عصر بازار

در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی عنوان شد

امضای دو سند مهم روابط بانکی میان ایران و روسیه

عصر اعتبار- وزیر ارتباطات کشور از برنامه‌ریزی برای افزایش ۸۰ درصدی حجم روابط اقتصادی ایران و روسیه خبر داد.

امضای دو سند مهم روابط بانکی میان ایران و روسیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه امروز در وزارت ارتباطات و به ریاست محمود واعظی برگزار شد.

    وزیر ارتباطات و رییس کمیسیون اقتصادی دو کشور در این اجلاس عنوان کرد: با توجه به تصمیماتی که دو رییس جمهور از گذشته گرفته‌اند از نظر کمی و کیفی روابط دو کشور در حال افزایش قابل توجه قرار دارد.

    واعظی با بیان این‌که در قالب این اجلاس بیش از 300 شرکت روسی با طرف خود در ایران مذاکره داشته‌اند، اظهار کرد: روابط دو کشور در ابعاد مختلف در حال گسترش است و برای آن رسیدن به سقف 10 میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.

    وی با بیان این‌که طی روزهای گذشته حدود 2.5 میلیارد دلار از این هدف‌گذاری در قالب برخی پروژه‌های مربوط به راه‌اندازی چهار نیروگاه در خوزستان و برقی‌کردن راه‌آهن گرمسار – اینچه‌برون مربوط می‌شود، گفت: در حوزه همکاری‌های نفت و گاز نیز دو سند بسیار مهم به امضاء رسیده است.

    رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه همچنین اظهار کرد: در حوزه ماهواره سنجش از راه دور نیز قراردادهایی به امضاء رسیده و در بحث صنعت سند نقشه راه پنج ساله صنعت و معدن برای دو کشور تبیین شده است.

    واعظی همچنین از پیگیری‌های دو کشور برای افزایش روابط استانی خبر داد و گفت: از دیگر امور مهمی که در این کمیسیون‌ها پیگیری شده، آن است که با حمایت روسیه با اتحادیه گروه آسیا مذاکراتی برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد انجام دهیم که قطعا با امضای این موافقت‌نامه تحولی جدی برای گسترش روابط دو کشور ایجاد خواهد شد.

    وی همچنین از امضای دو سند مهم روابط بانکی میان دو کشور خبر داد و حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیرو، گردشگری و سرمایه‌گذاری مشترک را از دیگر مواردی دانست که طی این مدت مورد توجه قرار گرفته است.

    وزیر ارتباطات کشور همچنین به همکاری‌های بانکی مشترک میان دو کشور و تخصیص پنج میلیارد دلار ارز دو کشور اشاره کرد و گفت: در خصوص اعتبار دولتی پنج میلیارد دلاری نیز مذاکرات بسیار خوبی صورت گرفته و دو قراردادی که امروز به امضاء رسید با ارزشی حدود 2.5 میلیارد دلار به همین بخش مربوط می‌شود. همچنین در خصوص همکاری‌های بانکی نیز به عنوان نمونه امروز بانک‌های پارسیان و پاسارگاد دو سند را با بانک‌های روسی به امضاء رساندند.

    نواک، مسوول کمیسیون اقتصادی روسیه نیز در قالب صحبتی روابط دو کشور را دارای پیشرفتی بسیار خوب دانست و ادامه داد: البته قطعا تاکنون نتوانسته‌ایم از پتانسیل‌هایی که در حوزه روابط دو کشور وجود دارد به‌طور کامل استفاده کنیم.

    وی همچنین به مذاکراتی که برای ساخت چهار واحد نیروگاه برق حرارتی در ایران و همچنین برقی‌ کردن راه‌آهن صورت گرفته اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر در حوزه نفت و گاز نیز شرکت گازپروم قراردادهایی برای توسعه میادین نفتی ایران به امضاء رسانده و امیدواریم در آینده شرکت‌های روس برای حضور در میادین خاص موفق به عقد قرارداد شوند.

    مسوول کمیسیون اقتصادی روسیه همچنین یادآور شد: در قالب این اجلاس بیش از 70 حوزه مشترک میان دو کشور تعریف شده و برنامه‌های متعددی از همکاری اتمی تا همکاری در حوزه‌های حمل‌ونقل و بنادر خزر دیده شده است.

    نواک در عین حال کشاورزی را از دیگر موضوعات مورد توجه دو کشور برشمرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی