عصر بازار

۱۰ روز تا پایان صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی

عصر اعتبار- رایزنی بین دستگاه‌های ذی‌ربط و بانک مرکزی به منظور تمدید زمان صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با توجه به فرصت ۱۰ روزه تا پایان زمان در نظر گرفته شده (پایان آذرماه) برای صدور این کارت آغاز شده است و به نظر می‌رسد زمان صدور این کارت‌ها تمدید شود؛ هرچند که تاثیر چندانی بر افزایش تقاضا نداشته است.

۱۰ روز تا پایان صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هرچند فرصت استفاده از کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی تا پایان سال جاری است اما زمان صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، پایان آذرماه سال جاری به اتمام می‌رسد و به همین منظور رایزنی ‌هایی از طریق دستگاه های ذی‌ربط با بانک مرکزی به منظور تمدید زمان صدور این کارت‌ها انجام  شده است و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

    طبق توافقاتی که بین بانک مرکزی و دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شد، قرار شد که بانک‌ها تا پایان آذر ماه امسال نسبت به صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی بر اساس درخواست‌هایی که از سوی سازمان‌ها اعلام می‌شود، اقدام کنند. تمامی کارت‌های صادر شده تنها تا پایان سال جاری اعتبار لازم برای استفاده را دارند و از این رو تنها فرصت برای استفاده از کارت‌هایی که تا پایان آذرماه صادر می‌شوند، پایان سال 1395 است.

    طبق گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، تمدید کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ 31 شهریورماه سال جاری به شبکه بانکی ابلاغ شد و تا پایان سال، پرونده این طرح کاملا مختومه می‌شود و طرح مذکور با اعتبار بانک مرکزی و سود بازپرداخت 12 درصد در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

    فقط یک درصد از اعتبار طرح کارت‌های اعتباری خرید کالا استفاده شد!

    در همین راستا حمیدرضا غزنوی – سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی - در گفت‌وگو با ایسنا، از رایزنی با مسئولان بانک مرکزی به منظور تمدید صدور کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی خبر داد و اظهار کرد که رایزنی‌هایی را با مسئولان بانک مرکزی انجام داده‌ایم و پیشنهادات جدیدی را نیز در این راستا برای تمدید طرح ارائه کرده ایم، اما هنوز تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده است.

    وی افزود: سی‌ام آذرماه سال جاری زمان صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی خاتمه می‌یابد؛ بنابراین جلسه‌ای در راستای تمدید زمان صدور این‌ کارت با مسئولان بانک مرکزی انجام شد و منتظر جلسات بعدی به منظور تصمیم‌گیری در این راستا هستیم.

    غزنوی با ابراز تاسف نسبت به دور از انتظار بودن نتایج طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، اعلام کرد: از 4200 میلیارد تومان در نظر گرفته شده از منابع بانک مرکزی برای خرید کالای ایرانی کمتر از 50 میلیارد تومان از اعتبار کارت‌های مذکور استفاده شده که حدود یک درصد از کل اعتبارات بودجه در نظر گرفته شده برای خرید کالای ایرانی است و به ترتیب لوازم خانگی، پوشاک و نساجی، باتری ماشین، چینی و بلور بیشترین کالاهای خریداری شده در بخش‌های مختلف توسط دارندگان کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی بوده‌اند.

    طرح ناموفق کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی

    سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه طرح مذکور با استقبال روبرو نشده و موفق نبوده است، عنوان کرد: اگر باز هم قرار باشد تمدید صدور کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی همانند طرح و گستره توزیع فعلی ادامه یابد باز هم با شکست مواجه خواهد شد؛ بنابراین انتظار داریم که در طرح مربوطه تغییراتی ایجاد شود تا بتوانیم با استقبال متقاضیان همراه باشیم.

    وی با بیان اینکه 10 روز تا پایان زمان صدور کارت‌ اعتباری خرید کالای ایرانی باقی مانده است، خاطر نشان کرد: اخیرا مذاکراتی با بانک مرکزی انجام شده تا بتوانیم زمان صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی را تمدید کنیم. اگر قصد داریم در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید ملی حرکت کنیم، طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی به دلیل تزریق مستقیم پول از خریدار به تولیدکننده می‌تواند یکی از راه‌کارهای بسیار مثبت مدنظر قرار گیرد.

    غزنوی ادامه داد: تاکید داریم که بسته اولیه در نظر گرفته شده در طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی پس از آذرماه در دستور کار قرار گیرد و با افزایش گستره توزیع همراه باشد، چرا که در غیر این صورت باز هم ادامه طرح با مشکل روبرو خواهد بود.

    همچنین طبق گفته مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی از سال گذشته بر اساس سیاست اعتباری بانک مرکزی در بسته تسریع رونق اقتصادی به اجرا درآمد و حدود 4200 میلیارد تومان از منابع این بانک خاصه برای خرید کالای ایرانی اختصاص یافت که تا کنون 102 هزار کارت اعتباری خرید کالای ایرانی توسط سه بانک برای مشمولان صادر شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو