عصر بازار

بی‌اثری حذف یک صفر از پول ملی

عصر اعتبار- رئیس هیئت مدیره موسسه اعتباری ملل درباره تاثیر حذف صفر بر بازارهای مالی گفت: تغییر ریال به تومان سیاست درستی است که به احترام مردم از سوی دولتمردان گرفته شده است همانگونه که در زمان رضاشاه، ریال به واحد پولی افزوده شد ولی مردم همچنان از کلمه تومان استفاده می‌کردند.

بی‌اثری حذف یک صفر از پول ملی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، محمد‌رضا مروجی در پاسخ به این سوال که آیا حذف یک صفر بر نرخ تورم تاثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: تاثیری نخواهد داشت همان‌گونه که در مبادلات روزانه مردم نیز هیچ‌گاه ریال مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.
    وی ادامه داد: تا پیش از ورود ریال به واحد پولی، تومان رواج داشته است. مردم در مواجهه و در نقل و انتقالات روزانه خودشان ریال را محاسبه نمی‌کنند. مثلا یک مغازه دار یک ریال باقی‌مانده پول را به مشتری بازنمی‌گرداند یا تا یک میزان از پول خرد به‌صورت رند جابه‌جا می‌شود.
    مروجی با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم بدانیم که کم کردن صفر تاثیر مثبتی بر کشور خواهد داشت یا نه، باید گفت که لازم است صفرها از اسکناس‌ها بروند اما باید کارشناسی‌شده عمل کرد.البته بهتر است شرایط حال‌حاضر از نظر انتخابات پیش رو برای این مساله مد‌نظر قرار گیرد.
    وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارشناسان معتقدند باید تعداد بیشتری از صفرها کم شود، گفت: به نظرم باید تا چهار صفر کم شود. یک صفر تاثیر زیادی نخواهد داشت.
    مروجی در پاسخ به این سوال که این موضوع در صورت‌های مالی بانک‌ها نیز چه تاثیری خواهد داشت، افزود: اشکالی پیش نمی‌آید چرا که در حاضر نیز بسیاری از مردم در پر کردن برگه‌های واریز و برداشت، ابتدا رقم را به تومان وارد کرده و سپس یک صفر برای تبدیل آن به ریال می‌افزایند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی