عصر بازار

معاون طیب‌نیا خبر داد:

مُرده‌ها هم سهام عدالت می‌گیرند

سهام عدالت هیچ مشمولی حذف نمی‌شود

عصر اعتبار- رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از حفظ سهام عدالت تمامی ثبت‌نام شدگان قبلی در آزادسازی سهام عدالت خبر داد و گفت: سهام عدالت فوت‌شدگان نیز از بین نمی‌رود و به وراث آنها منتقل می شود.

مُرده‌ها هم سهام عدالت می‌گیرند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از حفظ سهام عدالت تمامی ثبت‌نام شدگان قبلی و مشمول سهام عدالت خبر داد و گفت: سهام عدالت فوت شدگان نیز از بین نمی رود و به وراث آنها منتقل خواهد شد.

    وی ادامه داد: البته تعیین تکلیف افراد زنده و آزادسازی سهام عدالت‌ آنها در اولویت قرار دارد و پس از آن، رسیدگی به مدارک وراث برای آزادسازی سهام عدالت فوت‌شدگان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

    وی ادامه داد: در باب اجرای طرح سهام عدالت باید همه شرکتها، بورسی و گروه دو بودند که این رعایت نشده است و وقتی شرکت غیربورسی وارد شود، تعیین قیمت آنها با مشکل مواجه می‌شود ولی با شبیه سازی مثل شرکتهای بورسی واگذار می‌کنیم و ارزش روز اکنونی شرکتهای سهام عدالت به ٦٧ هزار میلیارد تومان است.

    هر فرد 550 هزارتومان سهام عدالت می‌گیرد

    وی افزود: اطلاع رسانی خواهیم کرد تا هر فرد سهم خود را بفهمد. تا به امروز ١٨ هزار میلیارد تومان پول به خزانه واریز کردیم لذا ٢٣ هزار و ٢۰۰ میلیارد تومان پول به حساب مردم واریز می کنیم.

    پوری حسینی ادامه داد: برای ٤٧ میلیون نفر باید سهام عدالت توزیع شود که به هر فرد ٥٥۰ هزار تومان سهم خواهد رسید. ولی افرادی که قبلا پولی گرفته باشند، باید از عدد ٥٥۰ هزار تومان کم کنند ولی به کمیته امدادی ها، بهزیستی ها و روستاییان فاقد شغل دو برابر این رقم سهام تعلق می‌گیرد.

    این مقام مسئول گفت: ما بستری را فراهم کرده ایم تا به موقع اطلاع رسانی کنیم و اعلام خواهیم کرد که افراد با در دست داشتن شناسنامه و امکانات اینترنتی اقدامات لازم را انجام دهند.

    پوری حسینی ادامه داد: قرار بر این است که تا پایان سال این اقدام انجام شود.

    وی گفت: با توجه به تاخیر در برگزاری مجامع بانکها و اعلام و تقسیم سودهای اعلامی بانکها، سهم بانکها را در سهام عدالت در نظر خواهیم گرفت.

    پوری حسینی همچنین در خصوص پرتفوی مشمولان سهام عدالت و نیز وجود مافیا در سهام عدالت گفت: پرتفوی شرکتهای مشمول سهام عدالت کاملا مشخص است ولی 11 شرکت از 60 شرکت هنوز قیمت‌گذاری نشده‌اند و از نظر ما هم نیازی نیست؛ این در حالی است که ازمیان 60 شرکت مشمول سهام عدالت ظرف ده سال گذشته، هیچ سودی به ما نداده اند؛ لذا هیچ حقی از هیچ مشمول سهام عدالتی ضایع نخواهد شد بلکه ساماندهی می شوند.

    این مقام مسئول ادامه داد: شرکتهای سرمایه گذاری استانی، مجمع عمومی و هیات مدیره هستند که اقدامات آنها را نباید به نام سازمان خصوصی سازی نوشت، اما ما سمتی در شرکتهای سرمایه‌گذاری استانی نداریم.

    وجود باند در سهام عدالت را تکذیب و تائید نمی‌کنیم

    وی ادامه داد: در مورد باندی که در سهام عدالت مطرح می شود ما نه تائید می کنیم و نه تکذیب و بنابراین باید از طریق مراجع ذیربط رسیدگی شود.

    معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: از شرکتهای تعاونی به عنوان کارگزاران سهام عدالت استفاده می کنیم و سال قبل عددی با مصوبه دولت تصویب شد تا به عنوان «حق الزحمه خدمات ارایه شده» به سازمان خصوصی پرداخت شود.

    برخی شرکتها بیش از هزارمیلیارد تومان بدهی سود سهام عدالت دارند

    به گفته پوری حسینی، برخی شرکتها بالای هزار میلیارد تومان بدهی سود سهام عدالت دارند، این در حالی است که در مورد خرید و فروش سهام عدالت نیز باید گفت هیچ سهمی به هیچ فردی به صورت مستقیم منتقل نشده که فرد بداند مالک کدام سهام از کدام صندوق است و مردم متوجه شوند که مایملکشان چیست.

    وی ادامه داد: برخی افراد علاقمند هستند تشویقا یا اجبارا مانع خرید و فروش سهام عدالت شوند ولی هنوز هیچ چیز قطعی نیست ولی اگر در قالب ETF  واگذار شوند، آسیب به حداقل می رسد.

    شهریور 96، مهلت پرداخت وجه سهام عدالت

    معاون وزیر اقتصاد گفت: افرادی که سهام عدالت دریافت می‌کنند،  تا پایان شهریور ٩٦ مهلت دارند پول را بپردازند، اما توصیه این است که اگر فردی پول از خود دارد واریز کند و قرض نکنند و خواهشا هیچ کس برای ارایه مانده به سازمان خصوصی سازی قرض نکند مگر پول قرض الحسنه باشد چراکه سود وام را از محل سهام عدالت ممکن است نتواند بدهد.

    پوری حسینی ادامه داد: بنا داریم فاز اول اقدامات را تا از قبل پایان سال انجام دهیم و از بهمن ماه کلید اجرای طرح را بزنیم؛ ولی فقط اطلاع رسانی از سوی سازمان خصوصی سازی انجام می‌شود.

    وی گفت: در قضیه اعطای سهام عدالت، افراد و اتباع ایرانی مقیم خارج کشور تا پایان ٩٤، یا ثبت نام کرده اند یا این ثبت نام صورت نگرفته است؛ اگر این افراد ثبت نام نکرده باشند، دیگر مشمول سهام عدالت نیستند، ولی اگر در مواردی عدالت ایجاب می کند که عده ای سهام داشته باشند، آنها  را معرفی خواهیم کرد تا شورای عالی اصل ٤٤ در مورد آنها تصمیم بگیرد. ولی اگر این مسیر را رفتیم و به نتیجه نرسیدیم که سهام بدهیم، اعلام نمی کنیم.

    پوری حسینی در مورد مبنای قیمت‌گذاری سهام عدالت نیز گفت: مبنا همان است که شرکتها را به سهام عدالت دادیم.

    مردم فقط منتظر اعلام سازمان خصوصی سازی باشند

    این مقام مسئول تصریح کرد: هیچ سایت، سازمان یا فضای مجازی مجاز به تماس با مشمولان سهام عدالت نیست و پولی از سمت مردم نباید پرداخت شود و سازمان خصوصی سازی به زودی سامانه ای را برای اطلاع رسانی سهام عدالت طراحی خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی