عصر بازار

نوبخت در نشست هفتگی با خبرنگاران:

افزایش قیمت دلار فصلی است

عصر اعتبار- سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از اختصاص هزار میلیارد تومان از سوی دولت برای ارزان‌تر شدن مسکن مهر خبر داد.

افزایش قیمت دلار فصلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با ارائه گزارشی از وضعیت بودجه‌های اختصاص یافته به طرح‌های عمرانی از سوی دولت، اظهار داشت: تاکنون اعتبار 23 هزار میلیارد تومانی به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده است.

    وی افزود: هدف‌گیری دولت در این زمینه تا پایان سال جاری اختصاص 37 هزار میلیارد تومان بوده که تاکنون 23 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. هدف دولت این است که بیش از 40 هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شود که امیدوارم به این هدف دست یابیم.

    سخنگوی دولت یادآور شد: تصمیم داشتیم به منظور کاهش آلایندگی 90 هزار تاکسی فرسوده را از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج کنیم که تا این لحظه 34 هزار تاکسی فرسوده امحا شده و خودروهای جدید جایگزین آنها شده، با این وجود آلودگی هنوز وجود دارد، لذا تصمیم گرفتیم آلودگی را از دو محل تقلیل دهیم؛ یکی اینکه خودروها را گازسوز یا برقی‌ کنیم. در زمینه ریزگردها نیز در بودجه سال 96  به عنوان یک اولویت بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است.

    نوبخت در زمینه اقدامات دولت در زمینه مسکن مهر گفت: امسال 1000 میلیارد تومان برای ارزان‌تر تمام شدن مسکن مهر اختصاص دادیم.

    وی درباره سفرهای استانی رئیس‌جمهور نیز افزود: سفرهای استانی رئیس‌جمهور و هیئت دولت تمام شده، اما دولت در تهران دو سفر داشته و سفر دیگر احتمالا مربوط به خود استان تهران باشد.

    سخنگوی دولت به بخش‌های مختلف بودجه سال 96 اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده 5/73 هزار میلیارد تومان به بخش رفاه اجتماعی، 8/55 هزار میلیارد تومان به آموزش و پژوهش، بیش از 51 هزار میلیارد تومان برای امور دفاعی و 3/48 میلیارد تومان برای امور سلامت اختصاص داده شده است.

    وی با اشاره به بودجه دفاعی کشور دربودجه سال 96 گفت: کسانی که مدعی‌اند دولت همه چیز را به مذاکره پیوند می‌زند و اهمیتی به بخش دفاعی نمی‌‌دهد، بودجه دفاعی کشور را ملاحظه کنند. انشاءالله همان‌طور که رئیس‌جمهور فرمودند خداوند به آنها انصاف عطا کند.

    نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بدهی بابک زنجانی پرداخت شده یا پولی به دولت به عنوان بدهی داده شده است؟ گفت: به دنبال طلب دولت از بابک زنجانی هستیم و همه مستندات را به قوه قضائیه فرستاده و دستگاه قضا هم پیگیر است. در جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، آقای اژه‌ای گزارشی در این‌ باره ارائه  دادند که ما منتظر نتیجه نهایی از سوی قوه قضائیه هستیم.

    وی افزود: تاکنون چیزی تحت عنوان پول از بابک زنجانی به دولت نرسیده است.

    نوبخت درباره اظهارات ضدایرانی ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نیز گفت: اظهارات وی که از آن سمت دنیا بیاید و درباره خلیج فارس صحبت کند، باعث ناامنی می‌شود. جمهوری اسلامی ایران باعث امنیت منطقه است و مسئولان کشوری نسبت به این اظهارات واکنش نشان داده‌اند و اقدامات متناسب نیز صورت می‌گیرد.

    سخنگوی دولت درباره طرح در دست مجلس برای کاهش مناسبات با انگللیس به دلیل اظهارات نخست‌وزیر این کشور ابراز بی‌اطلاعی کرد.

    وی در بخش دیگری از نشست‌خبری با اشاره به اینکه گفته شده دولت به دنبال کسب درآمد از افزایش قیمت دلار بوده، گفت: ارز مبادله‌ای بیش از 3 هزار و 300 تومان نیست و به نفع دولت هم نیست نرخ دلار بالا باشد. ما حتی حاضر شدیم برخی از بدهی‌های‌مان را از بازار سرمایه‌ای با سود 22 درصد تامین کنیم، اما موافق افزایش قیمت دلار نبودیم. این افزایش قیمت فصلی بوده و بانک مرکزی نیز باید این بازار را مدیریت کند تا قیمت شناور را به صورت مدیریت شده در اقتصاد کشور داشته باشیم.

    نوبخت خاطرنشان کرد: حذف 3 صفر از واحد پول در حال مطالعه است، اما فعلا همان حذف یک صفر را به مجلس فرستادیم.

    سخنگوی دولت درباره احتمال استیضاح وزیر راه به دلیل حادثه قطار گفت: اینکه این موضوع (تصادف قطار) را به عدم کفایت آقای آخوندی ربط دهیم، فکر می‌کنم باید منصفانه‌تر  شود؛ ایشان مدیری , وظیفه‌شناس، لایق و با تجربه هستند و می‌توانند خدماتی به مردم ارائه دهند.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت از آقای نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس به دلیل اظهارتش شکایت کرده؟ گفت: خیر، هیچ شکایتی از وی توسط دولت صورت نگرفته است.

    نوبخت درباره شکایت از آقای عباسی به دلیل هجمه‌هایش به دولت؟ گفت: نمی‌دانم شکایتی شده یا نه، اما دادستان هر شهری می‌تواند به عنوان مدعی‌العموم نسبت به هتاکی‌ها ورود کند. کاش در بعضی هتاکی‌ها ادب رعایت می‌شد. ایشان مدت‌هاست در همه زمینه‌ها اظهارات عمیقانه و فیلسوفانه داشته و مدت‌هاست علیه دولت هجمه می‌کند.

    ------------------------------------------------------------------------------------------

    به گزارش تسنیم، مشروح کامل سخنان امروز سخنگوی دولت در نشست خبری به شرح زیر است:

    محمدباقر نوبخت در ابتدای سخنانش درباره اقدامات دولت در زمینه اشتغال زایی توضیح داد و گفت: از ابتدای امسال برای افزایش تولید و رشد اقتصادی و اشتغال دو برنامه را دنبال می کردیم، یک بخش درباره فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه فعال بخش خصوصی بود که 7 هزار و 500 واحد با اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات هدفگذاری شده بود. بر اساس آخرین گزارش 18 هزار و 380 واحد تولیدی از 12 هزار و 635 میلیارد تومان طی 8 ماه گذشته برخوردار شدند.

    وی افزود: به طرحهای عمرانی که متعلق به دولت است، 23 هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است. هدفگیری ما تا پایان سال 37هزار میلیارد تومان است و سعی داریم این اعتبارات را تا پایان امسال به بیش از 40 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم تا حرکتی به اقتصاد و تولید بدهیم.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اقدامات دولت برای مقابله با آلودگی هوا هم گفت: تصمیم داریم 90 هزار تاکسی فرسوده را با تاکسی های نو، جایگزین کنیم تا مشکل آلایندگی خودروها کم شود. تا این تاریخ 34 هزار و 955 دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی شده اند. همچنین خودروها و موتورسیکلتها را هیبریدی و برقی می‌کنیم. در این راستا 10 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

    او در توضیح اقدامات دولت برای کاهش ترافیک در شهرها گفت: دولت در تلاش است تا در توسعه قطارهای شهری همکاری کند. دولت در جاهای مختلف برای مترو پولهای متنوعی داده است. برای بازپرداخت مطالبات شهرداری ها هم 2500 میلیارد تومان با اولویت شهرهای کوچک مصوبه داشتیم.

    نوبخت درباره تصویب خرید 1300 تومانی گندم از سوی شورای اقتصاد گفت: این رقم بار سنگینی به بودجه تحمیل می کند که بعضا در توان دولت نیست. سال 95 این نرخ 1270 تومان بوده و الان به این رقم رسیده است. در سال 91 این مبلغ حدود 400 تومان بوده. لذا عدد 1300 تومان نرخ مناسبی است.

    نرخ تمام شده مسکن مهر ارزان می شود

    وی سپس به بیان آخرین مصوبات دولت پرداخت و گفت: 1000 میلیارد تومان برای کمک به تاسیسات و تجهیزات مسکن مهر اختصاص یافت. این رقم از ارقام اختصاص یافته به تاسیسات زیربنایی متفاوت است و قصد داریم قیمت تمام شده مسکن مهر کاهش یابد. بیش از 800 میلیارد تومان از این بودجه برای کمک به وزارت نیرو اختصاص می یابد تا بودجه تاسیساتی که اشخاص باید تهیه می کردند، تامین شود. همچنین پرداخت 2500 میلیارد تومان به شهرداریها جهت تادیه مطالبات آنها به تصویب هیات دولت رسید. البته اولویت این پرداخت، شهرهای کوچک است.

    راه آهن قزوین - رشت هم به بهره برداری می‌رسد

    نوبخت درباره سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت گفت: این سفرها تمام شده و به همه استانها سفر کردیم. در تهران هم تاکنون دو مورد سفر داشتیم و سفر آخر هم مربوط به شهرستانهای استان تهران است. البته شخصا عموما در پایان هفته در استانها حضور دارم تا عمدتا بازدید عملی و عینی از پیشرفت طرحهای عمرانی داشته باشم. هفته گذشته هم با قطار از سمت ساوه و همدان به غرب کشور سفر کردم. خط آهن تهران- همدان- سنندج در پیوستهای بودجه دیده شده است. همچنین در آذربایجان شرقی از میانه به سمت بستان آباد و تبریز ریل گذاری شده و بخش بعدی طرح، تکمیل راه آهن از مراغه به ارومیه است. انشالله تا پایان دوره دولت یازدهم، راه آهن قزوین - رشت هم به بهره برداری برسد.

    بررسی برنامه ششم در کمیسیون تلفیق

    او در ادامه گفت: الان برای قوه مجریه مشخص است برنامه های عملیاتی چیست. همچنین امروز کار بررسی برنامه ششم در کمیسیون تلفیق به اتمام می رسد و هفته آینده هم مجلس وارد بررسی بودجه 96 می شود. هر چند 6 ماهه ابتدای امسال را خیلی سخت گذراندیم چون درآمد دولت از محل فروش نفت کاهش بسیاری داشت اما اکنون مقدار فروش نفت ما نسبت به گذشته بیشتر شده است. در ماههای مهر و آبان روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادر کردیم و متوسط فروش ما هم بالای 40 دلار است. دیشب اعلام شد قیمت نفت به بالاترین حد خود در 17 ماه گذشته رسید. خوشبختانه آینده صنعت نفت روشن بوده و موانع تولید و صادرات برطرف شده است.

    بیشترین مخارج دولت، حمایت از اقشار آسیب پذیر است

    نوبخت با اشاره به کارنامه دولت قبلی گفت: این که نفت را 140 دلار بفروشیم و منابع 120 میلیارد دلاری داشته باشیم ولی رشد اقتصادی ما منفی 6.7 درصد و تورم بالای 40 درصد باشد، این هنر نیست. ما از مردم استدعا داریم به ما اعتماد کنند. برخی مطالبات که بیان می شود مطالبات معوق دولتهای قبل بود. هر چند در حد توان به این مطالبات پاسخ خواهیم داد ولی باید به مضایق دولت هم توجه شود. بیشترین هزینه بودجه سال 96 مربوط به رفاه اجتماعی و کمک به اقشار آسیب پذیر است. بودجه به صورت شفاف مشخص است. محل های هزینه و درآمد مشخص شده و سیاست ما در صرف هزینه های کشور هم مشخص است.

    او به تشریح مخارج عمده کشور پرداخت و گفت: برای امور رفاه اجتماعی 73.5 هزار میلیارد تومان، برای آموزش و پژوهش 55.8 هزار میلیارد تومان، امور امنیتی و دفاعی 52 هزار میلیارد و امور سلامت 48.3 هزار میلیارد تومان است. این سیاست نشان می دهد توجه ما به اقشار آسیب پذیر، کمیته امداد و بهزیستی در اولویت اصلی قرار دارد تا اقشار کم درآمد زیر چرخ دنده های توسعه له نشوند. رشد بودجه از ابتدای دولت تاکنون 52 درصد بوده است. برخی می گویند دولت می خواهد همه چیز را از طریق مذاکره حل کند و به تقویت بنیه دفاعی عنایت ندارد. به گفته آقای رئیس جمهور خداوند به منتقدان ما انصاف عنایت کند. می بینید که امور دفاعی هم در ردیف سوم مخارج قرار دارد تا امنیت پایدار را در کشور داشته باشیم. ردیف بعدی هم بودجه سلامت است تا عمده پرداختها در نظام سلامت از طریق دولت صورت گیرد.

    وی همچنین درباره بودجه بخش فرهنگی هم گفت: این مبلغ نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان است که 10 درصد رشد را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

    از بابک زنجانی پولی عاید دولت نشد

    رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پرونده بابک زنجانی گفت: دولت کاملا پیگیر این پرونده است و تمام مدارک و مستندات را تقدیم قوه قضاییه کرده و این قوه باید اقدامات لازم را صورت دهد. جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی هم برگزار می شود و تمام همکاریهای دولت در این باره انجام شده و ما منتظر نتیجه از سوی قوه قضاییه هستیم. درباره برگشت پولهای برده شده از سوی بابک زنجانی هم چیزی عاید دولت نشده.

    تبدیل "ریال" به "تومان" همه مشکلات را حل نمی‌کند

    نوبخت درباره تغییر واحد پول از "ریال" به "تومان" گفت: واقعیت این است مردم چیزی به نام ریال نه در محاوره دارند و نه در خرید و فروششان موثر است. تحقیقا واحد پول ما تومان است. کسی نمی خواهد مشکلات عالم خلقت را با تغییر ریال به تومان حل کند. این برای مردم آسانتر است و نهایتا مجلس تصمیم خواهد گرفت. این که برخی می‌گویند همه راضی هستند یا نیستند، نکته جدی نیست. رئیس کل بانک مرکزی هم به یاد ندارم در این باره مخالفتی کرده باشد. همچنین بحث حذف سه صفر در حد مطالعه است.

    اظهارات وزیر خارجه انگلیس مداخله جویانه است

    سخنگوی دولت درباره اظهارات وزیر خارجه انگلیس گفت: این اظهارات کاملا مداخله جویانه است و باعث ناامنی منطقه می‌شود. این که کسی از آن طرف اروپا می‌آید و درباره منطقه ما اظهارنظر می‌کند، عجیب است. کسی که باعث امنیت و اقتدار منطقه است، جمهوری اسلامی ایران است و متناسب با اظهارات ایشان، اقدامات مناسب صورت می‌گیرد.

    واکنش به تصادف قطارها

    همچنین نوبخت درباره ادامه بررسی ها در خصوص تصادف قطارها در سمنان گفت: فراتر از بررسی های تیم مسئول، گزارشدهی در این باره صورت گرفته. وقتی بررسی ها تمام شود، علل این رخداد غم انگیز را به مردم اطلاع رسانی می کنیم. این که یک نماینده مجلس حرفی در این باره گفته، خود مسئول سخنانش است. این که برخی می خواهند تصادف را به عدم کفایت مسئولان وزارت راه مرتبط  کنند، منصفانه نیست. هر چند طرح استیضاح حق مجلس است و عده ای از زائران حرم رضوی در این تصادف، جان پاکشان را از دست دادند ولی باید میزان مسئولیتها را محاسبه کرد. امیدواریم آقای دکتر آخوندی با سوابق، دانش و تجربه‌ای که دارند و فعالیتهایی که کرده اند، همچنان به مردم خدمت کنند.خبرنگاری

    وی درباره اظهارات نماینده ورامین در جلسه رای اعتماد، نظر سخنگوی دولت را خواست. نوبخت در این باره گفت: ما از مجلس بسیار راضی هستیم و مطمئنیم خیلی با دولت همراهی دارند. البته یکی دو نماینده هم پیدا می شوند حرف بی ربط و دروغ می گویند و وجه مذهبی هم به خود می دهند. تعجب می کنم چطور این اشخاص به خودشان اجازه می دهند چنین دروغ‌هایی را بگویند. رابطه دولت با مجلس بسیار خوب است.

    برخی می‌خواهند مدیران را به دار بکشند

    خبرنگاری درباره حقوق‌های نامتعارف پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: این موضوع بارها بررسی شد و دیدند از 93 هزار و 470 نفر، تنها 397 نفر بیش از 20 میلیون تومان دریافت کرده اند. همه، مبالغ را پس داده‌اند. فقط 2 نفر ماندند. کل عدد نجومی که می گویند 23 میلیارد تومان است. البته اگر کسی یک ریال هم ناحق گرفت، باید برخورد شود ولی از نظر ما موضوع روشن است. شاید عده ای بخواهند این 397 نفر را در شهر بچرخانند و 397 چوبه دار هم به پا کنند. خواهش می کنم این نوع مسایل را محل مناقشه اختلافات سیاسی نکنید.

    وی در پاسخ به خبرنگار دیگری که نظر سخنگوی دولت را درباره اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در خصوص فشار به دادگاه‌ها خواسته بود، گفت: این که چند نفر حقوق بالا گرفته‌اند، مشخص است و دولت هم با اینها برخورد کرد. این که چند نفر طبق ضوابط، ارقامی را به صورت بالا دریافت کرده‌اند، همان تعداد 14 نفر بود. دیوان محاسبات نزدیک به 94 هزار پرونده از مدیران را بررسی کرد و متوجه شدند 397 نفر حقوق بیش از 20 میلیون گرفته‌اند. این اشخاص می‌گویند ما طبق قوانین مجلس، این حقوق را گرفته‌ایم. دادستانی دیوان محاسبات این اشخاص را مجرم نمی‌داند. ممکن است به اندازه تمام نفوس و خلایق و تمام کارمندان قوه مجریه، عدد اعلام شود. ممکن است علیه همه شکایت شود. ولی ما هم عدد و رقم حقوق دیگران را داریم ولی فعلا این بحث به دولت محدود شده. از قوه قضاییه خواهش می‌کنم هر کس جرمی در این ارتباط مرتکب شده، اطلاع‌رسانی شود. در بودجه 96 قرار شده همه حقوقها در سامانه مشخص شود و همه دستگاه‌ها باید در خزانه‌داری کل حساب داشته باشند و آن هم شفاف شود.

    نرخ دلار 3200 تومان می‌ماند

    سخنگوی دولت درباره نرخ ارز توضیح داد: نرخ ارز مبادله ای بیش از 3200 تومان نیست. به نفع دولت نیست نرخ دلار بالا باشد. ما حاضر شدیم برخی از بدهی ها را از بازار سرمایه با سود 22 درصد تامین کنیم ولی از روش گران کردن دلار افزایش درآمد نداشته باشیم. کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند التهاب فعلی در بازار ارز، فصلی است و قیمت کاهش خواهد یافت.

    حقوق بازنشستگان بیش از 10 درصد افزایش می‌یابد

    نوبخت درباره بحث افزایش دریافتی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان گفت: افزایش حقوق به میزان 10 درصد به صورت کلی و عام است. سال گذشته 12 درصد برای همه افزایش حقوق و دستمزد را داشتیم ولی کسانی که زیر یک میلیون تومان دریافت می کردند از حداقل حقوق با 20 درصد رشد شروع کردیم تا 12 درصد رسیدیم. سال گذشته عمده تمرکز ما به کسانی معطوف بود که زیر 1.5 میلیون تومان می گیرند. امسال تصمیم به بازنگری داریم تا تعادلی بین دریافتی بازنشستگان و شاغلان و بازنشستگان قبل از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشیم. در یک ردیف برای تعدیل، 1000 میلیارد تومان کنار گذاشتیم. برای رفع نابرابری حقوق باز از محل دیگری برای بازنشستگان، افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

    افزایش چشمگیر بودجه اشتغال روستاییان

    رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره بودجه اشتغالزایی در روستاها گفت: یک و نیم میلیارد دلار برای کمک به  اشتغالزایی روستاییان، عشایر و فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده که مجلس هم هفته گذشته به یک فوریت این لایحه رای داد. همچنین در بودجه 96 هم 1000 میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافته است. برای کمک به باغدارانی که محصولاتشان آسیب دیده، هم استمهال بدهی در نظر گرفته و هم تسهیلات جدید و خرید تضمینی در نظر گرفته ایم. نرخ بیکاری باید تا پایان برنامه ششم تک رقمی شود. لذا باید سالانه 900 تا 930 هزار شغل فراهم شود. لذا هم از طریق جذب سرمایه گذاری اشتغالزایی می شود و هم از طریق صرف بودجه مستقیم امور را پیگیری می کنیم.

    نسبت به لغو سخنرانی‌ها حساسیم

    نوبخت درباره لغو سخنرانی علی مطهری نماینده مردم تهران در مشهد هم گفت: رئیس جمهور به شدت نسبت به این مسایل حساس است. این بحث در قوه مقننه و قضاییه در حال پیگیری است. ما نیز اقدامات خود را جهت ارزیابی ها انجام داده‌ایم. این مسئله فقط مربوط به دولت نیست و باید قوای دیگر هم کمک کنند این اتفاقات نیفتد.

    او درباره سخنرانی اخیر یکی از منتقدان سیاسی دولت در دانشگاه تهران هم واکنش نشان داد و گفت: گاهی هتاکی ها را از این تریبونها شاهدیم. قوه قضاییه می تواند با توجه به آشکار بودن این توهینها ورود پیدا کند.

    قانون جامع ایثارگران اجرا می‌شود

    سخنگوی دولت درباره پرداخت مطالبات خانواده های شهدا گفت: بخش مهمی از این مطالبات پرداخت شده و حتی برای بیمه تکمیلی آنها 1200 میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته. قانون جامع ایثارگران اجرایی می شود و اعتبارات متناظر آن هم در بودجه دیده شده است. بخشی از سهم امور رفاه اجتماعی در بودجه هم که 73هزار و 500 میلیارد است به ایثارگران اختصاص می یابد.

    اختصاص بودجه برای احیای دریاچه ارومیه

    رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره بودجه اختصاص یافته به موضوع آب در کشور گفت: 300 میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته. 2200 میلیارد تومان هم برای آبیاری نوین اختصاص داده شده است.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی