عصر بازار

رییس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی:

حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی اقتصاد کشور به صلاح نیست

عصر اعتبار- رییس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی می گوید، اجرای اصلاح(رفورم) اقتصادی و حذف صفر از پول ملی نیازمند شرایط باثبات اقتصادی، تورم تک رقمی پایدار و کنترل نرخ ارز در بازه زمانی دستکم ۱۰ ساله است و در شرایط فعلی اقتصاد، چنین اقدامی به صلاح نیست.

حذف صفر از پول ملی در شرایط کنونی اقتصاد کشور به صلاح نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «علی دیواندری» امروز (سه شنبه) در پایان ششمین مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و معرفی پژوهشگران برتر بانکی در محل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران افزود: شرایط فعلی اقتصادی کشور ایجاب می کند صفرهایی از پول ملی حذف شود، زیرا تورم در پنج دهه اخیر صفرهای پول ملی را افزایش داده و مشکلاتی را در محاسبات و سایر مسایل به وجود آورده است.
    این مقام مسوول با اشاره به برخی تجارب جهانی در این زمینه به عنوان یک «رفورم پولی»، یادآوری کرد: بعضی کشورها در این زمینه موفق و برخی دیگر ناموفق عمل کرده اند.
    دیواندری تصریح کرد: بررسی های پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی نشان می دهد رفورم پولی و حذف صفر از پول ملی در کشورهایی که از ثبات اقتصادی برخوردار بوده، تورم تک رقمی پایدار داشته و دستکم به مدت یک دهه تسلط خوبی بر نرخ ارز خود داشته اند، موفقیت آمیز بوده است.
    رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم شاهد شرایط ثبات در اقتصاد کشور بودیم و نرخ ارز و تورم ثبات منطقی را تجربه کرده اند. اما منطقی این است که ثبات ذکر شده ادامه یابد تا در شرایط باثبات تری که قانونگذار و سیاستگذاران پولی کشور تشخیص می دهند، رفورم پولی انجام شود.
    دیواندری تاکید کرد: امروز فرصت مناسبی برای حذف صفر از پول ملی نیست.
    وی افزود: در مقابل، تبدیل ریال به تومان هیچ تاثیری بر شاخص های اقتصادی ندارد و حتی لازم نیست اسکناس های موجود که به ریال چاپ شده، از گردونه اقتصاد خارج شود.
    این مقام مسوول یادآور شد: ریال به عنوان کوچکترین واحد پولی کشور، از پول ملی حذف نشده است و به تدریج که اسکناس های جدید چاپ می شوند می توان در صورت تصویب مجلس، اسکناس های جدید با واحد پولی جدید را چاپ و جایگزین کرد.
    به گزارش ایرنا، هیات وزیران در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود (17 آذرماه) با آغاز بررسی لایحه «قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» موادی از آن را تصویب کرد.
    در ماده 2 پیش نویس این لایحه که پیشتر بانک مرکزی آن را منتشر کرده بود، واحد پول ایران «ریال» تعیین شده بود اما در مصوبه دولت، واحد پول ایران، «تومان» و برابر با 10 ریال ‏تعیین شد.‏
    در قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351 که اکنون مبنای عمل در نظام بانکی و پولی کشور به شمار می رود، واحد پول ایران ریال و برابر صد دینار تعیین شده است.
    با این اوصاف، نخستین گام در رفورم پولی با تبدیل ریال به تومان و حذف یک صفر از پول ملی کلید خورده است، اما از آنجا که لوایح دولت برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسند، باید منتظر نمایندگان مجلس در این خصوص ماند.
    تصمیم دولت برای تغییر در واحد پولی کشور در حالی تصویب شده است که پیشتر ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرده بود طرح حذف سه صفر از پول ملی در دستور کار بانک مرکزی قرار ندارد، هرچند زمینه های لازم برای اجرای آن از قبیل ثبات شاخص های اقتصادی فراهم شده است.
    واحد پولی ریال از سال 1308 جای «تومان» را گرفت و واحد پول رسمی کشورمان شد و یک صفر به صفرهای اسکناس ها و سکه ها اضافه کرد اما از آن سال ها تاکنون اغلب مردم هنوز از تومان به عنوان واحد پول استفاده می کنند.
    سابقه ایده حذف صفر از ریال به دهه 70 بر می گردد. سال 1373 برای نخستین بار موضوع حذف سه صفر از اسکناس ها مطرح شد.

    ** نظارت بر نظام بانکی تنها در اختیار بانک مرکزی است
    رییس پژوهشکده پولی و بانکی در ادامه همچنین با تاکید بر اینکه نظارت بر عملکرد نظام بانکداری تنها در اختیار بانک مرکزی است، برخی گمانه زنی ها درباره واگذاری بخشی از نظارت بانک مرکزی بر عملکرد نظام بانکداری به کانون بانک‌های خصوصی را رد کرد.
    دیواندری تاکید کرد: نظارت تنها در اختیار بانک مرکزی بوده و این مورد با اقتدار بیشتر و قوانین محکم‌تری در لایحه بانک مرکزی در نظر گرفته شده است.
    وی افزود: بر اساس این لایحه، نظارت بانک مرکزی با قوت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. البته در کانون صنفی بانک‌های خصوصی برخی نظارت هایی وجود دارد اما نظارت عالیه تنها در اختیار بانک مرکزی است.
    رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره اینکه آیا بانک‌ها با بسته نگه داشتن نماد خود در بورس قصد دارند زیان خود را از جیب مردم بدهند، گفت: از جزییات این موضوع اطلاع دقیقی ندارم اما مجمع عمومی هر بانکی که برگزار شده باشد، دلیلی ندارد نمادش در بورس متوقف باشد.
    وی تاکید کرد، باز بودن نماد شرکت ها در بورس به توسعه اقتصادی کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی