عصر بازار

اثر روانی «تومان» بر گردشگری

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است: تبدیل واحد پول ملی به «تومان» در کوتاه‌مدت و از نظر روانی در گردشگران خارجی اثر منفی دارد، اما در بلندمدت با روشن شدن واقعیت‌ها، تاثیرات منفی آن به مراتب کمتر و حتی مثبت خواهد شد.

اثر روانی «تومان» بر گردشگری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدمجتبی محمودزاده درباره‌ی تاثیر تغییر واحد پول ملی بر گردشگری و رفع سردرگمی گردشگران خارجی نسبت به واحد پول ریال ایران، ترجیح داد در گفت‌گو با ایسنا، نخست به این نکته اشاره کند که تبدیل ریال به تومان تاثیر چندانی بر پول ملی نخواهد داشت و حذف یک صفر در کوتاه‌مدت تنها می‌تواند اثر روانی داشته باشد و در مردم احساس تقویت پول ملی را ایجاد کند که اگر با اقدامات اقتصادی همراه نباشد، همین اثر روانی به افزایش نرخ تورم منجر خواهد شد و به همین دلیل در بیشتر کشورها وقتی صفرها را حذف می‌کنند که نرخ تورم کنترل شده باشد.

    یو در ادامه‌ سخنانش یادآور شد: البته از این منظر که نرخ تورم در ایران درحال کنترل است، موقعیت برای تبدیل واحد پولی و حذف یک صفر مناسب بود، اما به لحاظ توسعه اقتصادی اگر از رکود خارج نشویم، این وضعیت پایدار نخواهند ماند.

    او سپس اظهارکرد: در چنین شرایطی اثرگذاری منفی تغییر واحد پولی بر گردشگری "کوتاه‌مدت" خواهد بود، چرا که گردشگری از جنس صادرات و وابسته به نرخ ارز است و تغییر واحد پولی تاثیری بر مبادلات ارزی ندارد و به لحاظ اقتصادی تاثیری در میزان گردشگران ورودی نخواهد داشت.

    محودزاده در ادامه با یادآوری اثر منفی موقتی تبدیل واحد پولی ایران به تومان بر گردشگران خارجی، در این‌باره توضیح داد: گردشگر خارجی قبلا یک دلار می‌داد و 35000 ریال می‌گرفت، همین برای سفر انگیزه ایجاد می‌کرد، چرا که در باور ذهنی، ارزش پول کشورش را چند برابر می‌دید، اما حالا با عدد کوچک‌تری روبه‌رو می‌شود که آن اثر روانی ارزان بودن سفر ایران را در "باور اولیه‌اش" کمتر می‌کند.

    ‌هرچند این استاد مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی نیز تاکید دارد که حذف یک صفر و رفع تناقض درباره‌ی واحد پول ملی ایران، گردشگران را از سردرگمی، خارج و محاسبات آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

    عضو گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی با اعتقاد بر این‌که تبدیل واحد پول ملی به تومان به لحاظ مبادلات اقتصادی تاثیر خاصی ندارد، تاکید کرد: آنچه گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واحد پول ملی ما نیست، بلکه تسهیل نرخ ارز است که روی ورود گردشگران خارجی اثر می‌گذارد.

    محمودزاده همچنین یادآور شد: نرخ مبادله ارز تنها عامل اثرگذار در جذب گردشگر نیست، چرا که مسائل سیاسی ـ امنیتی و تبلیغات جهانی به نسبت اثرگذاری بیشتری دارد، همانطور که در سال 91 شاهد این اتفاق بودیم، وقتی نرخ ارز افزایش یافت و به مز 4000 تومان رسید، ورود گردشگران خارجی افزایش چشمگیری نداشت، چون دلایل دیگری در این فرایند دخیل است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو