عصر بازار

وزیر علوم اعلام کرد

گردش مالی ۳ هزار میلیارد تومانی در پارک‌های فناوری

عصر اعتبار-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه ایران با تولید ۱.۸۲ درصد علم دنیا هم‌اکنون در رتبه ۱۶ جهانی قرار دارد، گفت: در دو سال اخیر ۲۰۰ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته‌اند و ۲.۲ درصد مقالات برتر دنیا نیز از سوی این دانشمندان تولید می‌شود.

گردش مالی ۳ هزار میلیارد تومانی در پارک‌های فناوری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر محمد فرهادی در هفدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده، افزایش شتاب رشد و ارتقاء جایگاه علمی ایران را از دغدغه‌های اصلی وزارت علوم دانست و افزود: در این راستا بسترسازی برای انجام پژوهش در علوم مختلف، فعال‌سازی کرسی‌های نظریه‌پردازی، آمایش آموزش عالی و بازنگری در آیین‌نامه ارتقاء و کیفی‌سازی نشریات علمی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در سه سال اخیر بوده است.

    وی ادامه داد: براساس نقشه جامع علمی کشور توسعه کیفی قابل ملاحظه‌ای را در مراکز دانشگاهی و علمی و نیز در شتاب رشد علمی کشور در سطح جهان شاهد بوده‌ایم به طوری که امروزه مرجعیت ایران به عنوان یک کشور توسعه یافته علمی بر همگان آشکار است.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کسب رتبه جهانی پنج ایران در نانو و رتبه 15 جهانی در تولید مقالات علمی را از جمله شاخص‌های برتری کشور در حوزه علم نام برد و اضافه کرد: توسعه کیفی آموزش عالی در این دولت ارجح بر توسعه کمی بوده است به طوری که در ابتدای شروع کار دولت هیچ دانشگاهی از ایران در نظام رتبه‌بندی لایدن نبود ولی امروزه حدود 13 و 14 دانشگاه ایرانی به ترتیب در طبقه‌بندی تایمز و لایدن جز دانشگاه‌های برتر محسوب می‌شوند.

    به گفته وی، شاخص کیفی دانشمندان ایرانی افزایش یافته است و با رشد حدود 2.5 برابری در دو سال اخیر تعداد 200 دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا قرار گرفته است و با رشد 100درصدی در حال حاضر کشور دوونیم درصد مقالات دنیا را تولید می‌کند.

    فرهادی با بیان اینکه ایران از نظر شتاب تولید علم برتر در جایگاه نخست دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر ایران بخواهد به عنوان یک مرجع علمی دارای اعتبار جهانی باشد باید در تولید علم برتر و علم پراستناد پیشگام باشد.

    وی اضافه کرد: بر این اساس ایران از نظر شتاب تولید مقالات علمی با حدود 12 درصد رشد در سال 2016 نسبت به سال 2015 در رتبه سوم دنیا قرار دارد که این نشان از عزم جدی دانشگاهیان کشور برای رسیدن به قله‌های رفیع علم و دانش بوده است.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین یادآور شد: در دولت یازدهم با وجود اینکه شتاب رشد علمی اکثر کشورهای توسعه‌یافته منفی بوده است، رتبه علمی ایران در سه سال اخیر بین یک تا دو پله ارتقاء یافته است. به طوری که با تولید 1.82 درصد علم دنیا هم‌اکنون در رتبه 16 دنیا در پایگاه آی‌اس‌آی و اسکوپوس قرار داریم.

    فرهادی با اشاره به لزوم توجه به رویکرد ارزش‌آفرینی و کارآفرینی و تحقق اقتصاد دانش‌بنیان از مسیر نوآوری و فناوری اضافه کرد: در این راستا وزارت علوم ضمن توجه جدی به توسعه زیرساخت فناوری و نوآوری همواره کوشیده است مسیر تبدیل علم به محصول و سپس تجاری‌سازی را هموار کند.

    وی ادامه داد: در این مسیر ایجاد و راه‌اندازی 6 پارک علم و فناوری جدید، حدود 30 مرکز رشد و 100 واحد فناور، حدود 1000 شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد در دولت یازدهم گواه این موضوع است.

    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: دستاورد این میزان توجه، گردش مالی بیش از سه هزار میلیارد تومان، صادرات بیش از 120 میلیون دلار و ایجاد 30 هزار شغل پایدار و زایشی در دو تا سه سال اخیر توسط پارک‌های علم و فناوری بوده، ضمن آنکه حدود سه هزار محصول تجاری‌شده تولید شده است.

    فرهادی ادامه داد: هر قدر در حوزه علم و پژوهش سرمایه‌گذاری صورت گیرد قطعا بیش از ده‌ها برابر ارزش افزوده ایجاد می‌کند و سرمایه‌گذاری متوسط یکصد میلیارد تومانی و گردش مالی حدود 2 هزار میلیارد تومانی در سال در مراکز فناوری اثبات این ادعا است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو