عصر بازار

۸۰ فروند بوئینگ در ۱۰ سال وارد ایران می‌شود

بزرگ‌ترین توافق تاریخی ایران و غول آمریکایی

عصر اعتبار- با حضور دکتر آخوندی وزیر راه وشهرسازی، دکتر فخریه کاشان قائم مقام وزیر، عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و مدیرعامل هما قرارداد نهایی خرید ۸۰ فروند هواپیما از شرکت هواپیماسازی بوئینگ امروز امضا و قرار شد در بازه‌ زمانی ۱۰ ساله این هواپیماها به ایران تحویل داده شود.

بزرگ‌ترین توافق تاریخی ایران و غول آمریکایی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی  به دنبال تفاهم‌نامه منعقده بین «هما» و کارخانه هواپیماسازی بوئینگ بعد از برجام در تیرماه سال جاری و پیرو مذاکرات و مطالعات  و بررسی‌های انجام شده توسط تیم‌های کارشناسی هواپیمایی جمهوری اسلامی "هما" ، وزارت راه و شهرسازی، دستگاه‌های ذیربط، قرارداد نهایی خرید 80 فروند هواپیما بین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و شرکت و کارخانه بوئینگ با حضور وزیر راه وشهرسازی و تنی چند از مسئولان صنعت حمل ونقل هوایی کشور به امضای مدیرعامل هما و معاون منطقه‌ای بوئینگ رسید.

    مذاکرات طولانی ایران با غول آمریکایی صنعت هواپیماسازی جهان بالاخره به نتیجه رسید تا 80 فروند بوئینگ ظرف 10 سال ناوگان هواپیمایی ایران را دگرگون کند.

    پرورش، مدیرعامل ایران ایر با تایید این خبر تصریح کرد: سند همکاری ایران و بوئینگ امروز به امضا خواهد رسید.

    این قرارداد شامل 50 فروند هواپیمای بوئینگ از نوع 737-MAX ، 15 فروند هواپیمای بوئینگ  777-300 و 15 فروند هواپیما بوئینگ 777X است و پس از 37 سال تحریم با این کارخانه امضا شده است.

    علی رغم فضایی که برخی رسانه‌ها در خصوص نتیجه بخش نبودن توافق برجام در زمینه خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ ایجاد کرده بودند؛ قرارداد خرید هواپیماهای «نو» از بویینگ بین ایران ایر و این کمپانی به امضا رسید.

    طبق توافق هایی که پیش از این بین بویینگ و ایران ایر شده بود؛ قرار بر این بود که  قرارداد 25 میلیارد دلاری برای خرید 100 فروند هواپیمای مسافربری بویینگ منعقد شود.

    قرارداد بویینگ و ایران ایر در حالی منعقد می شود که بسیاری از رسانه‌های مخالف دولت مدعی بودند؛ برجام نمی تواند کارکردی برای خرید هواپیماهای نو داشته باشد و با  بر سر کارآمدن ترامپ به عنوان رییس جمهوری جدید دولت آمریکا، خرید هواپیما از آمریکا را منتفی می‌دانستند.

    هر چند که به نظر می رسید از آنجایی که مذاکرات با شرکت اروپایی- آمریکایی ایرباس زودتر انجام شده، قرارداد خرید از این کمپانی زودتر از بویینگ به سرانجام برسد و قطعی شود اما پیشتازی بویینگ نشان داد، این معامله نه یک جریان سیاسی بلکه یک رقابت کاملا اقتصادی بین شرکت های بزرگ دنیا است و این شرکت‌های بزرگ جهانی در رقابت برای دست یافتن به بازار ایران هستند.

    مهر ماه امسال بود که اوفک مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های ایرباس و بویینگ داد. طبق این مجوز قرار است که بویینگ 100 فروند هواپیما و ایرباس 118 فروند هواپیمای نو به ایران‌ایر (شرکت هواپیمایی ملی ایران) به صورت غیر نقدی و لیزینگ بفروشد. گفته می شود؛ قرارداد خرید هواپیما از ایرباس هم به زودی قطعی خواهد شد. 

    چندی پیش فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛ توافق‌ها با موسسات مالی خارجی برای خرید 77 فروند هواپیمای جدید به صورت لیزینگ انجام شده است.

    همچنین فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر چندی پیش خبر داده بود که اضافه کردن بند جریمه در قرارداد برای شرایط احتمالی، جزو شروط ایران در مذاکرات برای خرید هواپیما است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو