه ها بتوانند نقش موثری در اقتصاد ایفا کنند. البته باید توجه داشت 45درصد منابع نظام بانکی منجمد و از چرخه واسطه گری وجوه خارج شده است و طبیعی است عطش نقدینه خواهی در تسهیلات تکلیفی، موجب هدررفت منابع نظام بانکی می شود.
    وی تاکید کرد: در هر موضوعی بایستی آسیب شناسی شود در نظام بانکی نیز از دهه های گذشته برخی تکالیف یک طرفه به آن تحمیل و از همه ظرفیت آن استفاده شده است. از نمونه های آن می توان به تسهیلات بنگاه های زود بازده اشاره کرد که متاسفانه امری غیرکارشناسی بود و موجب هدر رفتن منابع نظام بانکی را فراهم کرد. نمونه دیگر از عمکرد غیرکارشناسی را در طرح اشتغال سه میلیونی تومان می توان دید که آثار سوء بر نظام بانکی ایجاد کرده است. تخصیص تکلیفی منابع نظام بانکی به پروژه هایی که صرفا صوری هستند و توجیه اقتصادی ندارد موجب هدر رفت منابع نظام بانکی می شود البته خوشبختانه در حال حاضر درک درست و شفافی از نظام بانکی ایجاد شده است و کسب دستاوردهای این نظام نیز مرهون همین دیدگاه است.
    رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در سه ساله اخیر اقدامات جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است افزود: شبکه بانکی که دچار مشکل است باید به گونه ای عمل کند تا حداکثر بهره وری را داشته باشد. در این مسیر مبنا را بر تخصیص بهینه منابع قرار داده ایم و اولویت بانک مرکزی و نظام بانکی را در سال 1394 تامین سرمایه در گردش اعلام کردیم. در سال جاری نیز تاکید شده است، باید به بنگاه هایی تسهیلات اعطا شود که با فعالیت آنها، اشتغال و رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود. البته نظام بانکی با اقدامات خود در این زمینه و همراهی با سیاست های پولی کشور نقش موثری در کسب رونق اقتصادی ایفا کرده است. نمونه آن در سال جاری در بحث حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط که مکرراً نیز مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید داشته اند، قابل مشاهده است.

    بنگاه داری از معضلات بانک هاست
    سیف درخصوص بنگاه داری بانک ها گفت: بنگاه داری وبال گردن بانک است. بنگاهی که متعلق به بانک است نسبت به سایر بنگاه ها، ضعف مدیریتی بیشتری دارد و تسهیلات در این بنگاه ها هدر می رود. لذا برای پرهیز از هدررفت منابع و کارآیی بیشتر، بنگاه ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند.
    رییس شورای پول و اعتبار با تاکید بر نقش اصلی بانک ها که همان واسطه گری وجوه است، خاطرنشان کرد: همزمان با این فعالیت باید نسبت به ایفای نقش موثر خود در اقتصاد که همان خروج از تورم و ایجاد تحرک اقتصادی است اقدام کنیم و بتوانیم اصلاحات لازم را در ساختار بانک ایجاد کنیم. برای انجام اصلاحات، ‌ابتدا باید از دریچه سود و زیان وارد شویم و فعالیت جاری را سودآور کینم و سپس اصلاح ساختار ترازنامه ای داشته باشیم. در این بخش، بیشتر فعالیت ها برعهده بانک هاست بخشی از آن هم که مرتبط با افزایش سرمایه و رساندن نسبت کفایت سرمایه به حداقلی که بانک مرکزی فعلا تعیین کرده است، به دولت و سهامداران برمی گردد.

    اصلاح ساختار در راستای انطباق شبکه بانکی با استانداردهای روز است
    رییس کل بانک مرکزی اعطای کارت اعتباری در بانکداری روز جهان را شیوه‌ای موثر برای اعطای هدفمند تسهیلات به تولیدکنندگان دانست و گفت: در بانکداری امروز دنیا صدور کارت های اعتباری شیوه ای مناسب برای اعطای هدفمند تسهیلات به تولیدکنندگان است و موجب رونق فعالیت برای تولیدکنندگان می شود. به بیان بهتر با اعطای تسهیلات در قالب کارت های اعتباری به تأمین مالی واحدهای تولیدی کمک می شود و این شیوه یکی از دقیق‌ترین و هدفمندترین شیوه تأمین مالی است. امیدواریم در آینده اعطای عمده تسهیلات نظام بانکی از طریق صدور کارت های اعتباری انجام شود. البته بانک ملت در این زمینه پیشرو بوده است و اقدامات مناسبی را صورت داده است.

    سیف با اشاره به اقدامات سالیان گذشته بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی، یکی از الزامات عملیاتی شدن این اصلاحات را انطباق شبکه بانکی با استانداردهای روز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نظام بانکی ما از استانداردهای روز دنیا بسیار عقب است و باید بانک ها خود را با این استانداردها تجهیز کنند. چرا که عدم تطابق با این استانداردها، قیمت تمام شده فعالیت های بانکی را بالا می برد و ارتباط ما را با بانکداری بین المللی بیش از پیش دشوار می‌کند. در شرایط کنونی برجام به عنوان نقطه عطفی در نظام  اقتصادی کشور است، با این حال هنوز انتظارات ما در نظام بانکی حاصل نشده است البته در این راه بخشی از تلاش ها برای تحقق اهداف برجام برعهده نظام بانکی است. شبکه بانکی باید تلاش کند از نظر فنی، روش های اجرایی و نیز عملیات بانکی با روندهای روز دنیا انطباق یابند.
    وی در ادامه افزود: توجه بانک ها به سود و زیان درصورت های مالی و فعالیت هایشان باعث می شود آنها برآوردی از اجزای تمام شده خود داشته باشند و درآمدها از این طریق افزایش می یابد، به بیان بهتر بانک ها باید بدانند که کدام فعالیت ها موجب خلق ارزش می شود. در نتیجه با مدنظر قرار دادن سود و زیان در فعالیت های خود پس آن اقدام به اصلاح ترازنامه های خود کنندو لازم است بانک ها به این نکته توجه کنند.
    سیف رشد سپرده ها در شرایط فعلی نظام بانکی را به معنای موفقیت بانک ها ندانست و گفت: در حال حاضر افزایش تعداد سپرده ها در بانک ها به معنای موفقیت آنها نیست و بانک مرکزی در ارزیابی های خود به این نکته توجه می کند. اما در هر حال رقابت، عامل اصلی برای حرکت به سمت اصلاح است. پیش از این رقابت بانک ها موجب تحرک و پیشرفت نبود چراکه بسیاری از بانک ها در خدمت رسانی و فعالیت های خود ابداعی از خود نشان نمی دادند و از یکدیگر تقلید می کردند.
    رییس کل بانک مرکزی فعالیت مطلوب شعب را موجب عملکرد بهتر مدیریت بانک ها عنوان کرد و تصریح کرد: هر شعبه‌ای از بانک واحدی بزرگ از بانک اصلی است و باید شعب به فکر سوددهی بیشتر کل مجموعه باشند؛ این امر هزینه زیادی برای بانک نخواهد داشت و می تواند موجب افزایش بهره وری، کاهش هزینه و افزایش درآمد ‍‌شود. همچنین شعب می تواند در خلق و ابداع ایده های نوین فعال باشند چراکه آنها می توانند نیازجدید مشتری را به مجموعه انتقال دهند و از قرار گرفتن مدیریت بانک ها در مسیر اشتباه جلوگیری کنند.

    شرایط مساعد برای بازگشت نظام بانکی به فعالیت ارزی وجود دارد
    سیف یکی از فعالیت های مهم که در افزایش درآمد بانک‌ها نقش موثری دارد و برای اقتصاد هم بسیار ضروری است فعال شدن بانک‌ها در عرصه عملیات ارزی دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی های مثبت تجارت خارجی اینست که بخش عمده تسویه حساب مبادلات ارزی معمولا با استفاده از یک مدل پیشرفته و دارای امنیت کامل است و نظام بانکی از طریق این مدل می‌تواند به فعالیت ارزی بپردازد. متاسفانه در شرایط تحریم و با تحلیل رفتن روابط کارگزاری این بخش از فعالیت بانکی به شبکه صرافی و بازار منتقل شد و بانکها از این فعالیت دور شدند اما با ایجاد فضای جدید و علیرغم عدم تحقق کامل انتظارات، نقش نظام بانکی نسبت به گذشته متفاوت شده و ارتباطات کارگزاری زیادی با دنیا برقرار شده است بنابراین در حال حاضر شرایط مساعد برای بازگشت نظام بانکی به فعالیت ارزی وجود دارد و قطعا بانکی موفق خواهد بود که در این عرصه رقابتی بتواند درصد خود را بالا ببرد.
    رییس کل بانک مرکزی بار دیگر تاکید کرد که هیچ محدودیت ارزی نداریم و با ابلاغ بخشنامه مربوطه، بانکها مجاز هستند فعالیت ارزی براساس ارز آزاد داشته باشند؛ بنابراین با حضور قوی و موثر بانک‌ها در بازار ارز کشور قطعا شاهد بازگشت نظم و انضباط به این بخش از اقتصاد خواهیم بود.
    رییس شورای پول اعتبار اعلام کرد: بازنگری و تفکر جدیدی در بخش نظارت بانک‌مرکزی ایجاد شده و تمام تلاش ما بر اینست که با کمترین تماس و حضور ناظران، بتوانیم با ابزارهای نوین و منطبق با پیشرفته ترین تجربیاتی که در دنیا وجود دارد به صورت موثر نقش نظارتی خود را ایفا کنیم و با تحقق این موضوع شاهد کاهش هزینه‌ها و هدایت نظام بانکی به سمت فعالیت های مثبت و موثر خواهیم بود.
    سیف ضمن تاکید بر این مساله که نظام بانکی، دارای مشکلات زیادی است و این موضوع را در مراجع مختلف مطرح و پیگیری کردیم، اظهار کرد: نقش موثر نظام بانکی در شرایط اقتصادی فعلی، غیر قابل انکار است؛ نقشی که نظام بانکی کشور می تواند در رفع تنگناهای اقتصادی کشور، خروج از رکود، رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا کند بسیار خطیر و حایز اهمیت است لذا تاکید بر اینست که دقت لازم را برای اعطای تسهیلات به بخش های مختلف به کار ببریم و تلاش کنیم تسهیلات به فعالیت‌هایی اعطا شوند که اشتغال بیشتر ایجاد می‌کنند و قدرت بازپرداخت تسهیلات را دارند. اگر دقت کافی در زمان اعطای تسهیلات داشته باشید باعث می‌شود در آینده شاهد کاهش مطالبات معوق باشیم چراکه یکی از دلایل مهم مطالبات غیر جاری، تمرکز صرف بر اخذ وثیقه بدون توجه به امکان برگشت منابع است.

    استان فارس، رتبه اول را در اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط دارد
    استاندار فارس اعلام کرد بانک های استان فارس با اعطای 446 میلیارد تومان به 319 طرح، رتبه اول را به لحاظ رقمی درخصوص پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط در کشور دارند.

    سید محمد علی افشانی، استاندار فارس با اشاره به اینکه بدون مشارکت بانک ها هیچ پروژه ای در کشور به بهره برداری نمی رسد، گفت: نقش بانک ها در توسعه کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و هیچ کس نمی تواند این نقش را نادیده گیرد. در شرایط کنونی نیز با توجه به منابع محدود و مشکلات اقتصادی، تخصیص بهینه منابع برای پروژه های ارزش آفرین، مهم ترین اولویت است و بخش خصوصی، بانک ها و بخش دولتی بایستی در کنار هم باشند.
    وی افزود: یکی از مهم ترین پروژه های استان نیز با 600 میلیون دلار از منابع بانک ملت در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
    استاندار فارس، اقتصاد ایران را نفت محور و بانک محور خواند و گفت: نفت و بانک نقشی اساسی در اقتصاد کشور ایفا می کنند و بنابر نقش محوری بانک ها در توسعه اقتصادی، توقع مردم و مسئولان از سیستم بانکی بیشتر است. بانک ها بایستی برای مردم و مسئولان اعتماد بیشتری ایجاد کنند و بخشی از فعالیت خود را به اعتمادسازی اختصاص دهند.
    افشانی با تاکید بر اینکه بالا بودن نرخ سود و ضعف مدیریت از مسائل عمده در اقتصاد کشور است، خاطرنشان کرد: موضوع بالا بودن نرخ سود فقط دراختیار بانک ها نیست ولی باید حل شود چرا که وقتی نرخ سود بالاست قیمت تمام شده کالا بالاتر می رود. باید توجه داشت عمده منابع تولید، بانکی است و وقتی نرخ سود این منابع بالا باشد تولید نمی تواند با سایر کشورها که منابع زیر 5 درصدی دارند، رقابت کند. مساله دوم مدیریت است؛ در یکصد جلسه کارگروه رفع موانع تولید که از سال گذشته تاکنون برگزار شده تاکید کردم که حداقل 50 درصد مشکلات واحدهای تولیدی، ناشی از مشکلات مدیریتی است چون در دنیای رقابتی امروز دیگر نمی توان بدون مدیریت و علم و آگاهی، قدم در عرصه تولید گذاشت و سهمی برای خود در بازار به دست آورد.
    وی اظهار داشت: هرچه قدر فاصله نرخ سپرده و نرخ تسهیلات کمتر باشد مدیران بانک های ما تلاش بیشتری برای جذب سرمایه گذار خواهند کرد چرا که سپرده گذار به دنبال سود است و بانک باید به دنبال سرمایه گذار و اعطای تسهیلات برای تامین سود سپرده گذاران رود.
    استاندار فارس ضمن تشکر از شبکه بانکی برای حل مشکلات اقتصادی کشور، تصریح کرد: تلاش گسترده شبکه بانکی بود که مشکلات عدیده اقتصادی در کشور را به حداقل رساند. برای ادامه روند مطلوب نیز بخش های مختلف کشور باید به گونه ای رفتار کنند که سیستم بانکی و سیستم اقتصادی تقویت شود تا بتوانیم قدم هایی را در راستای توسعه کشور برداریم.

    توسعه بانکداری بین‌الملل، اولویت بانک ملت در پسابرجام است
    همچنین در این نشست اخلاقی مدیرعامل بانک ملت اولویت نخست این بانک را رشد درآمد و بهبود آن عنوان کرد و گفت: هم اکنون بانک ملت برای تحقق اهداف مطلوب خود این ضرورت را احساس می کند که باید استراتژی مناسبی را برای مجموعه بزرگ خود تعریف و تدوین کند. یکی از مهم ترین استراتژی های بانک ملت، توجه به رشد درآمد بود و باتوجه به اجرایی شدن برجام و شرایط ویژه دوران پسابرجام، این بانک توسعه بانکداری بین‌الملل را به عنوان یکی از اولویت های خود در دستور کار قرار داده است. همچنین مشتری محوری و مراوده سودمند، بهبود کارایی اعتباری و نیز مولدسازی دارایی ها از دیگر ضروریاتی است که در استراتژی کلی این بانک باید مدنظر قرار گیرد.

    مدیرعامل بانک ملت ضمن تأکید بر توسعه بانکداری بین الملل در دوران پسابرجام به دستاوردهای اصلی این بانک در حوزه بین الملل اشاره کرد و گفت: بانک ملت باتوجه به تغییرات بین المللی برخود لازم دانست که با این تحولات همراه شود. این بانک بر این اساس، فعالیت های بسیاری از جمله مهندسی مجدد پرونده های مشتریان و بازنگری در این باره را انجام داده و نیازهای آنها را طراحی مجدد کرده است. باتوجه به بازنگری های صورت گرفته تاکنون 130 رابطه کارگزاری با بانک های مختلف برقرار شده است و همکاران ما در بانک ملت در تلاشند این شرایط را بهبود بخشند. همچنین ایجاد شعب جدید در خارج از کشور از دیگر اهداف مدنظر بانک ملت بود که این مهم با افتتاح یک بانک و یک شعبه تا دو ماه آینده در مالزی و گرجستان محقق خواهد شد.
    هادی اخلاقی، نیاز به تطبیق با استانداردها و تغییرات بین المللی را یکی از دیگر الزامات بانکداری بین الملل خواند و تصریح کرد: باتوجه به تغییرات نظام بین المللی نیاز به بازنگری در نظام تطبیق، مناسب با شرایط بین‌الملل احساس می شد باتوجه به این نکته بانک ملت با فعال سازی بخش تطبیق این بانک، جدی تر از گذشته به فعالیت در این حوزه پرداخت و همچنین با تدوین فرایندهای سامان یافته تلاش کرد تا اعتماد شرکای بین المللی خود را جلب کرده و در همان حال آموزش های لازم را برای نیروی انسانی خود فراهم آورد. البته این فعالیت ها همچنان ادامه دارد.
    وی در ادامه از افزایش صد درصدی در فعالیت ها و درآمدهای ارزی بانک ملت خبر داد و گفت: طی چهار ماه اخیر بانک ملت توانسته است فعالیت ها و درآمدهای ارزی خود را به صورت صد درصدی افزایش دهد. این امر در راستای هدف اصلی این بانک که همان افزایش درآمدهاست، به خوبی محقق شده است. در حال حاضر سهم بانک ملت از ضمانتنامه های ارزی و وارداتی، 30 درصد نظام بانکی و در ضمانت نامه های صادراتی 38 درصد است. همانطور که مشخص است این میزان سهم مطلوبی از ضمانت نامه های نظام بانکی را پوشش می دهد و نشان از افزایش حجم عملیات بانک ملت در عرصه بین الملل است. در مجموع حجم عملیات های بین المللی در این بانک، 320 درصد افزایش داشته است که امید است این میزان با تأکید بر اعتبارات اسنادی تا پایان سال نیز روند افزایشی خود را دنبال کند.
    همچنین مدیرعامل بانک ملت با مناسب و وسیع خواندن ظرفیت اطلاعی این بانک گفت: بانک ملت با داشتن بالغ بر30 میلیون مشتری و حساب، می تواند به عنوان نمونه ای کارا برای نظام بانکی کشور تلقی شود و در این راه به طراحی و تولید برخی از خدمات بپردازد و دستاوردهای خود را در اختیار شبکه بانکی قرار دهد.

    استان فارس؛ بزرگترین استان کشور به لحاظ تقسیمات کشوری با 29 شهرستان و 102 شهر و جمعیتی بیش از پنج میلیون نفر، امروز میزبان رییس کل بانک مرکزی و هیئت همراه در همایش سراسری مدیران بانک ملت و جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان است. در این سفر معاون نظارتی ومعاون امور حقوقی و  مجلس بانک، رییس کل را همراهی می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو