عصر بازار

حمایت گروه D۸ از مبادلات تجاری کشورهای عضو با ارزهای ملی به جای دلار

عصر اعتبار- دبیرکل ایرانی گروه D۸ استفاده کشورهای عضو این گروه از ارزهای ملی در مبادلات تجاری را مطرح کرد.

حمایت گروه D۸ از مبادلات تجاری کشورهای عضو با ارزهای ملی به جای دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، سید علی محمد موسوی دبیرکل گروه D8 شامل 8 کشور در حال توسعه از اظهارات اخیر اردوغان برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری دو جانبه حمایت کرد.

    موسوی تأکید کرد: طی سال گذشته ارزش دلار روندی افزایشی را در پیش گرفته است و در صورتی که این نمودار به روند کنونی خود ادامه دهد تاثیر منفی بر نظام اقتصادی و مالی کشورهای عضو گروه D8 خواهد گذاشت.

    وی تاکید کرد: استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری بین کشورهای عضو این گروه تاثیر منفی نوسانات ارزش دلار را به کمترین میزان کاهش خواهد داد.

    وی همچنین از استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه که برای نخستین بار در سفر 2015 از سوی اردوغان مطرح شد و همچنان در مرحله بررسی قرار دارد حمایت کرد.

    موسوی با اشاره به پیش‌بینی‌ها نسبت به افزایش حجم مبادلات تجاری دو جانبه بین ایران و ترکیه گفت: این دو کشور می‌توانند در این زمینه پیشتاز بوده و اجرای این اقدام در نهایت به نفع کشورهای عضو D8 خواهد بود.

    موسوی ابراز امیدواری کرد که اردوغان در نهمین نشست گروه D8 که قرار است سال آینده در ترکیه برگزار شود پیشنهاد استفاده کشورهای عضو D8 از ارزهای ملی خود در مبادلات تجاری را مطرح کند.

    در سال 1999، 8 کشور بزرگ مسلمان با سطوح توسعه نزدیک به هم شامل ایران، ترکیه، بنگلادش، مصر، پاکستان، اندونزی، مالزی و نیجریه سازمان گروه D8 را راه‌اندازی کردند.

    هدف از تشکیل این سازمان بهبود جایگاه کشورهای عضو آن در اقتصاد جهانی است و قصد دارد فرصت‌های جدیدی را در کنار افزایش تأثیر بین‌المللی اعضای خود برای آنها در زمینه فعالیت‌های تجاری فراهم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی