عصر بازار

عضو هیأت مدیره بیمه سلامت ایران مطرح کرد

دلایل افزایش هزینه‌های بیمه‌ها

عصر اعتبار- عضو هیأت مدیره بیمه سلامت ایران گفت: تجمیع بیمه‌ها نمی‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد زیرا منابع جدیدی خلق نمی‌شود، در طرح تحول سلامت منابع را به جای قرار دادن در اختیار بیمه‌ها به وزارت بهداشت دادیم.

دلایل افزایش هزینه‌های بیمه‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بهمن برزگر، عضو هیأت مدیره بیمه سلامت ایران در پاسخ به این سوال که آیا عدم پرداخت مطالبات بیمارستان‌های دولتی ارتباطی با مسئله تجمیع بیمه‌ها دارد یا خیر، گفت؟ افزایش بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها سه دلیل دارد، اجرای کتاب ارزش‌های نسبی در دو سال اخیر که سبب شد هزینه‌ها در خدمات متفاوت بالا رود.

    وی گفت: طرح تحول سلامت هفت، هشت موضوع را تحت پوشش قرار داد که می‌توان آن را در دو سه دسته تقسیم بندی کرد؛ پوشش بیمه سلامت همگانی که نزدیک 10 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داد، اجرای کتاب ارزش‌های نسبی و پذیرفتن خدمات جدید( افزایش بسته خدمات) بود مثلا پرداخت ده درصد روستایی را به سه درصد تغییر داد، مجموع این موارد سبب شد هزینه‌های بیمه‌ها از سال 92 تا سال 95 نزدیک به سه برابر افزایش یابد.

    برزگر ادامه داد: تجمیع بیمه‌ها نمی‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد زیرا منابع جدیدی خلق نمی‌شود، ما افزایش هزینه داشتیم بدون اینکه منبع آن را به بیمه‌ها دهیم یا باید گفت در طرح تحول سلامت منابع را به جای قرار دادن در اختیار بیمه‌ها به وزارت بهداشت دادیم،هزینه‌ها را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند، اما بخشی از منابع آن در اختیار وزارت بهداشت است مانند بحث مربوط به کتاب ارزش نسبی، بحث مربوط به پوشش رایگان بیمه افراد، منابع این‌ها برای وزارت بهداشت دیده شد اما هزینه‌های آن بر عهده بیمه‌ها بود.

    عضو هیأت مدیره بیمه سلامت ایران افزود: تجمیع بیمه‌ها در افزایش منابع در کوتاه مدت اثری ندارد اما در طولانی مدت می‌تواند در مدیریت منابع اثر گذار باشد.

    وی در پاسخ به این سوال آیا شما با تجمیع بیمه‌ها موافقید یا خیر، گفت: اول باید پرسید چه چیزی را از تجمیع بیمه‌ها می‌خواهیم و آیا آن خواست را در حال حاضر نمی‌توانیم محقق کنیم، آیا اولویتی بالاتر از آن نداریم و آیا تفکیک تولیت از ارائه خدمت و تامین مالی مهم‌تر نیست؟.

    برزگر گفت: تجمیع بیمه‌ها مقدماتی را لازم دارد که در حال حاضر فراهم نیست، مقدمات آن در تعیین حق وصول بیمه است، در تعیین تعریف حق بیمه است، در مکانیزم ارائه خدمت است.

    وی گفت: مقدم بر تجمیع بیمه‌ها کارهای زیادی می‌توانیم که انجام نداده‌ایم ازجمله نظام ارجاع پزشک خانواده که مهم‌تر است.

    عضو هیأت مدیره بیمه سلامت ایران ادامه داد: باید بزرگترین هدف تجمیع بیمه‌ها، تجمیع منابع باشد، تجمیع منابعی که قابل هزینه کرد در چهارچوب نظام بیمه‌ای را دارد و با وجود اینکه شدنی است اما انجام نمی‌شود.

    وی گفت: منابع مربوط به یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، ده درصد طرح هدفمندی یارانه‌ها، منابع مربوط به پزشک خانواده، ده درصد بیمه شخص ثالث؛ همه این منابع قابل هزینه کرد در چهارچوب نظام بیمه‌ای که بند حق 2 سیاست‌های ابلاغی رهبری را دارد، این کار نمی‌شود و به یک جز چسبیده‌ایم.

    برزگر افزود: چرا هزینه‌های پزشک خانواده را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند اما منابع آن در وازرت بهداشت است، چرا هزینه‌های مربوط به پوشش بیمه افراد را بیمه پرداخت می‌کند اما منابع در وازرت بهداشت است.

    عضو هیأت مدیره بیمه سلامت ایران گفت: برنامه پنجم منظومه‌ای از احکام است که صدر این احکام نظام ارجاع و پزشک خانواده، کار همزمان پزشک در بخش خصوصی و دولتی، سامانه یکپارچه درمان این‌ها همه مربوط به نظام سلامت در برنامه پنجم است اما چرا یک حکم کم‌اهمیت‌تری همچون تجمیع بیمه‌ها را چسبیده‌ایم.

    بهمن برزگر در پایان گفت: منطقا کسی با تجمیع بیمه‌ها مخالف نیست اگر تجمیع بیمه‌ها به هدف اصلی خود که تجمیع منابع و مدیریت منابع است، برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو