عصر بازار

عربستان دیر یا زود ورشکست می‌شود

عصر اعتبار- عربستان در حال تداوم جنگ نیابتی در خاورمیانه است و این جنگ نه به خاطر نفت یا فرهنگ عربستان بلکه به خاطر پول این کشور طی سال‌های گذشته ادامه داشته است اما شرایط به گونه‌ای است که جیب عربستان در حال خالی شدن است و دیر یا زود این کشور ورشکسته خواهد شد.

عربستان دیر یا زود ورشکست می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، اینکه عربستان در کنار ترویج نوع خاصی از اسلام که مدنظر خودش در جهان است و در حال اجرای جنگ نیابتی در منطقه است حقیقت واضحی است، اما همه اینها برای نفت و یا سنت‌های این کشور نیست بلکه عربستان تا زمانی می‌تواند به این سیاست ادامه دهد که بتواند هزینه آن را پرداخت کرده و پول خرج کند.

    گاردین از زبان دولت انگلیس می‌نویسد ما زمانی با شاه ایران رابطه داشتیم و تا چند هفته قبل از فرار وی، به این کشور سلاح صادر می‌کردیم، پس از فروپاشی نظام شاهنشاهی، غرب به ثباتی که عربستان می‌توانست در منطقه ایجاد کند احساس نیاز کرد اما در حال حاضر به سادگی می‌توان پیش‌بینی کرد که این مسأله احتمالاً به زودی پایان خواهد یافت و شرایط در منطقه برای منافع غرب بسیار فاجعه‌بار خواهد شد.

    ریچارد ویلسون معتقد است پول عربستان در حال تمام شدن است و علیرغم تلاش‌ها برای جلوگیری از آن به نظر می‌رسد روند رو به ورشکستگی این کشور توقف‌ناپذیر است.

    کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و کاهش تقاضای نفت در منطقه باعث شده است که جریان ورود پول به عربستان کاهش یابد.

    در صورتی که همانند شاه ایران خاندان سعود سقوط کنند انقلاب‌های دینی در این منطقه برای به دست گرفتن قدرت و همچنین به دست آوردن حجم قابل توجهی از سلاح‌های این کشور برپا خواهد شد.

    جیم‌ مک‌کلاسکی از کارشناسان انگلیسی معتقد است وقتی که افراد شخصی دست به فروش سلاح در بازار بین‌المللی می‌زنند ما آن را قاچاق اسلحه می‌نامیم اما وقتی که این اقدام از سوی دولت انجام می‌شود به آن تلاش برای حفظ اشتغال یا کمک به هم‌پیمانان خود می‌گوییم.

    در حال حاضر انگلیس دومین صادرکننده سلاح در جهان محسوب می‌شود که بخش قابل توجهی از این صادرات به شعله‌ور شدن جنگ‌ در خاورمیانه منجر می‌شود.

    ما به کشورهایی سلاح می‌فروشیم که متهم به جنایات جنگی هستند و یا نام آنها در لیست کشورهای با سابقه نامطلوب در زمینه رعایت حقوق بشر وزارت امور خارجه قرار دارد.

    سال گذشته ما 1.7 میلیارد دلار به عربستان سلاح صادر کردیم و در حال حاضر قراردادی را به ارزش 9.2 میلیارد دلار برای تأمین سلاح مورد نیاز این کشور طی یک دهه آینده با عربستان بسته‌ایم.

    این کارشناس تأکید کرد مناطق شمالی یمن با هواپیماهای سعودی بمباران می‌شود. آیا این همان چیزی است که شهروندان انگلیسی می‌خواستند دولت آنها منابع و انرژی خود را صرف آن کند؟

    جین‌گوش کارشناس از منطقه بریستول انگلیس می‌گوید من شاهد آن هستم که میشل فالون، سیاست‌مدار محافظه‌کار انگلیس از حمله عربستان به یمن حمایت می‌کند و می‌گوید که این کشور حق دارد برای بازگرداندن دولت به یمن و شکست حوثی‌ها که به ادعای وی با القاعده ارتباط دارند به یمن حمله کند.

    کسی می‌تواند بگوید این چه فرقی با عملیات روسیه در سوریه دارد که در تلاش است که تا دولت رسمی را در این کشور حفظ کرده و داعش را از بین ببرد و این اقدام به شدت در انگلیس مورد انتقاد قرار گرفته است؟

    آیا کسی از اعمال این گونه سیاست‌های دوگانه خسته نشده است؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی