عصر بازار

نشست مهم فدرال رزرو این هفته برگزار می‌شود;

امید به بهبود فلز بیمار

عصر اعتبار- با آنکه احتمال تایید افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در هفته جاری بسیار بالا است، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، امید به رشد بهای طلا را نشان می‌دهد.

امید به بهبود فلز بیمار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو این هفته آخرین نشست خود در سال 2016 میلادی را برگزار می‌کند و انتظار می‌رود انقباض بیشتر پولی را تصویب کند، امری که قاعدتا به نفع دلار و به ضرر طلا است. با این همه، افت شدید ارزش فلز زرد در هفته‌های گذشته امید به جهش اصلاحی را در بازار فلزهای گرانبها تشدید کرده است. اونس طلا هفته گذشته که نخستین هفته کامل دسامبر بود، روی کف حدودا 10 ماهه 1160 دلار ایستاد، در حالی که در ماه نوامبر اوج 1304 دلاری را هم تجربه کرده بود. علاوه‌بر احتمال جهش اصلاحی قیمت‌ها، احتمال «پیش‌خور» شدن احتمال انقباض پولی در بازارها هم مطرح است؛ چراکه معامله‌گران طلا هفته‌ها است این احتمال را در معاملات خود در نظر گرفته‌اند.

    نظرسنجی‌های دوقلو

    در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 11 نفر معادل 58 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 5 نفر معادل 26 درصد، کاهش قیمت‌ها را در هفته جدید بازارهای جهانی که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود، پیش‌بینی کرده‌اند. 3 نفر معادل 16 درصد هم نظری خنثی داشته‌اند.در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو هم که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، 697 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 386 نفر معادل 55 درصد، افزایش و 208 نفر معادل 30 درصد، کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند. 96 نفر معادل 15 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    تحلیل‌های افزایشی

    آدریان دی، رئیس موسسه «آدریان دی است منجمنت» از کارشناسانی است که انتظار احیای قیمت طلا از فشار فروش نوامبر را دارد. در ماه نوامبر، طلا بر خلاف پیش‌بینی‌ها، پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با افت شدید روبه‌رو شد. دی می‌گوید: «تعدیل قیمت‌ها براساس جهش دلار در پی پیروزی ترامپ به پایان رسیده است، دست کم موقتا و طلا می‌تواند در انتظار جهش باشد. وقتی کار افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو تمام شود، طلا احتمالا به‌دلیل آسودگی خاطر معامله‌گران جهش خواهد کرد.»فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» هم پیش‌بینی می‌کند که طلا بعد از کنار رفتن نشست فدرال رزرو از کانون توجه‌ها، توان رشد را خواهد داشت. علاوه‌بر این او به خرید بالقوه‌ای اشاره می‌کند که از سوی بازار کشورهای اسلامی به جریان خواهد افتاد. دوشنبه هفته گذشته، «سازمان حسابداری و حسابرسی موسسات مالی اسلامی» سرمایه‌گذاری در طلا را شرعی دانست. فلین با اشاره به این خبر می‌گوید: «طلا می‌تواند جهش کند چون به سختی زمین خورده بود.»

    باب هابرکورن، دلال ارشد کالا در موسسه «آر جی او فیوچرز» نیز انتظار رشد قیمت‌های طلا را دارد با این فرض که فدرال رزرو در سال 2017 انقباض شدید پولی را پیگیری نخواهد کرد. او می‌گوید که احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در نشست دسامبر پیش‌تر اثر خود را بر قیمت‌ها گذاشته و حالا معامله‌گران بیشتر بر سیاست پولی سال آینده متمرکز هستند.‌ هابرکورن می‌گوید انتظار رشد نرخ‌های بهره را دارد، اما بعد فدرال رزرو به لحن «بگذارید ببینیم چه می‌شود» خواهد رسید.کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» انتظار رشد قیمت اونس تا مرز 1185 دلار را دارد: «تقویت دلار و رشد نرخ‌های بهره همچنان بر طلا فشار وارد می‌کند و اگر نیمه خالی لیوان را ببینیم باید تعجب کنیم که طلا چرا به زیر قیمت 1150 دلار نرفته است. با این همه، رشد 25/ 0 درصدی نرخ بهره وجوه فدرال می‌تواند اونس را به محدوده 1180 دلار ببرد.»

    تحلیل‌های کاهشی

    اما رالف پرستون، مدیر «هریتیج وست فایننشال» انتظار افت قیمت طلا در روزهای آینده را دارد با این تفسیر که «طلا روی مرز تلوتلو می‌خورد.»ریچارد بیکر، دبیر «اروکا ماینر ریپورت» می‌گوید طلا این هفته با چالش‌های بیشتری روبه‌رو است، چراکه انتظار می‌رود کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، نرخ‌های بهره را افزایش دهد. او می‌گوید: «رشد نرخ‌های بهره در آمریکا، واگرایی سیاست‌های پولی را میان فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی عمده افزایش می‌دهد، امری که دلار را بیش از پیش تقویت و طلا را تضعیف می‌کند.» بیکر می‌افزاید: «طلا همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. با این حال، نشانه‌های رشد تورم در آمریکا و افزایش تقاضای فیزیکی فلز زرد در چین می‌تواند امیدبخش باشد. مساله کلیدی، فعل و انفعال میان نرخ‌های بهره و انتظارات تورمی است.» چالی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در «لاساله فیوچرز» از کسانی است که خنثی است. او روند طلا را در هفته پیش‌رو بیش از هر چیزی متاثر از روند دلار می‌داند. او می‌گوید: «دلار باید جایی متوقف شود، اما هنوز نشده است.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی