عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد:

وجود مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری خارجی

عصر اعتبار- به گفته معاون وزیر اقتصاد ایران طی چند سال اخیر تلاطم اقتصادی زیادی را پشت سر گذاشته که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها بود، اما با مدیریت دولت یازدهم توانستیم از این تلاطم اقتصادی، سالم خارج شویم و رشد اقتصادی خوبی را در کشور شاهد باشیم.

وجود مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاری خارجی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسین میرشجاعیان در همایش توانمندی‌های تولیدی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه که امروز (22 آذر) در کرمانشاه برگزار شد، از اقدامات اقتصادی که در دولت یازدهم انجام شده یاد کرد و افزود: در شرایطی که در سه سال پایانی دولت قبل نرخ تورم بالایی داشتیم، دولت یازدهم توانست در آبان امسال نرخ تورم را به 8.6 درصد برساند.

    وی افزود: همچنین بواسطه سرمایه‌گذاری و مدیریت خوبی که انجام شد، نرخ رشد اقتصادی کشور نیز در بهار امسال به 5.4 درصد رسید. در کنار همه این موارد پس از 37 سال تراز تجاری کشور مثبت شد و حجم صادرات غیرنفتی کشور از حجم واردات بیشتر شد.

    میرشجاعیان همچنین به افزایش استقبال به سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، در شش ماهه امسال میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته بر اساس تعداد جواز تاسیس صنعتی صادره در کشور 76 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 56 درصد رشد داشته است.

    معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری به نتیجه رسیده بر اساس پروانه‌های بهره‌برداری صادره در همین مدت نیز 12.6 هزار میلیارد تومان بوده که این عدد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 105 درصد بیشتر شده است.

    میرشجاعیان اقتصاد ایران را اقتصادی روبه رشد و با ثبات خواند و تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی سازمان‌های بین‌المللی ایران در سال‌های آینده رشد اقتصادی پنج درصد و حتی بیشتر و تورم کنترل شده‌ای در حد 10 درصد خواهد داشت که همه این موارد نشان می‌دهد فرصت سرمایه‌گذاری خوبی در کشور فراهم است.

    وی از تنوع صنعتی بالا در ایران هم یاد کرد و افزود: بر خلاف تصور عده‌ای که فقط بخش نفت و گاز را در کشور برای سرمایه‌گذاری جذاب می‌دانند، ایران در حوزه صنعت و خدمات هم پتانسیل و ارزش افزوده زیادی دارد.

    میرشجاعیان در ادامه از مزیت‌های سرمایه‌گذاری کشور سخن گفت و از جمعیت روبه رشد مصرف کننده و بازار خوب مصرف در ایران به عنوان یک مزیت یاد کرد که برای هر سرمایه‌گذاری جذاب است.

    وی خاطرنشان کرد: 56 درصد از خانوارهای ایرانی بر اساس برآورد قدرت خرید، دارای درآمد سالانه 20 هزار دلار هستند که این رقم دو برابر کشورهایی مانند چین و هند است و از بین کشورهای بریکس فقط روسیه با ایران برابری می‌کند.

    معاون وزیر اقتصاد یادآور شد : به علاوه ایران نرخ جمعیت شهرنشینی بالایی دارد و پیش‌بینی شده در 25 سال آینده، 50 درصد رشد اقتصادهای در حال ظهور، مربوط به شهرها باشد.

    وی از طبقه جوان و تحصیل کرده ایران نیز به عنوان دیگر پتانسیل کشور یاد کرد و ادامه داد: ایران دارای بالاترین نرخ مشارکت در مراکز دانشگاهی، حتی بالاتر از کشورهایی مانند انگلیس، فرانسه و آلمان است و حدود یک سوم از فارغ التحصیلان دانشگاهی ایران در رشته‌های مهندسی هستند که از این نظر جزو پنج کشور اول دنیا هستیم.

    میرشجاعیان همچنین از فرهنگ بالای سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ایران یاد کرد که حتی بر اساس آمار دیده بان جهانی کارآفرینی، کارآفرینان ایران از همتایان خود در کشورهایی مانند فرانسه جایگاه بالاتری دارند و همتراز با همتایان خود در ایالات متحده هستند. وجود برندهای معتبر داخلی در ایران گواهی بر این مدعا است.

    معاون وزیر اقتصاد همچنین از بهبود فضای کسب و کار در کشور هم خبر داد که در سال 2014 بین 189 کشور دنیا رتبه 152 را داشتیم و سال بعد از آن رتبه 130 و در سال بعد رتبه 120 را کسب کردیم.

    به گفته این مسئول، بهبود فضای کسب و کار ناشی از ارتقاء خدمات الکترونیکی دولت و کاهش روند صدور مجوزها است.

    وی با بیان اینکه در ایران مشوق‌های سرمایه‌گذاری خوبی خصوصا برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده، تصریح کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز به وظایف خود برای حمایت از سرمایه‌گذاران عمل می‌کند که امیدواریم با همه این موارد شاهد افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشور باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی