عصر بازار

دستاوردهای توافقات جدید بانکی و صنعتی بین ایران و سویس و سوئد

عصر اعتبار- رئیس دفتر رئیس جمهوری در یک برنامه تلویزیونی به تشریح دستاوردهای تیم دیپلماسی اقتصادی کشور در سفر اخیر به اروپا پرداخت.

دستاوردهای توافقات جدید بانکی و صنعتی بین ایران و سویس و سوئد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد نهاوندیان در این برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه مقدمه سفر به سوئیس از حضور دکتر روحانی در سفر به نیویورک به وجود آمد گفت: در نیویورک، رئیس جمهور سوئیس دیداری با رئیس جمهور کشورمان داشت و پس از آن به ایران سفر کرد. او پیشنهاد کرد برای گسترش همکاری ها، سفری به سوئیس داشته باشم و با بانکها گفتگو کنم. این سفر برای متقاعد کردن بانکها به روابط بیشتر با کشورمان انجام شد. بعد از ملاقات با رئیس جمهور، مسئولان بانکها، به محل اقامت سفیر ما در سوئیس آمدند و جزئیات کار بانکی و موارد عمومی مطرح شد. خوب است بدانیم در 11 ماه پس از اجرایی شدن برجام و حتی قبل از آن، در توافق موقت هسته ای، همکاری خوبی با سوئیس داشته و 8 میلیارد دلار عملیات بانکی با این کشور داشتیم. با توجه به جایگاه سوئیس به عنوان یک مرکز بانکی بین المللی، کارها باید به سمت فاینانس پروژه ها سمت و سو یابد. باید بیشترین ثمر را از موضوع اقتصاد در بحث برجام به دست بیاوریم.

    او گفت: ما سرمایه های گسترده و عظیمی را در نظر داریم و می خواهیم با استفاده از اقتصاد مقاومتی، داده های داخلی ما حداکثر باشد. این نیاز به فاینانس دارد. در دنیا هزاران میلیارد دلار سرمایه وجود دارد. خصوصا صندوقهای تامین اجتماعی و بازنشستگی دنبال موقعیت سرمایه گذاری می گردند. در اقتصادهای پردرآمد امروز جهان، نرخ بهره پایین بوده و گاهی منفی است. گاهی نرخ هزینه تامین سود بسیار پایین است. آنها زمینه پررغبتی برای حضور در ایران دارند. ایران یک فرصت دو تریلیون دلاری مطمئن دارد و رشد آن پایدار است. در اقتصادهای دیگر مشکل در بازده واقعی وجود دارد. هم آنها قصد همکاری دارند و هم ما. ولی طبعا اقناع متقابلی لازم است. برجام رفع مانع کرده ولی برای جوش خوردن معامله و توافق، مذاکره جدی نزدیک می خواهد. برای همین ما با بانکداران سوئیس گفتگو کردیم.

    آمریکا همه را ترسانده بود

    نهاوندیان با اشاره به اینکه مشکل گذشته ما تحریم بود، گفت: خیلی ها می خواستند کار کنند ولی به دلیل تحریمهای آمریکا، اروپا و شورای امنیت نمی توانستند با ما همکاری کنند. این مانع برداشته شده ولی بانکهای سوئیسی سابقه 15 ساله جریمه توسط آمریکا را دارند. از قدیم معروف بوده بانکهای سوئیس جزیره امن هستند. از 15 سال پیش انواع مقررات و جریمه های سنگین روی بانکهای سوئیس به خصوص دو بانک بزرگش اعمال شده. آنها می گویند 110 بانک سوئیس درگیر سیاست ارعاب و تهدید آمریکا شده اند. در کنار این مقررات که اصل آن، بحث فرار مالیاتی از دولت آمریکا بوده، حتی یک مدیرعامل بانک را در ایتالیا دستگیر کردند و به آمریکا بردند. در مورد تحریمها هم سیاست ارعاب و تهدید، بانکهای سوئیسی را خیلی محتاط کرده بود. در گفتگوی اخیر فرصتی شد تا برجام تشریح شود. تبیین این که نه تنها شرکتها و بانکهای آمریکا حتی وابستگان آنها هم می توانند بر اساس برجام با ایران کار کنند. تبیین این مطالب مفید بود. علاوه بر این، راهکار مشخصی پیشنهاد شد.

    بانکهای ما از فناوری و علم روز عقبند

    رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه بانکهای ما از تحریم ضربه خورده اند، توضیح داد: در به‌روز بودن صنعت بانکداری در مبادلات جهانی عقبند. مسایل داخلی مالی از جمله بدهی های غیرجاری و ارزیابی دارند. ما پیشنهاد مشخصی به سوئیسی ها دادیم. گفتیم بانکهای ما علاقمندند در سوئیس شعبه بزنند. شما با شعب بانکی ما در سویس که مشکل ندارید. مسئولان بانکی ما از جمله معاون ارزی بانک مرکزی ما حضور داشتند. برخی از شعب بانکی ما در اروپا هستند که عرضه عمومی با مسئولیت محدود دارند. آنها تمام استانداردهای بانکی اروپایی مانند FATF و بازل 2و 3 را دارند. آنها گفتند ما با این بانکها هیچ مشکلی نداریم.

    وی توضیح داد: از این پیشنهاد ایران خیلی استقبال شد و گفتند ما این مسئله را در هیات مدیره های خود به زودی مطرح می کنیم. مقامات سوئیس هم گفتند با نظر مساعد، این پیشنهاد قابل عمل را دنبال می کنیم. این پیشنهاد برای بانکهای ما هم راه میانبر بود. در کنار این هم پیشنهاد شد درباره مسایل بین بانکها که سئوالاتی وجود دارد، در جلسات سیاسی بحث نشود، بلکه رابطه نزدیک از طریق گروه کاری بین سیستم بانکی ایران و سوئیس ایجاد شود. از این پیشنهاد هم خیلی استقبال شد و بانک مرکزی اعلام آمادگی کرد تا بشود سرعت تغییر شرایط و مناسبات بانکی را بالا ببریم. گاهی دیده می شود این تصور وجود دارد که حالا که برجام تصویب شده، به محض اعلام برجام باید همه مشکلات به جای مانده از تحریم حل شود. اینطور نیست. تحریم یک تصمیم سیاسی بود با آثار و تبعات اقتصادی و اداری. این حصار فرو ریخت ولی درباره آثار و تبعات آن در هر حوزه ای باید مذاکره شود. مثلا در بحث صنعت هواپیمایی که خبرش منعکس شد، تحریم 37 ساله هواپیمایی در برجام شکسته شد. با وجودی که ربطی به بحث هسته ای نداشت. ولی این که باید با فروشندگان مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم یک پروسه اقتصادی است. این که به نتیجه برسد یک توفیق فنی و اقتصادی است.

    آمریکا همچنان متجاوز است

    او همچنین درباره خوی تجاوزگری و رویکرد خصمانه آمریکا شرح داد: برجام؛ مذاکره با آمریکا برای حل مسایل ایران و آمریکا هرگز نبوده. ایران هنوز تصمیم برای مذاکره و روابط دوجانبه ندارد. آمریکا خیلی گامها باید بردارد تا مسئولان ایرانی مطمئن شوند رفتارهای ظالمانه آمریکا تمام شده. این موضوع برجام نیست. برجام مذاکره چندجانبه بین المللی بود تا ثابت شود همه ادعاها درباره جنبه نظامی برنامه هسته ای ایران دروغ بوده. بر این اساس تحریمهای وضع شده، پایگاهی نداشت. آمریکا طبعا باید متعهد به برجام باشد. مقامات سیاسی ما مرتبا در مذاکرات باید این نکته را گوشزد کنند. تصمیم اخیر کنگره با واکنش نظام ما مواجه شده و اگر غلط کنند و بخواهند این تصمیم را اجرایی کنند ما اعلام نقض برجام می کنیم.

    وی به لزوم کار اقتصادی اشاره کرد و گفت: در دنیا کشورها و شرکتهای بی شماری دنبال کار کردن با ایران هستند. باید گام برداریم تا آنها متقاعد شوند کار اقتصادی با ایران هیچ مانعی ندارد. در دوره تحریم هر جا مسئولان اقتصادی ایران می خواستند گامی بردارند، کسانی از معاونت خزانه داری آمریکا سفر می کردند و به تهدید و ارعاب می پرداختند. مقام معظم رهبری همان موقع فرمودند تیم قوی داشته باشید و بافته های آنها را رشته کنید. در کنار دیپلماسی سیاسی مان باید یک دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم. این هم فقط کار دولت نیست، هر کارآفرین، مدیر اقتصادی و رسانه ای ما وظیفه دارد چهره سودآور اقتصاد ایران را برای جهانیان ترسیم کرده و آنها را قانع کند که آینده همکاری با ایران روشن است.

    او اقدامات ایران را برای مهار شیطنتهای آمریکا اینطور عنوان کرد: در شرایطی که بدخواهان ایران در آمریکا و صهیونیستها، با تصویب قانون در کنگره می خواهند فضای خوب و مثبت اقتصادی ایران را مخدوش نشان دهند، 3-4 هیات از ایران به جاهای مختلف دنیا از هند و چین و سوئد و سوئیس و چک رفتند تا چهره واقعی اقتصاد ایران را نشان دهند.

    نهاوندیان به بخش دیگری از نگرانی های اروپا از انتخاب ترامپ اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها نگرانی های جدی ای از انتخابات آمریکا دارند. نگرانی اول آنها امنیتی است. بحثهایی که درباره ناتو و مسئولیتهای سنتی آمریکا درباره امنیت اروپا شده، نگرانی های جدی را به دنبال دارد. بازارهای جهانی تحت الشعاع این موضوع است. برای چین و اروپا خیلی مهم است. اگر این تصویر درست باشد که این آغاز جریان راست افراطی در آمریکاست، آثار نگران کننده در سایر کشورها هم دارد. مسئله ایران برای اروپایی ها یک فرصت بوده. الان انگیزه شان برای همکاری با ایران بیشتر است. ولی ما باید شرایط مساعد موجود را هر چه سریعتر به قرارداد و توافق تبدیل کنیم تا این قراردادها فاصله اروپا را با تصمیمات ضدایرانی آمریکا بیشتر کند. یکی از دستاوردهای مهم برجام این بود که همگرایی دروغین که با نقشه صهیونیستها و اجرای آمریکایی ها در شورای امنیت رقم خورده بود، شکست. احتمال اینکه در آینده اروپا با آمریکا همراهی کند، بسیار کمتر از گذشته است که برای دیپلماسی اقتصادی ما فرصت مهمی است.

    سوئد سود همکاری هایش در زمان تحریم را می برد

    وی در خصوص همکاری صنعتی با کشور سوئد هم گفت: در دوره تحریم، سوئد برخی همکاریها و سرمایه گذاریها به خصوص در خودروسازی را قطع نکرد. خودشان هم گفتند ثمر استقامت را می بریم و میزان سفارشاتی که تولیدش در ایران انجام می شود دو برابر شده. یعنی حفظ بازار ایران به گسترش در بازار منطقه منجر شده. مثلا در اتوبوس سازی اسکانیا در ایران سرمایه گذاری کرده و حالا در کامیون سازی هم وارد شده. سوئد کار بانکی اش را هم با وجود تحریمهای شدید همچنان ادامه داده. به علاوه اینکه در صنایع دیگر مانند صنعت دارو، نرم افزار، دانش بنیان، زمینه های قبلی را به صورت گسترده تر دنبال می کنند.

    رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هیات ایرانی در استکهلم دو جلسه با صنعتگران سوئدی داشته، توضیح داد: یکی عمومی از سوی اتاق استکهلم بود. یکی هم 10 شرکت اصلی سوئد که 70 درصد اقتصاد این کشور را داشتند مانند ولوو، هرمس، اسکانیا، بانکها و مانند آن، ابراز تمایل داشتند با ایران همکاری گسترده تری داشته باشند. کار با ایران یعنی مشارکت، گسترش بازار صادرات و انتقال تکنولوژی. البته باز به مشکلات بانکی اشاره می کردند. الان کار بانکی بین شرکای سوئد و ایران برقرار است. صحبت از گسترش کار بانکی بود. پیشنهاد سوئیس را آنجا هم تکرار کردیم که بانکهای ما شعبه در آنجا بزنند. بانکی مرکزی هم در چند کشور اروپایی حسابهایی را باز کرده. در سوئد هم قرار شد کارهای آن انجام شود.

    او با اشاره به اینکه ظرف هفته های آینده باید این امور صورت گیرد، گفت: همچنین صندوق بیمه صادرات سوئد تصمیم گرفته که برای کار با ایران پوشش بدون سقف در نظر بگیرد. کمتر کشوری این کار را می کند. آنها می گویند هر قدر سرمایه گذاری در ایران شود، ما پوشش بیمه صادراتی می کنیم که حرکت بسیار مشوقی است.

    دغدغه اول دولت، اشتغال جوانان است

    این استاد اقتصادی درباره دغدغه اشتغال جوانان در دولت گفت: دغدغه نخست دولت و ریاست جمهور اشتغال است. سرمایه اصلی کشور جوانان هستند. دغدغه بسیاری از خانواده های ایرانی که بچه هایشان را بزرگ کرده‌اند و به دانشگاه فرستاده‌اند، شغل جوانان است. متاسفانه بازار کار نتوانسته به اندازه عرضه، تقاضا ایجاد کند. فرق است بین یک واقعیت اقتصادی با احساس آن واقعیت. چون در احساس آن واقعیت معمولا داوری بر اساس مقایسه است ولی برای تحلیلگر و برنامه ریز، توجه به هر دوی واقعیت و احساس واقعیت باید باشد. در واقعیت بازار کار، آمارها نشان می دهد حقیقتا در 3 سال گذشته به طور متوسط بالای 700 هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده. ولی این به معنی کاهش نرخ بیکاری نیست. به سبب اینکه ورودی های بازار کار رشد بیشتری از شاغلان جدید داشتند. هم عرضه نیروی کار رشد کرده و هم تقاضای نیروی کار. البته عرضه نیروی کار بیشتر بوده که یعنی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو